Genel Bilgi
Kod | TMT329 |
Ad | Biyolojik Malzeme Bilgisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. KUBİLAY KAZIM VURSAVUŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. KUBİLAY KAZIM VURSAVUŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Biyolojik materyallerin statik yük etkisi altındaki değişimler üzerinde etkili olan faktörleri belirlemek, depolama, paketleme ve diğer hasat sonrası işlemler sırasında oluşan değişimleri ve bunların makine tasarım parametreleri üzerindeki etkilerini araştırmak için gerekli alt yapıyı oluşturmak.
Dersin İçeriği
Biyolojik materyallerin statik yük etkisi altındaki davranışları, mekanik özelliklere ilişkin tanımlamalar, mekanik özellikler üzerinde etkili olan faktörler, hasat sonrası işlemler için gerekli olan mekanik özelliklerin ve uygun tasarım parametrelerinin belirlenmesi, Hertz Teorisi, Elastisite Teorisi, visko-elastisite, malzemenin biyo teknik davranışı, hasat ve hasat sonrası işlemlerde kullanılan sönümleyici materyallerin mekanik özellikleri, sürtünmenin tanımı, statik ve dinamik sürtünme katsayısı
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Mazhar KARA, 2012. Biyolojik Ürünlerin Fiziksel Özellikleri. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Yayınları No: 242 Györg Sitkei, 1986. Mechanics of Agricultural Materials.
Notlar
Makaleler, PDF ve Power Point sunumlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Biyolojik materyalin kalitesi ile ilgili değerlendirme yapabilme, kestirimlerde bulunabilme ve kararlar alabilme yetisine sahip olmak |
ÖÇ02 | Üretilen ürünlerin kalite piyasasını tanımak |
ÖÇ03 | Kaliteli ve hasarsız ürünler üretmek amaçlı işlemler için iş makinası seçimi konusunda gerekli mühendislik birikimine sahip olmak |
ÖÇ04 | Tarımsal ürünlerin muhafaza, depolama ve taşıma koşullarına ilişkin olarak uygulamalar geliştirebilmek |
ÖÇ05 | Biyolojik malzeme bilgisini makine tasarımında kullanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme bilgisi kazanır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği alanlarındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme bilgisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında bir başka değişle eldeki imkanlar ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama bilgisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama bilgisi kazanır. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları geliştirme, seçme, kullanma ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği alanında karşılaşılan karmaşık problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütür, danışmanlık, denetim ve bilirkişilik yapar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenilemeye karşı olumlu tutum kazanır. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır ve bu gelişmeleri izler, projeler hazırlar, çözüm önerileri üretir ve paylaşır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik alanıyla ilgili proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi kazanır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlara yönelik hareket eder |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersle ilgili genel bilgilerin açıklanması, Tarımsal ürünlerin biyolojik-teknik özelliklerine giriş | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Biyolojik materyallerin fiziksel özellikleri (Şekil ve boyut özellikleri) | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Boyut, şekil, aerodinamik, yüzey, mekanik direnç ve elastik özelliklerine göre sınıflandırma | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Hacim, yoğunluk, yüzey alanı, özgül kütle ve porozite hesabı ve ölçüm yöntemleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Mekanik Özelliklere ilişkin tanımlamalar, ideal elastik, ideal plastik ve ideal visko-elastik davranışların incelenmesi | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Reolojinin tanımı ve kullanılan model eşitliklere (Maxwell, Kelvin ve Burgers modelleri) ilişkin örnekler | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Biyolojik Materyallerin statik yük etkisi altındaki davranışlarının incelenmesi | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Farklı statik yük uygulamalarındaki kuvvet-deformasyon davranışlarının incelenmesi (bası, eğme ve çeki testleri) | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | HERTZ teorisine giriş, ölçüm ve eşitlikleri, Boussinesq eşitliği | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Biyolojik materyallerin dinamik yük etkisi altındaki davranışlarının incelenmesi, çarpma etkisi ve enerji modelleri | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Biyolojik materyallerin taşımacılığı ve materyal üzerindeki etkilerine ilişkin bilgiler (Titreşim Etkisi) | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Sürtünme Kanunları, biyolojik materyallerde statik ve dinamik sürtünme ölçüm yöntemleri, sürtünmeye etkili faktörler | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Çarpma mekaniği ve sönümleyici materyallerde enerji dengesi, sönümleyicilerin enerji absorbsiyon kapasitelerinin ölçülmesi, örneklerle açıklama | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Biyolojik materyallerin mekanik özelliklerinin tarımda uygulamalarına ilişkin genel bilgi | Kaynak kitaplardan ilgili bölümlerden yararlanılır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |