Genel Bilgi
Kod | SOSZ306 |
Ad | Sosyal Bilgiler Öğretimi II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi NEVAL AKÇA BERK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi NEVAL AKÇA BERK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında yer alan alana özel becerilerin öğretimi
Dersin İçeriği
Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında yer alan alana özel becerilerin değişim ve sürekliliği zamanı ve mekanı algılama vb öğretimi okul dışı öğrenme ortamları Sosyal Bilgiler öğretiminde kullanılacak materyal yöntem teknik ve etkinliklerin uygulamalı işlenmesi ölçme ve değerlendirmenin özellikleri ölçme ve değerlendirmede kullanılan teknikler mikro öğretim uygulamaları
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu Sosyal Bilgiler Öğretimi I dersini almaktır.
Kaynaklar
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sosyal bilgiler öğretim programının vizyonunu ve programı etkileyen eğitim felsefelerini bilir. |
ÖÇ02 | Programın öğrenme alanları altında yer alan kazanımların doğasını kavrar. |
ÖÇ03 | Bu kazanımlara yönelik öğretim faaliyetleri hazırlar ve uygular. |
ÖÇ04 | Alan bilgisinin, mesleki becerilerinin ve öz yeterliliğinin farkına varır ve kendini değerlendirir. |
ÖÇ05 | Kendinin ve akranlarının mesleki yeterliliğini geliştirmek için öneriler getirir. |
ÖÇ06 | Sosyal bilgiler eğitiminde derse uygun içerikleri uygun yöntemlerle uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitimin bilimsel temellerini tanır | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanı sıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye değer verir | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Grupların oluşturulması ve öğretim programındaki konuların dengeli bir şekilde öğrencilere dağıtılması. | Hangi sınıf düzeyi, konu ve kazanıma ilişkin ders planlarının yapılacağının belirlenmesi için sosyal bilgiler programının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bu haftada örnek sosyal bilgiler öğretimi materyallerinin incelenmesi, daha önceden kayıt altına alınmış video çekimlerinden örneklerin izlenmesi (izni alınmış kayıtlar) ve tartışmaya sunularak değerlendirilmesi. | Eğitimde olumlu ve olumsuz örnek uygulamalarla ilgili literatür taramasının yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sosyal bilgiler eğitiminde bilgisayar ve internetten yararlanarak; grafik ve tablo okuma becerilerini kullanarak; görsel materyal ve doküman kullanarak sunum yapılması. | Sosyal bilgilerde öğrenme alanlarına yönelik kullanılacak görsel materyal ve dokümanların lıstelenmesı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Görsel materyal ve doküman kullanarak; Cumhuriyet ve Atatürkçülük konularıyla ilişkilendirerek; sözlü tarih çalışmaları, belirli gün ve haftalar, güncel olaylardan faydalanarak sunum yapılması. | sözlü tarih çalışmaları, belirli gün ve haftalar, güncel olaylara yönelık lıteratur taramasının yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Sözlü tarih çalışmaları, belirli gün ve haftalar, güncel olaylardan faydalanarak sunum yapılması. | sözlü tarih çalışmaları, belirli gün ve haftalar, güncel olaylara yönelık lıteratur taramasının yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Çevre incelemelerinin planlanması ve bunların 4.-8. sınıflarda uygulanan Sosyal bilgiler Öğretim Programından seçilen konularda ilgili hafta sunum yapılması. | Çevre incelemelerinin planlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sunumların kayıt altına alınması ve sunuların kayıtlardan tekrar incelenerek öğrencilerin öğretmenlik bilgi ve becerileri yönünden gerek öğretim üyesi gerekse akranları tarafından değerlendirilmesi. çağdaş değerlendirme uygulamaları | Kayıt altına alınan ders sunumlarının izlenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sunumların kayıt altına alınması ve sunuların kayıtlardan tekrar incelenerek öğrencilerin öğretmenlik bilgi ve becerileri yönünden gerek öğretim üyesi gerekse akranları tarafından değerlendirilmesi. çağdaş değerlendirme uygulamaları | program kılavuzundan mikro öğretimin yapılacağı konunun incelenmesi, internet erişim adresi: www.meb.gov.tr | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Sosyal bilgiler eğitiminde bilgisayar ve internetten yararlanarak; grafik ve tablo okuma becerilerini kullanarak; görsel materyal ve doküman kullanarak sunum yapılması. | program kılavuzundan mikro öğretimin yapılacağı konunun incelenmesi, internet erişim adresi: www.meb.gov.tr | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Cumhuriyet ve Atatürkçülük konularıyla ilişkilendirerek; sözlü tarih çalışmaları, belirli gün ve haftalar, güncel olaylardan faydalanarak sunum yapılması | program kılavuzundan mikro öğretimin yapılacağı konunun incelenmesi, internet erişim adresi: www.meb.gov.tr | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Çevre incelemelerinin planlanması ve bunların 4.-8. sınıflarda uygulanan Sosyal bilgiler Öğretim Programından seçilen konularda ilgili hafta sunum yapılması | program kılavuzundan mikro öğretimin yapılacağı konunun incelenmesi, internet erişim adresi: www.meb.gov.tr | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sunumların kayıt altına alınması ve sunuların kayıtlardan tekrar incelenerek öğrencilerin öğretmenlik bilgi ve becerileri yönünden gerek öğretim üyesi gerekse akranları tarafından değerlendirilmesi. çağdaş değerlendirme uygulamaları | program kılavuzundan mikro öğretimin yapılacağı konunun incelenmesi, internet erişim adresi: www.meb.gov.tr | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Sunumların kayıt altına alınması ve sunuların kayıtlardan tekrar incelenerek öğrencilerin öğretmenlik bilgi ve becerileri yönünden gerek öğretim üyesi gerekse akranları tarafından değerlendirilmesi. çağdaş değerlendirme uygulamaları | program kılavuzundan mikro öğretimin yapılacağı konunun incelenmesi, internet erişim adresi: www.meb.gov.tr | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Öğretim uygulamalarının genel değerlendirilmesi. Her bir öğrencinin sürecin sonunda kendini akranlarıyla da karşılaştırarak değerlendirmesi. | program kılavuzundan mikro öğretimin yapılacağı konunun incelenmesi, internet erişim adresi: www.meb.gov.tr | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |