Genel Bilgi
Kod | SOSZ305 |
Ad | Sosyal Bilgiler Öğretimi I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi NEVAL AKÇA BERK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi NEVAL AKÇA BERK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sosyal bilgilerde aşamalı sınıflamaya uygun amaç yazabilme Sosyal bilgiler öğretiminde içerik seçimi ve düzenlenmesinde benimsenen ilkeleri bilme Sosyal bilgilerde öğretme-öğrenme süreçleri kapsamında strateji, ilke, yaklaşım, yöntem ve tekniklerden yararlanabilme
Dersin İçeriği
Sosyal bilgilerde aşamalı sınıflamaya uygun amaç yazma örnekleri; sosyal bilgiler öğretiminde içerik seçimi ve düzenlenmesinde benimsenen ilkeler; içerik yaklaşımlarının sosyal bilgiler öğretimi bakımından incelenmesi; sosyal bilgilerde öğretme-öğrenme süreçleri kapsamında strateji, ilke, yaklaşım, yöntem ve tekniklerden yararlanma.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sosyal bilgiler dersinin doğasını kavrar. |
ÖÇ02 | Sosyal Bilgiler dersi öğretim programında yer alan tema ve kazanımları tanır. |
ÖÇ03 | Çağdaş öğretim yaklaşımlarının felsefi temellerini bilir ve Sosyal bilgiler öğretimindeki yerini tartışır. |
ÖÇ04 | Ortaokul öğrencilerinin sosyal alanda sahip oldukları kavramları tanır ve etkili kullanılması için gerekli girişimleri fark eder. |
ÖÇ05 | Öğrencilerde kavramsal değişimi sağlamada etkili öğretim yöntemleri/tekniklerini bilir. |
ÖÇ06 | Etkili bir sosyal bilgiler öğretiminin gerçekleşmesinde gerekli standartlar ve uygun öğrenme ortamı için öneriler getirir. |
ÖÇ07 | Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılacak öğretim materyali ve etkinlikleri hazırlar. |
ÖÇ08 | Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılacak öğretim materyali ve etkinlikleri hazırlamada bireysel sorumluluk alarak işbirliği içinde çalışır. |
ÖÇ09 | Sosyal bilgiler öğretiminde karşılaşılan sorunlara çözüm üretir ve bunları akranlarıyla paylaşır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitimin bilimsel temellerini tanır | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanı sıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye değer verir | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sosyal Bilimler ve Sosyal Bilgiler Kavramlar | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sosyal Bilgilerin Dünyada ve Türkiyede Ortaya Çıkışıve Tarihçesi | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sosyal Bilgiler Öğretimi ile İlgili Kaynakça | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sosyal Bilgiler Öğretimine Giriş | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Sosyal Bilgiler Öğretiminin Genel ve Özel amaçları, Sosyal Bilgiler Öğretmen Yeterlilikleri | Sosyal Bilgiler Programının İncelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sosyal Bilgiler eğitiminde soru sorma ve mevcut programda durum | Sosyal Bilgiler ders kitaplarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sosyal Bilgiler eğitiminde film ve belgesellerin kullanımı | Sosyal Bilgiler Dersinde Kullanılabilecek Film ve Belgesel Lıstesının Oluşturulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | tüm kaynakların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sosyal Bilgilerde Kavram Öğretimi | Sosyal Bilgiler ders kitaplarının incelenerek öğrenme alanlarına ilişkin kavramların oluşturulması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Sosyal Bilgilerde Beceri Öğretimi | Sosyal Bilgiler ders kitaplarının incelenerek öğrenme alanlarına ilişkin becerilerin belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sosyal Bilgilerde Değer Öğretimi | Sosyal Bilgiler ders kitaplarının incelenerek öğrenme alanlarına ilişkin değerlerin belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Okul dışı sosyal bilgiler öğretimi | Okul dışında nerelerde sosyal bilgiler öğretimi yapılacağının belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Okul dışı sosyal bilgiler öğretimi | Okul dışında nerelerde sosyal bilgiler öğretimi yapılacağının belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Sosyal Bilgiler öğretiminde proje yaklaşımı | İlgili makalelerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Sosyal bilgiler eğitiminde ölçme ve değerlendirme | Sosyal Bilgiler ders kitaplarının incelenerek ölçme ve değerlendirme unsurlarının belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | tüm kaynakların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | tüm kaynakların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |