Genel Bilgi
Kod | ELK230 |
Ad | Özel Tasarımlı Motorlar |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SERDAR KAŞIKCI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Özkan BOZKURT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, her türlü özel tasarımlı motorların uçlarının bulunması, devreye bağlanması ve çalıştırılması işlemlerine ait yeterliklerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Step motorların yapısı ve çalıştırılması, servo motorların yapısı ve çalıştırılması, bir fazlı yardımcı sargılı motorların yapısı ve çalıştırılması, üniversal motorların yapısı ve çalıştırılması, lineer motorların yapısı ve çalıştırılması, gölge kutuplu motorların yapısı ve çalıştırılması.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1-) Prof. Dr. Güngör Bal, Özel Tasarımlı Motorlar, Seçkin Yayınevi, 2011. 2-) Aydın BODUR, Elektrik Motorları: DC Servo Motorlar, TMMOB Elektrik Mühendisleri Odası, Ankara, 2010.
Notlar
Özel Elektrik Motorları Ders Notu, https://www.kumanda.org/ders_notlari.htm
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | 1 fazlı AC şebekede kullanılacak motorları tanır. |
ÖÇ02 | 1 fazlı asenkron motor çeşitlerini tanır. |
ÖÇ03 | Üniversal motorların kurulum, bakım ve onarımlarını yapar. |
ÖÇ04 | Konum Kontrolü amaçlı kullanılan motorların neler olduğunu açıklar. |
ÖÇ05 | Step motorlarının yapısı, çalışma prensibi ve çeşitlerini açıklar. |
ÖÇ06 | Fırçasız doğru akım motorlarının yapısını ve çalışma prensibini açıklar. |
ÖÇ07 | Sabit mıknatıslı senkron motorların yapısı ve çalışma prensibini açıklar. |
ÖÇ08 | Fırçasız doğru akım motorlarının sürücü kablo bağlantılarını yapar. |
ÖÇ09 | Düşük güçlü step motorların temel sürücü devrelerini gerçekleştirir. |
ÖÇ10 | Sabit mıknatıslı senkron motorların sürücü bağlantılarını yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve elektrik alanıyla ilgili temel kuramsal bilgilere sahip olur. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik devrelerinin çözümlemesini yapar. | 2 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Pasif ve aktif devre elemanlarını tanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel analog ve sayısal elektronik devrelerinin çalışmasını açıklar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alçak ve yüksek gerilim elektrik şalt elemanlarını tanır. | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar destekli elektrik tesisat projesi çizer. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrik makinelerinin kurulumunu ve bakımını yapar. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kumanda sistemlerinin temel kavramlarını ve elemanlarını tanır. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Enerji panolarında arıza tespiti ve onarımı yapar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Programlanabilir Kontrol cihazları ile temel otomasyon sistem tasarım ve uygulamaları yapar. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik enerjisinin üretimi, iletimi ve dağıtımı temel kavramlarını açıklar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Elektrikle ilgili Ölçüm cihazlarını etkin şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği ve yeni teknolojiler konularında gelişmeleri izleme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Elektronik devre tasarımı ile ilgili en az bir mesleki yazılımı kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkin iletişim kurabilir ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel sorumluluk alır ve takım çalışmasına yatkındır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ofis yazılımları ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları ile çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olur. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci taşır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Step Motorların yapısı ve çalışma şekilleri. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
2 | Step Motorlarda karşılaşılan terimler. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
3 | Step Motorların çeşitleri ve yol verme yöntemleri. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
4 | Step Motorlara ait önemli parametreler. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
5 | Step Motorlarının uyartımı. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
6 | Servo Motorların yapısı ve çalışma şekilleri. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
7 | Servo Motorların çeşitleri ve yol verme yöntemleri. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bir fazlı asenkron motor çeşitleri. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
10 | Bir fazlı yardımcı sargılı motorların yapısı,çalışma prensibi,devir ayarı,devir yönünün değiştirilmesi ve kullanma alanları. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
11 | Üniversal motorların yapısı,çalışma prensibi,devir ayarı,devir yönünün değiştirilmesi ve kullanma alanları. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
12 | Lineer Motorların yapısı ve çalışma şekilleri. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
13 | Lineer Motorların çeşitleri ve yol verme yöntemleri. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
14 | Gölge Kutuplu Motorların yapısı ve çalışma şekilleri. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
15 | Gölge Kutuplu Motorların çeşitleri ve yol verme yöntemleri. | Dersle ilgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |