Genel Bilgi
Kod | PDRS308 |
Ad | Grup Rehberliği Etkinlikleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MERAL ATICI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MERAL ATICI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. İSMAİL SANBERK (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Dr. Öğr. Üyesi SABAHATTİN ÇAM (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, grup rehberliği etkinliklerini planlama ve uygulama konusunda bilgi ve beceri kazanmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğinde, grup rehberliği etkinliklerinin amacı, içeriği, uygulanması sırasında kullanılacak beceriler; iletişim engelleri, iletişimde geri bildirim ve etkin dinleme, kendini tanıma, anlama ve kendini kabul, kişilik özellikleri, başkalarıyla benzer ve onlardan farklı olan özellikler, çekingenlik, girişkenlik ve saldırganlık, duygular, duyguları ifade etme, duygu ile düşünce ilişkisi, akılcı olmayan düşünceler ve bu düşünceleri değiştirme, öfke ile baş etme, kişiler arası ilişkilerde beklentilerin ifade edilmesi, benlik saygısı ile ilgili grup rehberliği etkinlikleri bulunmaktadır..
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Yananer-Eroğlu, E. Ç. ve Bilge, F. (2001). Sınıfta rehberlik etkinlikleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Türnüklü, A., Kaçmaz, T., İkiz, E., & Balcı, F. (2009). Anlaşmazlık çözümü, müzakere ve akran arabuluculuk eğitimi programı. Ankara: Maya Akademi. Corey, G., Corey, M. S., Calland, P ve Russell, J. M. (1992). Group techniques. California: Brooks Cole Publishing Company. Yeşilyaprak, B. (2000). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Aydın, B., İmamoğlu, S., Canel, N. ve Yaycı, L. (2005). Ergenlikten yetişkinliğe grup çalışmaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Çetin, F., Bilbay, A. A., & Albayrak Kaymak, D. (2002). Çocuklarda sosyal beceriler. İstanbul: Epsilon. Erkan, S. (2001). Okul psikolojik danışma ve rehberlik programlarının hazırlanması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Özgüven, İ. E. (2001). Çağdaş eğitimde psikolojik danışma ve rehberlik. Ankara: PDREM Yayınları. Voltan-Acar, N. (2002). Grupla psikolojik danışmada alıştırmalar, deneyler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Erkan, S. ve Kaya, A. (2005). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik uygulamaları. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Gibson, R. L. ve Mitchell, M. H. (2003). Introduction to counseling and guidance. New Jersey: Merrill Prentice Hall. Kulaksızoğlu, A. (2003). Kişisel gelişim uygulamaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kuzgun, Y. (1997). Grup rehberliği el kitabı. Ankara. MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Morganett, S. R. (2005). Yaşam becerileri: Ergenler için grupla psikolojik danışma uygulamaları (S. S. Güçray, A. Kaya ve M. Saçkes, Çev.). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Pişkin, M. (1999). Özsaygıyı geliştirme eğitimi. İçinde Y. Kuzgun (Ed.), İlköğretimde rehberlik (s.95-120). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Notlar
Selçuk, Z., & Güner, N. (2003). Sınıf içi rehberlik uygulamaları (3. baskı). Ankara: Pegem A Yayınevi. Türnüklü, A. (2006). Sınıf ve okul disiplinine çağdaş bir yaklaşım: Onarıcı disiplin. Ankara: Ekinoks.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Grup rehberliği etkinliklerinin yürütülmesi sırasında izlenen aşamaları, yapılan işlemleri bilir. |
ÖÇ02 | Grup rehberliği etkinlikleri sırasında kullanılacak psikolojik danışmanlık becerilerine sahiptir. |
ÖÇ03 | Grup rehberliği etkinlikleri sırasında kullanılan psikolojik danışma becerilerini kullanır. |
ÖÇ04 | Bir grup rehberliği etkinliğini planlayarak yürütür. |
ÖÇ05 | İlköğretim ve ortaöğretim öğrencilerine uygun kişisel-sosyal, eğitsel ve mesleki grup rehberliği etkinliklerini belirler. |
ÖÇ06 | İlköğretim ve ortaöğretim öğrencileri için bir dönem boyunca yapılacak grup rehberliği etkinliklerinin planını yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | 4 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme | Etkinlikle ilgili gerekli hazırlıkların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Grup rehberliği etkinliklerinin amacı, içeriği, uygulanması sırasında kullanılacak beceriler | Etkinlikle ilgili gerekli hazırlıkların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | İletişim engelleri | Etkinlikle ilgili gerekli hazırlıkların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama |
4 | İletişimde geri bildirim ve etkin dinleme | Etkinlikle ilgili gerekli hazırlıkların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama |
5 | Kendini tanıma, anlama ve kendini kabul | Etkinlikle ilgili gerekli hazırlıkların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Kişilik özellikleri, başkalarına benzer ve farklı olan özellikler | Etkinlikle ilgili gerekli hazırlıkların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Çekingenlik, girişkenlik ve saldırganlık | Etkinlikle ilgili gerekli hazırlıkların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
8 | Ara Sınav | Ara sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Duygular, duyguları ifade etme, duygu düşünce ilişkisi | Etkinlikle ilgili gerekli hazırlıkların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
10 | Akılcı olmayan düşünceler ve bu düşünceleri değiştirme | Etkinlikle ilgili gerekli hazırlıkların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Öfke ile baş etme | Etkinlikle ilgili gerekli hazırlıkların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
12 | Kişilerarası ilişkilerde beklentilerin ifade edilmesi | Etkinlikle ilgili gerekli hazırlıkların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
13 | Benlik saygısı | Etkinlikle ilgili gerekli hazırlıkların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
14 | Kişilerarası ilişkilerde olumlu geribildirimin önemi | Etkinlikle ilgili gerekli hazırlıkların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
15 | Dersle ilgili genel değerlendirme | Etkinlikle ilgili gerekli hazırlıkların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yılsonu sınavına hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yılsonu sınavına hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |