Genel Bilgi
| Birim | EĞİTİM FAKÜLTESİ |
| OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
| Kod | OKLZ303 |
| Ad | Çocuğu Tanıma ve Değerlendirme |
| Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖZKAN ÖZGÜN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ÖZKAN ÖZGÜN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin katılımcıları çocuğu tanımanın amacı ve önemi kavrayacak; farklı açıdan çocukları tanıma, çocukları tanıma ilkeleri, çocukları tanımada kullanılan teknikler ve özellikleri hakkında bilgilenecek; erken çocuklukta kullanılan testler; çocuğu oyun ve resim yoluyla tanıma; portfolyo ve dökümantasyon gibi teknik ve yöntemlerin kullanılmasına aşina olacak ve bu konularda deneyim kazanacaklardır.
Dersin İçeriği
Çocuğu tanımanın amacı ve önemi; farklı açıdan çocukları tanıma, çocukları tanıma ilkeleri, çocukları tanımada kullanılan teknikler ve özellikleri; erken çocuklukta kullanılan testler; çocuğu oyun ve resim yoluyla tanıma; portfolyo ve dökümantasyon.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Beaty, J.J. (2018). Erken çocuklukta gözlem ve değerlendirme (M. Boz, Çev. Ed.). Ankara: Anı.
Notlar
Vaka örnekleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Çocuğu tanımanın ve değerlendirmenin amacını ve önemini kavrar. |
| ÖÇ02 | Farklı açıdan çocukları tanımanın gerekliliğini ve çocukları tanıma ilkelerini bilir. |
| ÖÇ03 | Çocukları tanımada kullanılan teknikler ve özelliklerini karşılaştırıp değerlendirir., |
| ÖÇ04 | Erken çocuklukta kullanılan gözlem ve kayıt türlerini, çocuğu oyun ve resim yoluyla tanıma, portfolyo ve dökümantasyonu kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar | 3 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar | 2 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar | 1 |
| PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak etkinlikler hazırlar | 4 |
| PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır | 2 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar | 3 |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler | 4 |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır | 5 |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular | 4 |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır. | 4 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular | 3 |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır | 2 |
| PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir | 1 |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir | 1 |
| PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | 2 |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir | 3 |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | 1 |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir | 1 |
| PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir. | 2 |
| PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Çocuk gelişimini değerlendirmede gözlem | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Gözlemsel veri toplama ve kayıt | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Özsaygının gözlenmesi ve değerlendirilmesi | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Duygusal yeterliliğin gözlenmesi ve değerlendirilmesi | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | Sosyal yeterliliğin gözlenmesi ve değerlendirilmesi - I | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Sosyal yeterliliğin gözlenmesi ve değerlendirilmesi - II | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Fiziksel gelişimin gözlenmesi ve değerlendirilmesi | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
| 8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Bilişsel gelişimin gözlenmesi ve değerlendirilmesi | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Konuşma dilinin gözlenmesi ve değerlendirilmesi | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
| 11 | Gelişen okur yazarlık becerilerinin gözlenmesi ve değerlendirilmesi | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 12 | Sanat, müzik ve dans becerilerinin gözlenmesi ve değerlendirilmesi | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 13 | Dramatik oyun becerilerinin gözlenmesi ve değerlendirilmesi | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
| 14 | Gözlemsel verilerin aileler ile paylaşılması | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
| 15 | Çocukları tanıma, gözlem ve değerlendirme süreçlerinin gözden geçirilmesi | Konu ile ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||