Genel Bilgi
Kod | FELZ106 |
Ad | Kurumlar Sosyolojisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CAHİT ASLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. CAHİT ASLAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sosyal eşitsizlik ve sosyal mesafe kavramlarının ve bunların toplumsal süreçlere ilişkisinin anlaşılmasını sağlamak.
Dersin İçeriği
Toplumsalkatmanlar ve sosyal eşitsizliklerin günümüzde ölçülebilirliğive yorumlanabilirliğine ait eldekiverilerden hareketle gücün ve onun etkisinin incelenmesi, gelir ve servetin toplumsal dağılımı, tabakalaşmada toplumsal şansın oluşmasında statü, eğitim ve uzmanlaşma ve bunun yanı sıra tabakalaşma ile ilgiligenelkuramlar; sınıf, statü ve güçgibi temelkavramlarayrıntılı olarakincelenmektedir
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Aydın, Mustafa.1997. Kurumlar Sosyolojisi, Konya.Vadi Yayınları. Aslan, Cahit. 2000. Kurumlar Sosyolojisi Ders Notları.
Notlar
Malinowski, Bronislaw. 1990. İnsan ve Kültür, Çevr. Fatih Gümüş, Ankara. V Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toplumsal kurumu sosyal yapıyla ilişkilendirip, toplumsal kurumun işlevlerini açıklar. |
ÖÇ02 | Kurumlar sosyolojisini izah edebilir, bir toplumsal kurumun diğer kurum ve yapılarla olan ilişkisini açıklayabilir |
ÖÇ03 | Toplumsal kurumların açık ve gizli işlevlerini açıklayabilir. |
ÖÇ04 | Toplumsal kurumları birbirleriyle olan karşılıklı ilişkilerini izah edip, sosyal yapıya ilişkin temel analizleri yapar. |
ÖÇ05 | Sosyal yapı ve toplumsal kurumlara ilişkin eleştirel bir yaklaşım geliştirebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir | 2 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Toplumsal Kurum Nedir | Hazırbulunuşluk | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kurumlar Sosyolojisinin alanı, tanımı, önemive diğer disiplinlerle olan ilişkisi | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Toplumsal Kurumların Özellikleri, öğeleri ve sınıflandırılmaları | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Toplumsal Kurumların yapısı ve işlevleri | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Toplumsal kurumlar ilgili görüş ve kuramlar | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Yapısal İşlevselci Kuram Anlayışı | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Aile ve Evlilik Kurumları | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
9 | Eğitim Kurumu | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Din Kurumu | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Ekonomi Kurumu | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Siyaset Kurumu | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Devlet Kurumu | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Boş Zamanlar Değerlendirme Kurumu | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel Değerlendirme | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |