FELZ402 Bilim Felsefesi

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FELZ402
Ad Bilim Felsefesi
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. MUSTAFA GÜNAY
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. MUSTAFA GÜNAY (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders bilim felsefesi alanında geleneksel sorunlara ve son gelişmelere bir bakış getirmeyi amaçlamaktadır. Bilim felsefesi alanında belirli teorilerin tartışılmasından sonra modern bilimin bilgi ve doğaya ilişkin bilgiler üzerine etkileri incelenecektir. Öğrenciler özellikle sosyal bilimler alanında farklı felsefi görüşleri amaç, yöntem ve sonuçlar açısından sorgulamaya yönlendirileceklerdir.

Dersin İçeriği

Bilim ve felsefenin tanımları yapılır, bilimin önemi, bilimin özellikleri, mantıksal çıkarım teknikleri, bilimsel yöntem aşamaları, bilimsel yöntem üzerine farklı felsefi görüşler, bilmsel yöntemde deney, gözlem ve ölçme işlemleri, bazı bilim felsefesi düşünürleri.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Doğan Özlem, Bilim Felsefesi, Notos Kitap. Cemal Yıldırım, Bilim Felsefesi, Remzi Kitabevi.

Notlar

Doğan Özlem, Kültür Bilimleri ve Kültür Felsefesi, Notos Kitap.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilimsel bilginin özelliklerini bilir
ÖÇ02 Bilimsellik ölçütüne ilişkin tartışmalara katılabilme.
ÖÇ03 Bilim felsefesi ekollerini bilir
ÖÇ04 Bilim felsefesi kavramlarını bilir
ÖÇ05 Bilimsel yöntemleri bilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 5
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 3
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Felsefe nedir, Bilim felsefesi nedir, Felsefe bilim için ne yapabilir Konu ile ilgili araştırma yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Temel akıl yürütme formları- Tümevarım, Tümdengelim Konu ile ilgili araştırma yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Bilim felsefesinin doğuşunu hazırlayan etmenler ve 20. yüzyıldaki gelişmeler Konu ile ilgili araştırma yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Klasik Pozitivizmin Bilim Anlayışı: Değişme ve İlerleme Konu ile ilgili araştırma yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Yeni Pozitivizmin Bilimsellik Ölçütü, Bilim Ayraçları, Viyana Çevresi Konu ile ilgili araştırma yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Pozitivizmin Düşüşü Konu ile ilgili araştırma yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Popper: Bilim Nedir Konu ile ilgili araştırma yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlanma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
9 Bilimsel Açıklama ve Bilimsel Araştırmanın Mantığı. Konu ile ilgili araştırma yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Pozitivizme Tepki. Konu ile ilgili araştırma yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Kuhn: Bilim Tarihine Düşen Rol Konu ile ilgili araştırma yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Paradigmaların Öncelliği Konu ile ilgili araştırma yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Bilimsel Devrimlerin Doğası Konu ile ilgili araştırma yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Dünya Görüşü Değişimi Olarak Devrimler ve Kuhnun Eleştirisi Konu ile ilgili araştırma yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Feyerabend ve bilim felsefesi yaklaşımı Konu ile ilgili araştırma yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.11.2022 10:52