Genel Bilgi
| Birim | İLAHİYAT FAKÜLTESİ |
| İLAHİYAT PR. | |
| Kod | IHS222 |
| Ad | Arap Dili ve Belegatı IV |
| Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Abdelhakım Ismaıl M. AL-KHATIB |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Abdelhakım Ismaıl M. AL-KHATIB
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör. Abdelhakım Ismaıl M. AL-KHATIB (Bahar) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Öğr. Gör. Abdelhakım Ismaıl M. AL-KHATIB (Bahar) (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Beyan terimleri ve konularının kavranması
Dersin İçeriği
Arap Belagatinde Meani ve Beyan konuları
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Ulûmu'l-Belâğa (el-Meâni-el-Beyân-el-Bedî')
Notlar
Belâğat - Arap Edebiyatı
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Beyanın Tarifi: Sözlük ve Terim anlamı öğrenir |
| ÖÇ02 | Beyan İlminin Konusu ve Kısımlarını kavrar |
| ÖÇ03 | Teşbih Tarifi ve Unsurlarını tanır |
| ÖÇ04 | Teşbihin Kısımlarını öğrenir |
| ÖÇ05 | Mecaz Tarifi ve Kısımlarını kavrar |
| ÖÇ06 | Mecaz'ı Akliyi öğrenir. |
| ÖÇ07 | Mecaz'ı Murselı kavrar |
| ÖÇ08 | Mecaz'ı Mursel alakalarını öğrenir |
| ÖÇ09 | İsti'are ve Unsurlarını kavrar |
| ÖÇ10 | Tasrihi / Mekni-Asli/Tebe'i İsti'areyı tanır |
| ÖÇ11 | Mutlak/Mureşşeh/Mucerret İsti'areyı tanır |
| ÖÇ12 | İsti'are'i Temsiliyyeyı öğrenir |
| ÖÇ13 | Mecaz ve İsti'are Uygulamalarını kavrar |
| ÖÇ14 | Kinaye'yı öğrenir |
| ÖÇ15 | Ta'riz-Telvihı anlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 1 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 1 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | 5 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 2 |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 1 |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | 3 |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | |
| PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 2 |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 1 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Beyanın Tarifi: Sözlük ve Terim anlamı | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
| 2 | Beyan İlminin Konusu ve Kısımları | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 3 | Teşbih Tarifi ve Unsurları | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
| 4 | Teşbihin Kısımları | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 5 | Mecaz Tarifi ve Kısımları | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 6 | Mecaz'ı Akli | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 7 | Mecaz'ı Mursel | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 9 | Mecaz'ı Mursel alakaları | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 10 | İsti'are ve Unsurları | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 11 | Tasrihi / Mekni-Asli/Tebe'i İsti'are | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 12 | Mutlak/Mureşşeh/Mucerret İsti'are | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
| 13 | İsti'are'i Temsiliyye | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Mecaz ve İsti'are Uygulamaları | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Kinaye | Kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ödev | 100 | 20 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 20 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 80 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||