Genel Bilgi
Kod | FELZ107 |
Ad | Sosyolojiye Giriş |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CAHİT ASLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. CAHİT ASLAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sosyal eşitsizlik ve sosyal mesafe kavramlarının ve bunların toplumsal süreçlere ilişkisinin anlaşılmasını sağlamak.
Dersin İçeriği
Toplumsalkatmanlar ve sosyal eşitsizliklerin günümüzde ölçülebilirliğive yorumlanabilirliğine ait eldekiverilerden hareketle gücün ve onun etkisinin incelenmesi, gelir ve servetin toplumsal dağılımı, tabakalaşmada toplumsal şansın oluşmasında statü, eğitim ve uzmanlaşma ve bunun yanı sıra tabakalaşma ile ilgiligenelkuramlar; sınıf, statü ve güçgibi temelkavramlarayrıntılı olarakincelenmektedir
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Sezal, İhsan. 2003. Sosyolojiye Giriş, Ankara. Martı Yayınevi. Giddens, Antony. 2000. Sosyoloji, Ankara. Ayraç Yayınları. Bauman, Zygmunt. 1998. Sosyolojik Düşünmek, İstanbul. Ayrıntı Yayınları. Aslan, Cahit. 2015. Sosyoloji: Kavramlar ve Kullanımları, Adana. Karahan Kitabevi. Fichter, Joseph. 1993. Sosyoloji Nedir, Konya. Toplum Yayınları. Duverger, Maurice. 1980. Sosyal Bilimlere Giriş. Ankara. Bilgi Yayınevi.
Notlar
Güvenç, Bozkurt. 1984. İnsan ve Kültür, İstanbul. Remzi Kitabevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Birey, toplumsal eleştiri ve pratikle toplumsal reforma çeşitli yollardan katkıda bulunur |
ÖÇ02 | Belirli bir toplum durumları kümesinin daha iyi anlaşılması, genellikle bize bu durumları daha iyi denetleme şansını kazandırdığını bilir. |
ÖÇ03 | Kültürel duyarlılıklarımızıarttırmanın, farklıkültürel değerlerin varlığının bilincinde olan politikalar belirlemenin biraracının olduğunu bilir. |
ÖÇ04 | Belli politika programlarını benimsemenin doğuracağı (istendik-istenmedik) sonuçlarını inceleyebilir. |
ÖÇ05 | Grupların ve bireylerin kendi yaşam koşullarını değiştirme fırsatlarını artırarak kendi kendilerini aydınlatma olanağının varlığını görür. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir | 2 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Öğrencilerle tanışma ve ders hakkında öğrencilerin bilgilendirilmesi. Sosyolojiye Giriş dersine giriş. | Hazırbulunuşluk | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Sosyal Bilimler ve Sosyoloji | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sosyolojide Yöntem ve Araştırma Teknikler | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sosyal Organizasyon-Sosyal Yapı ve Elamanları | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kültür-Sosyalizasyon, Etnisite ve Kimlik | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kategori, Grup ve Organizasyon | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Tabakalaşma ve Sınıf | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak.- Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sosyal Kurumlar | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kurum Olarak Aile-Evlilik ve Toplumsal Cinsiyet | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sosyal Kurum Olarak Eğitim | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Sosyal Kurum Olarak Ekonomi | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Nüfus ve Nüfus Dinamikleri | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Sosyal Değişme | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel değerlendirme | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |