Genel Bilgi
Kod | FENZ402 |
Ad | Fen Öğretiminde Okul Dışı Öğrenme Ortamları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. BETÜL KARADUMAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. BETÜL KARADUMAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Arş.Gör.Dr. BETÜL KARADUMAN (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Okul dışı öğrenme ortamlarında fen eğitimi hakkında bilgi sahibi olmak, fen eğitiminde farklı okul dışı öğrenme ortamlarına uygun etkinlik örneklerini geliştirmek, ve değerlendirme tekniklerini öğrenmektir.
Dersin İçeriği
Okul dışı öğrenmenin kapsamı, okul dışı ortamlarda fen öğretimi; okul dışı öğrenme ortamlarına uygun öğretim yöntem ve teknikleri (proje tabanlı öğrenme, istasyon tekniği vb.) ve materyaller; okul dışı öğrenme ortamları (müzeler, bilim merkezleri, hayvanat bahçeleri, botanik bahçeleri, planetaryumlar, sanayi kuruluşları, milli parklar, bilim şenlikleri, bilim kampları, doğal ortamlar vb.); okul dışı öğrenme etkinliklerinin planlanması uygulanması ve değerlendirilmesi.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Her hafta hazırlanan ders sunuları ve videoları.
Notlar
Okul dışı öğrenme ortamları- Ahmet İlhan Şen-Pegem akademi yayıncılık
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Okul dışı ortamları tanır. |
ÖÇ02 | Okul dışı öğrenme ortamları için farklı öğretim, yöntem ve teknikleri karşılaştırır. |
ÖÇ03 | Farklı okul dışı öğrenme ortamlarının fen eğitimdeki yerini tartışır. |
ÖÇ04 | Dersin kazanımlarını ile okul dışı öğrenme ortamlarını bütünleştirerek öğretim programı, etkinlik, materyal ve ölçme aracı tasarlar. |
ÖÇ05 | Farklı okul dışı öğrenme ortamlarında kullanılabilecek ölçme ve değerlendirme tekniklerini karşılaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerindeki temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili sınıf yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini tanır. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve Teknoloji öğretimi ile ilgili öğretim programlarını, stratejileri, yöntem ve teknikleri açıklar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen bilimlerinin günlük yaşamdaki uygulama alanlarını açıklar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf yönetiminde karşılaşılabilecek problem durumlarına çözüm önerilerinde bulunur. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji programına ve öğrenci gereksinimlerine uygun olarak çevresindeki malzemelerden materyaller tasarlar. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Fen ve teknoloji alanındaki bilgileri bilimsel yöntemleri kullanarak sorgular. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Fen ve teknoloji programına uygun ve etkin bir şekilde laboratuarı kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencinin kendi bilgisini yapılandırabildiği çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini uygular. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 5 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki bilgi ve becerilerini, tespit ettiği sorunları ve çözüm önerilerini sözlü ve yazılı iletişim yoluyla uzman ve uzman olmayan kişiler ile paylaşır. | 4 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İngilizce´´yi fen ve teknoloji öğretimi alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlıdır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda öğrenim gereksinimi doğrultusunda kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Milli Eğitim Temel Kanunu´´nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıklara sahip olur. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Fen eğitiminde okul dışı ortamlarına tarihsel bakış, Okul dışı ortamların fen eğitimine entegrasyonu | İlgili konu hakkında okuma yapma ve özet hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
2 | Okul Dışı Öğrenme Ortamlarının Öğretim Programları ile ilişkilendirilmesi, Okul Dışı Öğrenme faaliyetlerinde faaliyet öncesi, süreci ve sonrasında dikkat edilmesi gerekenler | İlgili konu hakkında okuma yapma ve özet hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Okul Dışı Öğrenme Ortamlarının Öğrenme Üzerine Etkileri | İlgili konu hakkında okuma yapma ve özet hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
4 | Okul Dışı Öğrenme Ortamlarına Uygun Öğretim Yöntem Ve Teknikleri (Proje Tabanlı Öğrenme, İstasyon Tekniği Vb.) | İlgili konu hakkında okuma yapma ve özet hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Grup Çalışması |
5 | Müzeler, Müze Kavramı ve çeşitleri, Müze Eğitiminde kullanılan öğrenme kuramları, Müzeler ve Fen Öğretimi, Müze için Örnek Gezi Planları | İlgili konu hakkında videoyu izleme ve plan hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
6 | Bilim ve Teknoloji Merkezleri, Türkiyedeki Önemli Bilim ve Teknoloji Merkezleri, Eğitimde Bilim ve Teknoloji Merkezlerinin kullanımı, BTM gezileri için Örnek Gezi Planları, BTM gezilerinde kullanılabilecek örnek çalışma yaprağı | İlgili konu hakkında videoyu izleme ve plan hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösteri, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
7 | Hayvanat Bahçeleri, Türkiyedeki Önemli Hayvanat, Eğitimde Hayvanat Bahçelerinin kullanımı, Hayvanat bahçesi için Örnek Gezi Planları, Hayvanat Bahçesi gezilerinde kullanılabilecek örnek çalışma yaprağı | İlgili konu hakkında videoyu izleme ve plan hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Botanik Bahçeleri ve Herbaryum, Türkiyedeki Önemli Botanik Bahçeleri, Eğitimde Botanik Bahçelerinin kullanımı, Botanik Bahçeleri için Örnek Gezi Planları, Botanik Bahçesi gezilerinde kullanılabilecek örnek çalışma yaprağı | İlgili konu hakkında videoyu izleme ve plan hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
10 | Bilim şenlikleri ve Bilim kampı, Eğitimde Bilim şenlikleri ve Bilim kamplarının kullanımı, Bilim şenlikleri ve Bilim kamplarında öğrenme etkinliklerinin planlanması ve örnek etkinlikler | İlgili konu hakkında videoyu izleme ve plan hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
11 | Planetaryumlar, Planetaryum kavramı, Planetaryumların amacı ve önemi, Türkiyedeki Önemli Planetaryumlar, Eğitimde Planetaryumların kullanımı, Planetaryum gösterileri ve içerikleri | İlgili konu hakkında videoyu izleme ve plan hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
12 | Milli Parklar, Dünyada ve Türkiyede Milli Park Kavramı, Türkiyedeki Önemli Milli Parklar, Eğitimde Milli Parkların kullanımı, Milli Parklar için Örnek Gezi Planları, Milli park gezilerinde kullanılabilecek örnek çalışma yaprağı, Milli Parklarda gerçekleştirilebilecek etkinlik örnekleri | İlgili konu hakkında videoyu izleme ve plan hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
13 | Akvaryumlar, Türkiyedeki Akvaryumlar, Eğitimde Akvaryumların kullanımı, Akvaryumlar için Örnek Gezi Planları, Akvaryum gezilerinde kullanılabilecek örnek bilgi yaprağı | İlgili konu hakkında videoyu izleme ve plan hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
14 | Doğa Eğitimleri, TÜBİTAK Doğa Eğitimleri, Doğa Eğitimi Örnekleri Okul Dışı Öğrenme Ortamları ve Değerlendirme | İlgili konu hakkında videoyu izleme ve plan hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
15 | Kamu ve Özel sektör (sanayi) kuruluşları Eğitimde Kamu ve Özel sektör (sanayi) kuruluşları kullanımı Kamu ve Özel sektör (sanayi) kuruluşları öğrenme etkinliklerinin planlanması ve örnek etkinlikler | İlgili konu hakkında videoyu izleme ve plan hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 2 | 30 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |