Genel Bilgi
Kod | TMT270 |
Ad | Sulama ve Drenaj |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BURÇAK KAPUR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BURÇAK KAPUR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tarla sulama kavramı ve önemli ilkeleri, sulama suyu ve bitki su gereksinimi kavramları; sulama suyu ölçüm teknikleri, sulama suyunun sağlanması, sulamanın programlanmasında kullanılan yaklaşımlar, sulama yöntemleri, drenaj sistemleri; sistem planlaması ve değerlendirilmesi için gerekli olan ön bilgileri vermektir.
Dersin İçeriği
Sulama ve drenajın tanımı ve önemi; tarihçesi; toprak-bitki-su ilişkileri; bitki su gereksinimi ve sulama suyu gereksinimi; sulama randımanları; sulama sistemi kapasitesi; sulama programalama teknikleri; sulama sistemleri; drenaj sistemleri; sulama ve drenaj sistemlerinin tasarımı için gerekli verilerin sağlanması
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Sulama ve Drenaj Mühendisliği Rıza Kanber, Recep Çakır, A. Fuat Tarı T.C. TARIM ve KÖYİŞLERİ BAKANLIĞI KÖYHİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ APK DAİRESİ BAŞKANLIĞI Toprak ve Su kaynakları Araştırma Şube Müdürlüğ Yayın No:122
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu dersin sonunda öğrenci sulama mühendisliğinin temel ilkeleri, sulama suyunun sağlanması, sulamanın programlanması gibi temel sulama konuları bilgilerine sahip olur. |
ÖÇ02 | Bu dersin sonunda öğrenci sulama yöntemleri, sistem planlaması ve değerlendirilmesi için gerekli olan ön bilgilere sahip olur. |
ÖÇ03 | Bu dersin sonunda öğrenci sulama programlamasını, suyun etkin kullanımı ve bunun için alınması gerekli önlemleri ve bitki su tüketimi hesaplama bilgilerine sahip olur. |
ÖÇ04 | Drenaj sistemleri ve planlanması için gerekli bilgileri öğrenir. |
ÖÇ05 | Drenaj yöntemlerini tanımlayabilme yetisini kazanır |
ÖÇ06 | Sulama mühendisliği konusu ile ilgili okuduğu bilimsel makaleleri daha kolay anlayabilir ve sonuçlarını yorumlayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme bilgisi kazanır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği alanlarındaki problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme bilgisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında bir başka değişle eldeki imkanlar ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama bilgisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama bilgisi kazanır. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları geliştirme, seçme, kullanma ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarım Makinaları ve Teknolojileri Mühendisliği alanında karşılaşılan karmaşık problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütür, danışmanlık, denetim ve bilirkişilik yapar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme yetkinliği kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenilemeye karşı olumlu tutum kazanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır ve bu gelişmeleri izler, projeler hazırlar, çözüm önerileri üretir ve paylaşır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik alanıyla ilgili proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlara yönelik hareket eder |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sulama, gelişimi ve önemi, sulamanın tarihsel gelişimi, sulamanın tanımı, Türkiye su kaynaklarının geliştirilmesi, Türkiye de sulama sorunları | Ders Notundaki İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Akan suyun ölçülmesi, akış ölçme yöntemleri sulu tarım arazisinin sınıflandırılması | Ders Notundaki İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Sulama suyunun sağlanması, su kaynakları, yüzey su kaynakları, yeraltı suyu, pompaj | Ders Notundaki İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
4 | Sulama gereksinimi ve programlanması, bitki -toprak-atmosfer (iklim) ilişkileri, bitki kök derinliği | Ders Notundaki İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | İnfiltrasyon, infiltrasyon eşitlikleri, infiltrasyonun ölçülmesi, hidrolik iletkenlik | Ders Notundaki İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Toprak suyunun özellikleri, toprak suyunun yararlılığı, toprakta suyun devinimi, sulama gereksinim-iklim ilişkisi | Ders Notundaki İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Sulama suyu gereksinimi, su tüketiminin (evapotranspirasyon) belirlenmesi, su tüketiminin doğrudan ölçümü, su tüketiminin kestirimi, bitki katsayıları | Ders Notundaki İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sulama programının oluşturulması, programlama yaklaşımları, sulama zamanının belirlenmesi, bitki belirteçleri, toprak belirteçleri, su bütçesi tekniği hesaplamaları | Ders Notundaki İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
10 | Sulama randımanları, sulama gereksinimi, sulama sistemlerinin projeleme kapasitesi hesaplamaları | Ders Notundaki İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
11 | Sulama yöntemleri, sulama yöntemlerinin sınıflandırılması, yüzey sulama yöntemleri, tava sulama, uzun tava (border) sulama, karık ve çizi yöntemi | Ders Notundaki İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
12 | Damla sulama yönteminin potansiyel yararlar, damla sulama yönteminin potansiyel sınırlılıkları, damla sulama sisteminin ögeleri, damlatıcılar | Ders Notundaki İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
13 | Yağmurlama sulama yöntemi, yağmurlama sulamanın kullanılabilirliği, yağmurlama sulamanın yararları, yağmurlama sulamanın sakıncaları ve sınırlılıkları | Ders Notundaki İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
14 | Yüzey sulama yöntemleri | Ders Notundaki İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
15 | Drenaj sistemleri ve planlanması ölçütleri | Ders Notundaki İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm ders notlarına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Tüm ders notlarına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |