Genel Bilgi
Kod | BKP424 |
Ad | Örtüaltı Zararlıları ve Mücadelesi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. KAMİL KARUT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. CENGİZ KAZAK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. KAMİL KARUT (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Önemli tarımsal üretimlerinden biri olan örtü altında yetiştiriciliğinde üretimi yapılan kültür bitkilerde sorun olan zararlıların ürün bazında spesifik olarak tanınması, biyolojisi, zarar şekilleri ile bu zararlıların örneklenmesi ve özellikle sürdürülebilir mücadele yöntemleri (Biyolojik savaş, Biyoteknik savaş, Tüm savaş) kullanılarak baskı altına alınmasını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Örtü altı yetiştiriciliğinin kısa tarihsel gelişimi ile temel prensipleri ve entomolojik sorunlar açısından diğer agro-ekosistemler ile karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi, örtü altında yetiştirilen kültür bitkileri ve bu bitkilerde karşılaşılan zararlıların, biyolojileri, zarar şekilleri, örnekleme ve sürdürülebilir mücadele yöntemlerinin tanıtılmasını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları
Notlar
Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Örtü altı yetiştiriciliğinde entomolojik sorunlara yaklaşımı açısından temel prensiplerini bilir. |
ÖÇ02 | Örtü altı yetiştiriciliğinde karşılaşılan toprak altı zararlıları öğrenir, biyolojileri, zarar şekilleri ile sürdürülebilir mücadele yöntemlerini bilir. |
ÖÇ03 | Örtü altı yetiştiriciliğinde karşılaşılan Acari altsınıfına ait zararlıları tanır, biyolojileri, zarar şekilleri ile örneklenmeleri ve sürdürülebilir mücadele yöntemlerini bilir. |
ÖÇ04 | Örtü altı yetiştiriciliğinde karşılaşılan Insecta sınıfı içerisinde yer alan zararlıları tanır, biyolojileri, zarar şekilleri, örneklenmeleri ile sürdürülebilir mücadele yöntemlerini bilir |
ÖÇ05 | Örtü altı yetiştiriciliğinde sürdürülebilir (biyolojik) mücadele amaçlı kullanılan doğal düşmanları (Avcı, parazitoit, entomopatojen vb.) zararlı tür bazında kullanım yöntemlerini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur. | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin genel tanıtımı, örtü altı yetiştiriciliğinin kısa tarihsel gelişimi ile temel prensipleri | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Örtü altında yetiştirilen kültür bitkileri ve genel bitki koruma sorunları | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Entomolojik sorunlar açısından örtü altı yetiştiriciliğinin önemi ve diğer agro-ekosistemler ile karşılaştırılması I | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Entomolojik sorunlar açısından örtü altı yetiştiriciliğinin önemi ve diğer agro-ekosistemler ile karşılaştırılması II | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Örtü altı yetiştiriciliğinde karşılaşılan toprak altı zararlılar, biyolojileri, zarar şekilleri ile sürdürülebilir mücadele yöntemleri | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Örtü altı yetiştiriciliğinde karşılaşılan Acari alt sınıfına ait zararlılar, biyolojileri, kültür bitkisi bazında zarar şekilleri | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Örtü altı yetiştiriciliğinde karşılaşılan Acari alt sınıfına ait zararlıların örneklenmeleri ile kültür bitkisi ve zararlı tür bazında sürdürülebilir mücadele yöntemleri | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Örtüaltı yetiştiriciliğinde karşılaşılan Thysanoptera takımına ait zararlılar, biyolojileri, zarar şekilleri ile sürdürülebilir mücadele yöntemleri | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Örtüaltı yetiştiriciliğinde karşılaşılan Hemiptera takımına ait zararlılar, biyolojileri, zarar şekilleri | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Örtü altı yetiştiriciliğinde karşılaşılan Hemiptera takımına ait zararlıların örneklenmeleri ile kültür bitkisi ve zararlı tür bazında sürdürülebilir mücadele yöntemleri | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Örtüaltı yetiştiriciliğinde karşılaşılan Lepidoptera takımına ait zararlılar, biyolojileri, zarar şekilleri | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Örtü altı yetiştiriciliğinde karşılaşılan Lepidoptera takımına ait zararlıların örneklenmeleri ile kültür bitkisi ve zararlı tür bazında sürdürülebilir mücadele yöntemleri | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Örtüaltı yetiştiriciliğinde karşılaşılan Diptera takımına ait zararlılar, biyolojileri, zarar şekilleri ile sürdürülebilir mücadele yöntemleri | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Farklı sera üretim alanlarının ziyareti | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Farklı kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış ders notu ile görselleştirilerek hazırlanmış ve elektronik ortama aktarılmış Powerpoint sunuları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |