Genel Bilgi
Kod | FELZ203 |
Ad | Varlık Felsefesi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA GÜNAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MUSTAFA GÜNAY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ontolojinin temel problemlerini, tarihsel gelişimini ve mevcut durumunu irdelemek.
Dersin İçeriği
Varolanın bütünlüğü ile ele alınıp incelenmesi savında olan bir temel bilim olarak ontolojinin, varolanın temel yapısını, determinasyon ilkelerini, varolanın türlerini, varolanın tarzlarını eski ve yeni görüşler bağlamında nasıl ele alındığını göstererek ontoloji-mantık, ontoloji-metafizik, ontoloji-epistemoloji arasındaki ilgiler ve farklılıkların saptanması. Varlık,varolan , görünüş , kendi başına varlık realite ve idealite , varoluş , olanak gerçeklik , zorunluluk nedensellik kategori , diyalektik ve aporetik vb. gibi kavramların aydınlatılması yoluyla varolan a bütünlüğü ile yaklaşabilmenin olanaklarını araştırmak.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Edit. Kadir Çüçen, Varlık Felsefesi, Ekin Kitabevi.
Notlar
Mustafa Günay, Metinlerle Felsefeye Giriş, Çizgi Kitabevi Yayınları, 2018.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Varlık felsefesinin önemini kavrar |
ÖÇ02 | Varlık felsefesinin temel kavram ve problemlerinin farkına varır |
ÖÇ03 | Varlık felsefesi ile ilgili filozofların görüşlerini değerlendirir |
ÖÇ04 | Çağların farklı varlık anlayışlarını karşılaştırır |
ÖÇ05 | Ontoloji ve metafizik kavramlarının farklılığını bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir | 4 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir | 3 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Varlık felsefesinin konusu (Varlık, Varolan ve Varolma kavramları) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Varlık felsefesinin temel kavram ve problemleri (görünüş, oluş, gerçeklik, zaman, mekan, neden, etki, töz, öz, vb.) | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Varlık çeşitleri ve tarzları | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Metafizik ve ontoloji kavramlarının temel anlamları | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İlkçağ Platon öncesi varlık anlayışı | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İlkçağ töz metafiziği - Platon (Platon-un varlık görüşü) | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Aristoteles (Aristoteles-in varlık görüşü) Aristoteles-te kategori, öz , töz , ilinek kavramları | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Plotinos-un varlık anlayışı | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ortaçağ-ın varlık tasavvuru | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Augustinus, St. Thomas (Aquinalı Thomas) | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Modern Töz Metafiziğine Giriş, Descartes | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Spinoza, Leibniz-in varlık anlayışları | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Modern Varlık anlayışı Locke, Berkeley, Hume | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | İlkçağ, Ortaçağ ve Modern dönem varlık anlayışlarının karşılaştırılması | İlgili kaynağın okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |