Genel Bilgi
Kod | BKP429 |
Ad | Bitki Hastalıkları ile Mücadelede Çevre Dostu Uygulamalar |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUKADDES KAYIM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MUKADDES KAYIM
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bitki hastalıkları ile mücadelede bitkilerde ve çevrede kalıntı bırakmayan çevre dostu faydalı mikroorganizların bitki sağlığındaki önemini ve uygulama alanlarını öğretmektir
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında bitkilerde bulunan endofit mikroorganizmalarla birlikte bitkilerin toprak üstü ve toprak altı rizosferde bulunan antogonist, hiperparazit ve simbiyotik yaşayan faydalı fungus, bakteri ve mayaların klasik ve moleküler yöntemlerle teşhisi ve tanısı anlatılacaktır. Çevre dostu fungus, bakteri ve mayaların in vitro koşullarda üretim metotları hakkında bilgi verilecektir. Bu faydalı organizmaların biyotik hastalık etmenlerine karşı in vitro ve sera koşullarında uygulama metotları detaylı bir şekilde anlatılacaktır. Ugulama sonuçlarının nasıl değerlendirileceği hakkında bilgi verilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Detection and Isolation of soil fungi (Pierre Davet ve Francis Rouxel, 1997), Studies in Mycolgy
Notlar
Ders notları, Güncel makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bitkilerin toprak üstü ve toprakta altı organlarında bulunan faydalı mikrobiyal fungusları öğrenir |
ÖÇ02 | Bitkilerin toprak üstü ve toprak altında bulunan faydalı bakterileri öğrenir |
ÖÇ03 | Çevre dostu fungusların ve bakterilerin in vitro koşullarda üretim tekniğini öğrenir |
ÖÇ04 | Çevre dostu funguslarla bitki hastalıkların mücadelesinde in vitro ve in vivo teknikleri öğrenir |
ÖÇ05 | Patojenlerin virulent olmayan izolatlarının hastalıklarla mücadelede nasıl kullanılacağını öğrenir |
ÖÇ06 | Endofit funguslar, bakteriler, virüsler, fitoplazmalar, endofitler, bakteriyofajlar, mikofajlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | 2 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | 1 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyolojik kontrole giriş | Önerilen kaynaklar ve Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
2 | Bitki toprak üstü kısımlarında bulunan faydalı fungal ve bakteriyel türler | Önerilen kaynaklar ve Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
3 | Bitki rizosferlerinde yaşayan faydalı fungus ve bakteri türleri | Önerilen kaynaklar ve Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Bitki köklerinde simbiyotik yaşayan faydalı mikoriza türleri | Önerilen kaynaklar ve Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar |
5 | Bitkilerde endofit yaşayan mikroorganizmaların biyolojik mücadelede kullanımı | Önerilen kaynaklar ve Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
6 | Faydalı fungus türlerinin klasik ve moleküler yöntemlerle teşhis ve tanısı | Önerilen kaynaklar ve Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar |
7 | Faydalı bakteri türlerinin klasik ve moleküler yöntemlerle tespiti ve tanısı | Önerilen kaynaklar ve Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | İn vitro koşullarda faydalı fungus ve bakterilerin antogonist özelliklerinin saptanması | Önerilen kaynaklar ve Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
10 | In vitro koşullarda antogonist fungusların bitki patojeni funguslarla ikili kültürleri | Önerilen kaynaklar ve Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
11 | In vitro koşullarda antogonist bakterilerin bitki patojeni funguslarla ikili kültürleri | Önerilen kaynaklar ve Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Sera koşullarında antogonist çevre dostu fungusun bitki patojeni fungusa uygulanması | Önerilen kaynaklar ve Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Örnek Olay |
13 | Sera koşullarında çevre dostu bakterinin bitki patojeni funguslar ile mücadelesi | Önerilen kaynaklar ve Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
14 | Uygulama sonuçlarının istatiksel olarak analizi | Önerilen kaynaklar ve Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay |
15 | Yapılmış çalışmalardan örnekler | Önerilen kaynaklar ve Ders notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Yıl Sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Yıl Sonu sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |