UTD101 Türk Dili I

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod UTD101
Ad Türk Dili I
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. NAZAN KUL TÜLÜ
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör.Dr. NAZAN KUL TÜLÜ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini ve önemini göstermek; Türk dilinin tarihi gelişimini ve bugünkü durumunu sunmak; Türk dilinin yapı ve işleyiş özelliklerini tanıtmak; öğrencilerin analitik, bilimsel düşünme ve iletişim becerilerini geliştirmek; yazılı ve sözlü anlatımda Türkçenin özelliklerini ve kurallarını doğru ve etkin kullanabilme becerisi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste dil, dilin sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemi, Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri ve Türk dilinin tarihi dönemleri, Türkçenin ses ve yapı özellikleri, dilekçe yazımı, imla ve noktalama işaretleri anlatılmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

ERGİN, Muharrem: Üniversiteler İçin Türk Dili: İstanbul, 1986: Boğaziçi Yayınları. ÇİLİNGİRLER, Feyza: Türkçe Dilbilgisi Öğretme Kitabı: İstanbul, 2013: Everest Yayınları KORKMAZ, Zeynep; ERCİLASUN, Ahmet B.; GÜLENSOY, Tuncer; PARLATIR, İsmail; ZÜLFİKAR, Hamza; BİRİNCİ, Necat: Türk Dili ve Kompozisyon: Bursa, 2007: Ekin Basım Yayın Dağıtım. ÇOTUKSÖKEN, Yusuf: Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili: İstanbul, 2001: I, II: Papatya Yayıncılık. AKSAN, Doğan: Her Yönüyle Dil - Ana Çizgileriyle Dilbilim: Ankara, 2010: Türk Dil Kurumu Yayınları.

Notlar

TÜRK DİL KURUMU: Türkçe Sözlük: Ankara, 2011: Türk Dil Kurumu Yayınları: 549. TÜRK DİL KURUMU: Yazım Kılavuzu: Ankara, 2012: Türk Dil Kurumu Yayınları: 859. https://www.tdk.gov.tr/


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dil ve Türk dili ile ilgili temel kavramları tanımlar.
ÖÇ02 Türk dilinin ses unsurlarını açıklar.
ÖÇ03 Türk dili ile diğer diller arasındaki farkları ayırt eder.
ÖÇ04 Dili doğru kullanmanın iletişimdeki önemini kavrar.
ÖÇ05 Türk dilini meydana getiren unsurları değerlendirir.
ÖÇ06 Türkçeyi akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır.
ÖÇ07 Türk dilinin köken ve yapı özelliklerini bilir.
ÖÇ08 Noktalama İşaretlerinin önemini kavrar.
ÖÇ09 Dilekçe yazımının kurallarını açıklar.
ÖÇ10 İsim ve fiil köküne gelen eklerin görevlerini belirtir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bankacılık ve Sigortacılık ile ilgili temel düzeydeki güncel teorik bilgileri tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bankacılık ve Sigortacılık ile ilgili temel düzeydeki güncel uygulamalı bilgileri tanımlar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bankacılık ve Sigortacılık alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerilerini tarif eder.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bankacılık ve Sigortacılık mesleği ile ilgili edindiği temel bilgi ve becerileri sorunları tanımlar.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bankacılık ve Sigortacılık mesleği ile ilgili temel düzey konularda, bağımsız çalışır, sorumlulukları tarif eder.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bankacılık ve Sigortacılık mesleği ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk gösterir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri düzenler.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi bilgi ve beceri düzeyini eleştirel bir şekilde sıralar, öğrenim gereksinimlerini tespit eder.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki gelişimini daha üst bir seviyeye yükseltir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olduğunu anlar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bankacılık ve Sigortacılık mesleği ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla ifade eder. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Temel düzeyde bir yabancı dil bilir, mesleği ile ilgili bilgileri izler ve meslekdaşları ile yabancı dilde iletişi kurar.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgisayar işletim sistemleri, ofis uygulamalarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini anlar.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Cumhuriyetimizin tarihi, temel değerleri, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dil Bilgisi Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Tartışma
2 Dil-Kültür İlişkisi Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Beyin Fırtınası
3 Türk Dilinin Tarihi Dönemleri ve Gelişimi Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Türk Dilinin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma
5 Dilbilgisi ve Bölümleri Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Tartışma, Benzetim
6 Ses ve Ses Olayları Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama
7 Yazım Kuralları ve Uygulamaları Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Gösterip Yaptırma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Noktalama İmleri ve Uygulamaları Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap
10 Yapım ve Çekim Ekleri Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama
11 İsim ve Fiil Çekimleri Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Gösterip Yaptırma
12 Yazışma Kuralları Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama
13 Dilekçe Yazımı Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
14 Örnek Metinler Üzerinde Uygulamalar Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
15 Günümüz Türkçesinin durumu ve sorunları Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Final Sınavı 1. Hafta Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Final Sınavı 2. Hafta Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.11.2022 05:20