Genel Bilgi
Kod | FELZ402 |
Ad | Bilim Felsefesi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA GÜNAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MUSTAFA GÜNAY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders bilim felsefesi alanında geleneksel sorunlara ve son gelişmelere bir bakış getirmeyi amaçlamaktadır. Bilim felsefesi alanında belirli teorilerin tartışılmasından sonra modern bilimin bilgi ve doğaya ilişkin bilgiler üzerine etkileri incelenecektir. Öğrenciler özellikle sosyal bilimler alanında farklı felsefi görüşleri amaç, yöntem ve sonuçlar açısından sorgulamaya yönlendirileceklerdir.
Dersin İçeriği
Bilim ve felsefenin tanımları yapılır, bilimin önemi, bilimin özellikleri, mantıksal çıkarım teknikleri, bilimsel yöntem aşamaları, bilimsel yöntem üzerine farklı felsefi görüşler, bilmsel yöntemde deney, gözlem ve ölçme işlemleri, bazı bilim felsefesi düşünürleri.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Doğan Özlem, Bilim Felsefesi, Notos Kitap. Cemal Yıldırım, Bilim Felsefesi, Remzi Kitabevi.
Notlar
Doğan Özlem, Kültür Bilimleri ve Kültür Felsefesi, Notos Kitap.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel bilginin özelliklerini bilir |
ÖÇ02 | Bilimsellik ölçütüne ilişkin tartışmalara katılabilme. |
ÖÇ03 | Bilim felsefesi ekollerini bilir |
ÖÇ04 | Bilim felsefesi kavramlarını bilir |
ÖÇ05 | Bilimsel yöntemleri bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır | 3 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Felsefe nedir, Bilim felsefesi nedir, Felsefe bilim için ne yapabilir | Konu ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Temel akıl yürütme formları- Tümevarım, Tümdengelim | Konu ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bilim felsefesinin doğuşunu hazırlayan etmenler ve 20. yüzyıldaki gelişmeler | Konu ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Klasik Pozitivizmin Bilim Anlayışı: Değişme ve İlerleme | Konu ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Yeni Pozitivizmin Bilimsellik Ölçütü, Bilim Ayraçları, Viyana Çevresi | Konu ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Pozitivizmin Düşüşü | Konu ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Popper: Bilim Nedir | Konu ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
9 | Bilimsel Açıklama ve Bilimsel Araştırmanın Mantığı. | Konu ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Pozitivizme Tepki. | Konu ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Kuhn: Bilim Tarihine Düşen Rol | Konu ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Paradigmaların Öncelliği | Konu ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Bilimsel Devrimlerin Doğası | Konu ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Dünya Görüşü Değişimi Olarak Devrimler ve Kuhnun Eleştirisi | Konu ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Feyerabend ve bilim felsefesi yaklaşımı | Konu ile ilgili araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |