Genel Bilgi
Kod | YOT144 |
Ad | Toprak Bilgisi ve Verimliliği |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. BİLGE BOZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör.Dr. BİLGE BOZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tarımsal üretimde toprağın yeri ve önemi, toprak verimliliğin etki eden faktörler, toprakların verimliliklerinin iyileştirilmesi ve sürdürülebilmesi ile ilgili bilgileri öğretmektir.
Dersin İçeriği
Tarımsal üretimde toprak türleri, yeri ve önemi, Toprak verimliliği ile ilgili Yasalar, Toprak Verimliliğini Belirleyen Çevre Etkenleri, Verimliliği etkileyen toprak özellikleri, Toprak Verimliliğinin Belirlenme Yöntemleri (Saksı Denemeleri, Tarla Denemeleri, Kimyasal Analiz Yöntemleri), İzotoplar, Radyoizotoplar ve Toprak Verimliliği Alanında Kullanılmaları, Toprak Verimliliğinin Korunması ve Sürekliliğinin Sağlanması ile ilgili bilgiler öğretilir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Prof. Dr. İlhami ÜNVER, Prof. Dr. Dilek ANAÇ, TOPRAK, BİLGİSİ VE BİTKİ BESLEME, Anadolu Aöf yayınları
Notlar
Dijital Kaynaklar, Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toprak oluşumunu ve morfolojisini tanımlar. |
ÖÇ02 | Toprak verimliliği ile toprağın fiziksel özelliklerini ilişkilendirir. |
ÖÇ03 | Bitki Besleme konularında temel kuramsal bilgileri açıklar. |
ÖÇ04 | Bitki besleme ile ilgili kaynakların sürdürülebilir kullanımı konularını tartışır. |
ÖÇ05 | Bitki Besleme sürecini açıklar. |
ÖÇ06 | Bitki Besin elementlerinin fizyolojik ve metabolik etkinliklerini ilişkilendirir. |
ÖÇ07 | Toprak yapısı ile bitkinin dengeli beslenmesi arasındaki ilişkiyi yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler tarımsal üretim sürecine ait temel bilgileri, organik tarım ilkelerini, üretim felsefesini ve konuyla ilgili temel bilgileri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler organik tarım alanında öğrendiği bilgilerin doğru, güvenilir ve güncel olup olmadığını bilirler. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir tarım yönetimi, kırsal kalkınma, tarımsal planlama ve tarımsal teknoloji kullanımına yönelik gelişmeleri ve bunların insan hayatındaki etkilerini bilirler. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler Organik Tarım Kanunu ve Organik Tarımın Esasları ve Uygulamasına İlişkin Yönetmelik hükümleri doğrultusunda organik tarım üretim faaliyetlerini yönetirler. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenciler organik ürünün nihai tüketiciye ulaşıncaya kadar olan üretim aşamalarında karşılaşılabilecekleri sorunlara çözüm üretirler | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenciler organik tarım alanında sorunları bilimsel araştıma yöntemine (tanımlama, analiz etme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm üretme ve uygulama) uygun biçimde değerlendirebilirler. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenciler organik tarım alanında hem bireysel hem de ekip üyesi olarak karşılaştığı problemlerin çözümünde üstlendiği sorumlulukları yerine getirirler. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenciler mesleği ile ilgili gelişmeleri hayat boyu öğrenmenin gerekliliği ile takip ederler. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrenciler organik tarım alanında araştırma ve sorgulama yoluyla elde ettiği bilgiye kullanırlar | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrenciler organik tarım alanı ile ilgili kişi ve kurumlarla etkileşimli olarak toplumsal, kültürel ve etik sorumluluk bilinci ile projeler üretebilirler. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrenciler mesleği ve diğer alanlarla ilgili iletişim sürecini yönetebilecek olan Avrupa Dil Portföyü A2 genel düzeyinde yabancı dil bilirler. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrenciler organik tarım alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak sözlü ve yazılı olarak iletişim kurabilirler. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenciler organik tarım alanı ile ilgili bilimsel araştırma sürecinden elde edilen sonuçları uygulayabilirler. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenciler organik tarım ile ilgili gürev ve sorumluluklarını bilimsel, kültürel, etik değerler ve yasal mevzuata uygun yaparlar. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenciler organik tarım alanında sosyal adalet, kalite, kültürel değerler, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptirler. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Toprak bilimine giriş ve toprağın tanımı; Toprak elementleri ve mineralleri | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Toprağı oluşturan kayalar;Toprak oluşumu | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Toprak morfolojisi ve horizonlar; Toprağın fiziksel özellikleri | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Toprağın kimyasal özellikleri; Toprak organizmaları | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Toprağın organik maddesi;Toprakta su çeşitleri | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Toprak Kullanımı;Toprak çevre ilişkileri | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Bitki beslemenin tarihçesi; Mutlak gerekli bitki besin elementleri; Bitki besin elementlerinin alınımında genel ilkeler | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bitki beslemede azot alınımı, metabolizması, diğer besin elementleri ile olan etkileşimleri noksanlığı, fazlalığı ve giderilmesi | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Bitki beslemede fosfor alınımı, metabolizması, diğer besin elementleri ile olan etkileşimleri, noksanlığı, fazlalığı ve giderilmesi | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Bitki beslemede potasyum alınımı, metabolizması, diğer besin elementleri ile olan etkileşimleri, noksanlığı, fazlalığı ve giderilmesi | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Bitki beslemede, kükürt ve kalsiyum alınımı, metabolizması, diğer besin elementleri ile olan etkileşimleri, noksanlığı, fazlalığı ve giderilmesi | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Bitki beslemede magnezyum, demir ve çinko alınımı, metabolizması, diğer besin elementleri ile olan etkileşimleri, noksanlığı, fazlalığı ve giderilmesi | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Bitki beslemede mangan, bor ve bakır alınımı, metabolizması, diğer besin elementleri ile olan etkileşimleri noksanlığı, fazlalığı ve giderilmesi | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Bitki beslemede molibden, sodyum ve klor alınımı, metabolizması, diğer besin elementleri ile olan etkileşimleri, noksanlığı, fazlalığı ve giderilmesi | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır. |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 12 | 3 | 36 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 12 | 2 | 24 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |