PDRZ404 Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması 2

3 AKTS - 1-2 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PDRZ404
Ad Bireyle Psikolojik Danışma Uygulaması 2
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Uygulamalı Ders
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İSMAİL SANBERK
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Ayça SARAÇ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Ahmet TOGAY (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi FATOŞ BULUT ATEŞ (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi İDİL EREN KURT (D Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. İSMAİL SANBERK (E Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

PDRZ305 Bireysel Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri, PDRZ304 Psikolojik Danışma Becerileri ve PDRZ306 Grupla Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri dersinden edinilen bilgi ve becerileri danışan-danışman ilişkisine aktararak deneyim kazandırmaktır, Ayrıca öğrencilerin çeşitli kuramlara dayanan duygusal, davranışsal ve düşünsel teknik ve yöntemleri bireysel psikolojik danışma sürecinde kullanmaları, en az dört oturumluk bireysel danışma sürecini yöneterek deneyim kazanmaları amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu derste, öğrencilerden psikolojik danışma almaya ihtiyacı olan birer danışan bulup, onlarla danışma yapmaları ve bu süreçte süpervizyon alarak danışmanlık becerilerini geliştirmeleri beklenmektedir. Her danışma oturumu kaydedilir, yapılan oturumlar derste izlenir-transkript formlarından okunur ve oturumlara ilişkin geribildirimler verilir. Dersin ana konuları şunlardır: Bireysel Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri dersinin genel tekrarı, temel danışmanlık becerileri uygulamaları, örnek danışma oturumlarını gözden geçirme, her bir danışman adayının kendilerinden istenen 4 oturumluk süreçte her bir oturum için süpervizyon alması.

Dersin Ön Koşulu

Yok.

Kaynaklar

Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara.

Notlar

Akkoyun, F. (2001). Geştalt terapi: Büyüme ve gelişme gücünün harekete geçişi. Nobel Yayın Dağıtımı. Carnevale, J. D. (2001) Danışmanlık incileri: Uygulamacı için düşünceler (D. Albayrak- Kaymak, Çev.). Anahtar Kitaplar. Cihangir-Çankaya, Z. (2011). Kişilerarası iletişimde dinleme becerisi. Nobel Yayıncılık. Çivitçi A., Türküm, S. A., Duy, B., & Hamamcı, Z. (2009). Okullarda akılcı- duygusal davranış terapisine dayalı uygulamalar: Kavramlar, teknikler ve örnek etkinlikler. PegemA Yayıncılık. Cormier, S., Hackney, H. (2008). Psikolojik danışma ilke ve teknikleri: Psikolojik yardım süreci el kitabı (T. Ergene, S. Aydemir Sevim, Çev.). Mentis Yayıncılık. Daş, C. (2006). Bütünleşmek ve büyümek: Gestalt Terapi yaklaşımı. HYB Yayıncılık. Dökmen, Ü. (2000). Varolmak, gelişmek ve uzlaşmak (3. bs.). Sistem Yayıncılık. Dökmen, Ü. (2001). Sanatta ve günlük yaşamda iletişim çatışmaları ve empati (16. bs.). Sistem Yayıncılık. Gladding, S. T. (2013). Psikolojik Danışma: Kapsamlı bir meslek. (N. Voltan-Acar, Çev. Ed.). Nobel Yayıncılık. Hillman, M. (2005). Terapistim beni çıldırtıyor (G. Seral, Çev.). Kuraldışı Yayıncılık. Köroğlu, E. (2005). Düşünsel duygulanımcı davranış terapisi ilkeleri. Hekimler Yayın Birliği Yayınları. Kuzucu, Y. (2011). Duyguları fark etme ve ifade etme psiko-eğitim programı (2. Bs.). Nobel Yayıncılık. Leahy, R. L. (2004). Bilişsel terapi ve uygulamaları (T. Özakkaş, Çev.). Litera Yayınevi. Luhn, R. R. (1999). Kızgınlıkla başa çıkma (Y. Orçan, Çev.). Alfa Basım Dağıtım Ltd.Şti. Meier, S. T., & Davis, S. R. (2007). Psikolojik danışma: Temel öğeler (Ed. S. Doğan vd.). Pegem A Yayıncılık. Navaro, L. (2000). Gerçekten beni duyuyor musun? (4. bs.). Sistem Yayıncılık. Navaro, L. (2002). İki boy ufak pabuç: Depresyonda kadın-erkek farklılıkları. Remzi Kitabevi. Nelson-Jones, R. (2013). Temel psikolojik danışma becerileri (G. Sart, Çev.). Nobel Yayıncılık. Özakkaş, T. (2004). Bilişsel terapi ve duygusal bozukluklar. Litera Yayınevi. Özer, K. (2000) Ben değeri tiryakiliği (2. bs.). Sistem Yayıncılık. Rossman, M. L. (2004). İmgelemenin iyileştirici gücü, Ege Meta Yayınevi. Savaşır, Y., & Boyacıoğulları, G. (1996) Bilişsel –davranışçı terapiler. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Sklare, G.B. (2013) Okul danışmanları için çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma (D. M. Siyez, Çev., 4. bs.). Pegem Akademi Turna, R. (2009). Ben bana güveniyorum (3. bs.). Nobel Yayıncılık. Türkçapar, M. H. (2007) Bilişsel terapi: Temel ilkeler ve uygulama. HYB Yayıncılık. Yalom, I. (1999). Varoluşçu psikoterapi (Z. İyidoğan Babayiğit, Çev.). Kabalcı Yayınevi. Yalom, I. (2000). Annem ve hayatın anlamı psikoterapi öyküleri (Z. İyidoğan Babayiğit, Çev.). Kabalcı Yayınevi. İstanbul. Yalom, I. (2002). Bağışlanan terapi yeni kuşak terapistlere ve hastalarına açık mektup (Z. İyidoğan Babayiğit, Çev.). Kabalcı Yayınevi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Danışma oturumunu başlatma, görüşmeyi kolaylaştırma ve oturumu uygun şekilde sonlandırma becerilerini kullanır.
ÖÇ02 Danışanın kendisini açması ve sürece katılımını kolaylaştıracak terapötik koşulları düzenler.
ÖÇ03 Danışanın gerçek ihtiyacının/probleminin ne olduğunu belirler
ÖÇ04 Danışanın problem/lerine ilişkin uygun hipotezler formüle eder.
ÖÇ05 Danışma sürecinde geliştirdiği bu hipotezleri test eder
ÖÇ06 Psikolojik danışman olarak psikolojik yardım konusunda kendi mesleki sınırlarını bilir.
ÖÇ07 Danışanın davranış problemlerini ayırt eder.
ÖÇ08 Danışanın problemine/lerine uygun müdahale stratejilerini seçebilir.
ÖÇ09 Danışanın problemlerine uygun müdahaleler planlar.
ÖÇ10 Müdahaleleri uygular ve değerlendirir
ÖÇ11 Farklı kuramsal yaklaşımların problemi ele alma yöntemini bilir
ÖÇ12 Farklı kuramsal yaklaşımların kullandığı belirli teknikleri uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. 4
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. 3
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. 3
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. 1
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki etik ilkelere uygun davranır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler-1 Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
2 Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler-2 Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
3 Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler-3 Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
4 Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler-4 Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
5 Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler-5 Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
6 Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler-6 Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
7 Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler-7 Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
8 Ara Sınav Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
9 Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler-8 Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
10 Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler-9 Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
11 Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler-10 Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
12 Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler-11 Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
13 Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler-12 Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
14 Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler-13 Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
15 Danışanlarla yapılan danışma oturumlar üzerinde çalışılması. Danışman adayları danışan belirleyerek danışanlarıyla toplam dört (4) oturum gerçekleştirirler-14 Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Hackney, H. ve Cormier, S. (2008), Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri : Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Çev: T. Ergene). Mentis Yayıncılık, Ankara. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 86
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,44
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 28.11.2022 12:37