Genel Bilgi
Kod | BKP432 |
Ad | Endüstri Bitki Zararlıları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EKREM ATAKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. EKREM ATAKAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Endüstri bitkilerinde zararlı böcek ve akarları tanıtmak Zararlıların, biyolojileri ve ekolojileri ve mücadeleleri konularında bilgiler sunmak Entegre mücadele disiplini içerisinde endüstri bitkilerinde zararlı sorunun çözülmesi ve bu amaçla değişik mücadele yöntemlerinin benimsetilmesini amaçlamaktır.
Dersin İçeriği
Ders kapsamı içerisinde pamuk, soya, yer fıstığı, tütün, ayçiçeği, kolza, şekerpancarı, patates, susam, anason, haşhaş, keten ve kenevir, çay gibi endüstri bitkilerinde zararlı böcek ve akarların sistematikteki yerleri, yayılışları, konukçuları, zarar şekilleri, biyolojik ve ekolojik özellikleri öğretilecektir. Bu zararlı organizmaların mücadele yöntemleri hakkında bilgiler öğretilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Entomoloji
Kaynaklar
Özgür, AF. 1992. Endüstri Bitkileri Zararlıları. Ders notu ÇÜ. Ziraat Fakültesi, 154 sayfa
Notlar
Özgür, AF. 1992. Endüstri Bitkileri Zararlıları. Ders notu ÇÜ. Ziraat Fakültesi, 154 sayfa
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciye endüstri bitkilerinin öneminin öğretilmesi |
ÖÇ02 | Öğrenci, ders kapsamı ile ilgili olarak farklı kaynaklardan bilgiye ulaşabilme, tarla sörvelerinde bitki koruma sorunun analizi ve çözüm yeteneğinin kazanır. |
ÖÇ03 | Öğrenci, kimyasal savaşa karar verildiğinde, entegre mücadele kavramı içerisinde en uygun tarım ilacı seçilerek, reçete yazma becerisinin kazanır. |
ÖÇ04 | Endüstri Bitkilerinde zararlı böcekleri teşhis etme becerisi kazanır |
ÖÇ05 | Endustri bitkileri zararlılarına ilişikin olark entegre mücadele programlarını uygulama yeterliliği kazanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Pamuk Zararlıları (Thrips) | Ders notu ve yardımcı kaynaklarla derse hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Pamuk Zararlıları (Nezara viridula, Empasca spp, Bemicia tabaci, Yaprakbiti) | Ders notu ve yardımcı kaynaklarla derse hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Pamuk Zararlıları (Yeşilkurt, Pembe kurt) | Ders notu ve yardımcı kaynaklarla derse hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Pamuk Zararlıları (Bozkurt, Spodoptera-pamuk yaprak kurtları) | Ders notu ve yardımcı kaynaklarla derse hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Patates Zararlıları (Dana burnu, aphids, Patates böceği, Tel kurtları) | Ders notu ve yardımcı kaynaklarla derse hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Patates Zararlıları (Haziran böceği, mayıs böceği, Bozkurt, pates güvesi) | Ders notu ve yardımcı kaynaklarla derse hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Şekerpancarı Zararlıları (Yonca piresi, Aphidler, Kalkan böcekleri) | Ders notu ve yardımcı kaynaklarla derse hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Şekerpancarı Zararlıları (Chaetocnema concinna, Pancar hortumlu böceği, pancar sineği) | Ders notu ve yardımcı kaynaklarla derse hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Soya Fasulyesi Zararlıları | Ders notu ve yardımcı kaynaklarla derse hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Susam ve Yerfıstığı Zararlıları | Ders notu ve yardımcı kaynaklarla derse hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Ayçiçeği, Kolza ve Aspir zararlıları | Ders notu ve yardımcı kaynaklarla derse hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Tütün Zararlıları | Ders notu ve yardımcı kaynaklarla derse hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Bazı tibbi ve aromatik bitki zararlıları | Ders notu ve yardımcı kaynaklarla derse hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Çay Zararlıları | Ders notu ve yardımcı kaynaklarla derse hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili yarıyıl sonuna kadar işlenmiş konuların kaynak ders kitaplarından ve verilen dersin sunum ve çıktılarından sınava hazırlanmalarının sağlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili yarıyıl sonuna kadar işlenmiş konuların kaynak ders kitaplarından ve verilen dersin sunum ve çıktılarından sınava hazırlanmalarının sağlanması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |