Genel Bilgi
Kod | TMT324 |
Ad | Kontrol ve Otomasyon |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ALİ MUSA BOZDOĞAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ALİ MUSA BOZDOĞAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sistemlerin manüel ve otomatik kontrol edilme yöntemleri ile otomasyonda kullanılan basit otomatik kontrol sistemlerinin öğrencilere aktarılması. Kontrol ve otomasyon uygulamalarının tarımda kullanılması.
Dersin İçeriği
Kontrol ve otomasyon tanımı, prensipleri. Sensörler, Manuel ve Otomatik kontrol metotları. P, PI, PD ve PID Kontrol. Programlanabilir Mantık Denetleyicileri (PLCler). PLC lerin konvansiyonel kontrol sistemleriyle karşılaştırılması. SCADA - HMI Sistemleriyle veri toplama, gözlem ve kontrol örnekleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Ders notları.
Notlar
Kontrol ve Otomasyon Kitabı. Birsen Yayınevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kontrol ve otomasyondaki sensörleri tanır. |
ÖÇ02 | SCADA ve LabVIEW gibi sistemlerin tarımda kullanımını öğrenir. |
ÖÇ03 | Proses kontrolünde gerekli fiziksel ve/veya elektriksel büyüklükleri algılayan veya ölçen sensörleri kavrar. |
ÖÇ04 | Kontrol ve otomasyonda PID'yi öğrenir. |
ÖÇ05 | PLC nin yapısını, çalışma prensibini ve kullanmasını öğrenir. |
ÖÇ06 | Kontrol ve otomasyon sistemlerinin tarımda kullanımını öğrenir. |
ÖÇ07 | Uygulamalarda aynı meslek disiplini içerisinde ve disiplinler arasında takım çalışmasında görev yapabilir. |
ÖÇ08 | Kontrol ve otomasyonda kullanılan devre elemanlarını tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme bilgisi kazanır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği alanlarındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme bilgisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama bilgisine sahiptir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında bir başka değişle eldeki imkanlar ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama bilgisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama bilgisi kazanır. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları geliştirme, seçme, kullanma ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği alanında karşılaşılan karmaşık problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütür, danışmanlık, denetim ve bilirkişilik yapar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenilemeye karşı olumlu tutum kazanır. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır ve bu gelişmeleri izler, projeler hazırlar, çözüm önerileri üretir ve paylaşır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik alanıyla ilgili proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi kazanır. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlara yönelik hareket eder |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Proses kontrolün tanımı ve temel kavramlar | Dersle ilgili kitap ve internet sayfalarından gerekli araştırmanın yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Proseslerde Ölçülecek Büyüklükler | Dersle ilgili kitap ve internet sayfalarından gerekli araştırmanın yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Algılayıcılar-Sensorlar. Fiziksel sistemler ve blok diyagramı | Dersle ilgili kitap ve internet sayfalarından gerekli araştırmanın yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Transfer fonksiyonları; tanım, mekanik, hidrolik ve elektrik sistemleri | Dersle ilgili kitap ve internet sayfalarından gerekli araştırmanın yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Transfer fonksiyonları, mekanik-elektrik sistem analojisi | Dersle ilgili kitap ve internet sayfalarından gerekli araştırmanın yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Blok diyagram ve blok indirgeme kuralları, sinyal akış diyagramı | Dersle ilgili kitap ve internet sayfalarından gerekli araştırmanın yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Geçiş fonksiyonları, frekans karekteristiği | Dersle ilgili kitap ve internet sayfalarından gerekli araştırmanın yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Dersle ilgili kitap ve internet sayfalarından gerekli araştırmanın yapılması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Kontrol sistemlerinin kararlılığı | Dersle ilgili kitap ve internet sayfalarından gerekli araştırmanın yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Manuel ve Otomatik kontrol metotları. P, PI, PD ve PID Kontrol | Dersle ilgili kitap ve internet sayfalarından gerekli araştırmanın yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Programlanabilir Mantık Denetleyicileri (PLCler) | Dersle ilgili kitap ve internet sayfalarından gerekli araştırmanın yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | PLC lerin konvansiyonel kontrol sistemleriyle karşılaştırılması | Dersle ilgili kitap ve internet sayfalarından gerekli araştırmanın yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | SCADA - HMI, LabVIEW Sistemleriyle veri toplama, gözlem ve kontrol örnekleri | Dersle ilgili kitap ve internet sayfalarından gerekli araştırmanın yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Tarımda kontrol ve otomasyon kullanımı. | Dersle ilgili kitap ve internet sayfalarından gerekli araştırmanın yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Tarımda kontrol ve otomasyon uygulamaları. | Dersle ilgili kitap ve internet sayfalarından gerekli araştırmanın yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dersle ilgili kitap ve internet sayfalarından gerekli araştırmanın yapılması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dersle ilgili kitap ve internet sayfalarından gerekli araştırmanın yapılması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 7 | 2 | 14 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 85 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,40 | ||
AKTS | 3 AKTS |