Genel Bilgi
Kod | BKP422 |
Ad | Tarımsal Mücadelede Maliyet Hesabı ve Zararlı Risk Analizi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Asime Filiz ÇALIŞKAN KEÇE |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MEHMET RİFAT ULUSOY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Asime Filiz ÇALIŞKAN KEÇE (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin; tarımsal üretime karar verme, üretim dallarını ekonomik açıdan değerlendirme ve tarım işletmelerinin planlama aşamasında üreticilerin en çok ihtiyaç duyduğu tarımsal ürünlerin maliyetini anlayabilme, kavrayabilme, maliyet hesaplama yöntemlerini örnek uygulamalar üzerinde değerlendirebilme ve uygulayabilme becerisini kazanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Maliyet kavramı, maliyet teorisi, maliyet muhasebesinin tanımı, maliyet kavramının muhasebedeki önemi, tarımsal ürünlerde maliyet kavramı, maliyet, harcama ve gider kavramları, maliyet giderlerinin değişik açılardan sınıflandırılması, maliyet hesaplama yöntemleri, tarımsal üretimde maliyet masrafları unsurları, tarımsal ürünlerde maliyet hesaplama yöntemleri, tarımda sabit ve ortak giderlerin dağıtım sorunu ve kullanılacak yöntemler, birim maliyetlerin hesaplanması, bitkisel üretim, hayvansal üretim ve işlenmiş tarımsal ürünlerde uygulamalı maliyet akım şemaları, tek yıllık, çok yıllık bitkisel ürünlerde, örtüaltı üretimde, hayvansal ürünlerde ve işlenmiş tarımsal ürünlerde maliyet hesaplama yöntemleri, maliyet bilgilerinin işletme kararlarına etkisi, tarımsal ürün maliyetlerinin hesaplamalarında ülkeler arası farklılıklar, Türkiyede tarımsal maliyet hesaplayan kurumların maliyet hesaplama metodolojisi ve hesaplama yöntemleri arasındaki farklılıklar, Türkiyede tarımsal ürünlerin maliyetlerinde bölgeler arası değişimler, maliyet unsurlarının tek düzen hesap planındaki yeri, muhasebeleştirilmesi, maliyetlerin finansal tablolara yansıması
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Bitki Sağlığı Uygulama Notu
Notlar
Bitki Sağlığı Uygulama Notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Muhasebe sisteminde ve tarımda, maliyet hesaplama yöntemlerini anlayabilme, analiz edebilme ve değerlendirebilme |
ÖÇ02 | Tarım işletmelerinin planlanmasında, üretim dallarının seçiminde ve karar alma aşamasında tarımsal maliyetlerin önemini kavrama |
ÖÇ03 | Farklı kurum ve kuruluşların hesapladığı tarımsal ürünlerde maliyet hesaplama yöntemlerinin metodolojisini anlayabilme, değerlendirebilme ve yorumlayabilme |
ÖÇ04 | Türkiyede ve diğer ülkelerde tarımsal ürünlerin maliyetlerinin hesaplanmasında kullanılan maliyet hesaplama yöntemlerini anlayabilme, ülkeler arasında maliyet hesabındaki farklılıkları ve benzerlikleri karşılaştırabilme, değerlendirebilme |
ÖÇ05 | Kamu ve özel sektörde tarımsal ürün maliyetleri ile ilgili çalışmaları planlayıp, yürütebilme ve sonuçları yorumlayabilme becerisi |
ÖÇ06 | Maliyetlerin finansal tablolara nasıl yansıtıldığını ve muhasebeleştirildiğini anlayabilme ve uygulayabilme becerisi |
ÖÇ07 | Rapor hazırlama ve sunumlar ile bireysel çalışmaları bağımsız yürütebilme becerisi kazanma |
ÖÇ08 | Sınıf içi tartışmalar ile olaylara ortak çözüm getirme, sorumluluk alma ve özgüven duygusunu geliştirme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | 1 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, kapsamı, gerekçesi ve uygulanması konusunda öğrencilerin bilgilendirilmesi | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Maliyet kavramı, maliyet teorisi, maliyet muhasebesinin tanımı, maliyet kavramının muhasebedeki önemi, tarımsal ürünlerde maliyet kavramı, kapsamı ve amaçları | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Maliyet, harcama ve gider kavramları, Maliyet giderlerinin değişik açılardan sınıflandırılması, maliyetlerin sınıflandırılmasının işletmeye faydası, maliyet hesaplama yöntemleri | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Tarımsal üretimde maliyet masrafları unsurları, tarımsal ürünlerde maliyet hesaplama yöntemleri | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Tarımda sabit ve ortak giderlerin dağıtım sorunu ve kullanılacak yöntemler, birim maliyetlerin hesaplanması ve birim başına karlılık analizi | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Tarımsal ürün maliyetlerini etkileyen faktörler, bitkisel üretim, hayvansal üretim ve işlenmiş tarımsal ürünlerde uygulamalı maliyet akım şemaları | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Örnek Olaylar Tek yıllık bitkisel ürünlerde maliyet hesaplama (Buğday, pamuk, tütün, domates), çok yıllık bitkisel ürünlerde maliyet hesaplama (çekirdeksiz kuru üzüm, kuru incir, zeytin, kiraz, elma, enginar, yonca), örtüaltı üretimde maliyet hesaplama (kesme çiçek, sebze üretim dalları ) | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Örnek Olaylar Hayvansal ürünlerde maliyet hesaplama (süt, et, yumurta, broiler, bal), işlenmiş tarımsal ürünlerde maliyet hesaplama (kurutulmuş domates, tarhana, zeytinyağı ) | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | İşletmede karar sürecinde/ işletmenin karar yetkisinin dağılımında/ kararların rasyonelize edilmesinde maliyet bilgilerinin kullanılması, maliyetlerin düşürülmesi için alınabilecek önlemler, tarımsal ürün maliyetlerinin hesaplamalarında ülkeler arası farklılıklar (Avrupa Birliği Ülkeleri ve Amerika Birleşik Devletleri) | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Türkiyede tarımsal maliyet hesaplayan kurumların maliyet hesaplama metodolojisi ve hesaplama yöntemleri arasındaki farklılıklar | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Türkiyede tarımsal ürünlerin maliyetlerinde bölgeler arası değişimler, maliyetlerin yıllar itibariyle seyr | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Maliyet unsurlarının muhasebeleştirilmesi ve tek düzen hesap planında üretim maliyeti hesabı | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Maliyetlerin finansal tablolara (Bilanço ve gelir tablosu) yansımas, | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Öğrenci sunumları | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları-1 | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu ile ilgili der notunun incelenmesi ve tartışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |