Genel Bilgi
Kod | SD0209 |
Ad | Dünya'nın ve Türkiye'nin Yakın Çağ Siyasi Tarihi (18. Yüzyıldan Günümüze Kadar) |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SAİT DİNÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. SAİT DİNÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör. SAİT DİNÇ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Dünya siyasi tarihinin ve buna bağlı olarak Türk siyasi tarihinin 18. yüzyıldan başlamak üzere gelişen olaylarını ve sonuçlarını akademik bir bakış açısı ile öğrenmesini sağlayarak öğrencilere dersin içeriğine uygun olarak tarih bilinci kazandırmak.
Dersin İçeriği
Dünya siyasi Tarihinin ve buna bağlı olarak Türk Siyasi Tarihini 18 yüzyıldan başlamak üzere gelişen olaylarını ve sonuçları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Sait Dinç, Dünyanın ve Türkiye'nin Yakınçağ Siyasi Tarihi(18. Yüzyıldan Günümüze), Yayınlanmamış Ders Notları, Adana, 2018
Notlar
Fahir Armaoğlu, 19. Yüzyıl Siyasi Tarihi, (1789- 1914) Ankara 1997, TTK yay. Fahir Armaoğlu, 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi, 1914- 1995, İst. 2019, Kronik Kitap Yay.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dersin içeriği, ders işleyişi ve metotları, dersin kaynakları ile ilgili bilgilendirme, Yakın çağ tarihine ait kavramların ve temel bilgilerin verilmesi sağlar. |
ÖÇ02 | Dersi alan öğrencilerde Yakın çağda Dünya Politikasında söz sahibi olan devletlerin gelişme nedenleri ve süreci öğrenilerek olaya ve olgulara tarihsel bakış açısı ve çözümlemesini hedefler. |
ÖÇ03 | Sınav yoluyla dersin konularına ait dönemsel bilgi ve kazanımlar değerlendirir. |
ÖÇ04 | Yakın çağda Dünyada gelişen büyük devlerin ve onların siyasal faaliyetlerinin sonuçlarının öğrenilmesini sağlar. |
ÖÇ05 | Dersi alan öğrencilerde Yakın çağda Dünya Politikasında söz sahibi olan devletlerin gelişme nedenleri ve süreci öğrenilerek olaya ve olgulara tarihsel bakış açısı ve çözümleme yeteneği oluşturur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin iceriği, ders işleyişi ve metotları, dersin kaynakları ile ilgili bilgilendirmesi. Yakın Cağ tarihine ait kavramların, zaman sınırı ve temel bilgilerin tanıtımı. | Dersin İceriğine uygun kitaplar ve gorsel dijital kaynaklar okunarak derse on hazırlık yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
2 | Yakın Cağın başlarında (18. ve 19. yuzyılda) Dunyada Siyasal gelişmeler ve sonucları. Devrimler ve Aydınlanma Sureci | Dersin İceriğine uygun kitaplar ve gorsel dijital kaynaklar okunarak derse on hazırlık yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
3 | Fransız Devrimi; Nedenleri, Siyasal gelişmeler, etkileri ve sonucları | Dersin İceriğine uygun kitaplar ve gorsel dijital kaynaklar okunarak derse on hazırlık yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay, Problem Çözme |
4 | 18. ve 19. Yuzyılda Avrupa ve Dunyada Siyasal, ekonomik, idari ve ideolojik gelişmeler, Fransa, İngiltere, Rusya, Avusturya, Almanya ve diğer ulkelerde genel durum. | Dersin İceriğine uygun kitaplar ve gorsel dijital kaynaklar okunarak derse on hazırlık yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Problem Çözme |
5 | 18. ve 19 Yuzyıl Turkiyesinde (Osmanlı Devleti) Siyasal, ekonomik, sosyal ve toplumsal gelişmeler; Osmanlı Devletinin gucunu kaybetmesi, Reform ve değişim hareketleri, Mevcudiyeti koruma ve Denge Politikası (Osmanlı - İngiliz ve Osmanlı - Almanya işbirliği) | Dersin İceriğine uygun kitaplar ve gorsel dijital kaynaklar okunarak derse on hazırlık yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
6 | 20. Yuzyıl başlarında Avrupa ve Dunyada Siyasal Kutuplaşmalar, Buyuk Devletlerin Her Alanda Rekabeti; Almanya ile İngiltere, Rusya ve Fransa arasındaki hakimiyet mucadelesi. | Dersin İceriğine uygun kitaplar ve gorsel dijital kaynaklar okunarak derse on hazırlık yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
7 | I. Dunya Savaşı ve Sonucları; Savaşın Nedenleri, Taraflar, Cepheler, savaşın genel sonucları; yeni dunya duzeni ve yeni guc merkezleri (A.B.D. Sovyetler Birliği, Japonya) ve monarşilerin cokmesi | Dersin İceriğine uygun kitaplar ve gorsel dijital kaynaklar okunarak derse on hazırlık yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Çoktan seçmeli test sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | I. Dünya Savaşı Sonrası Dünyada Genel durum; Ekonomik ve siyasal buhranlar, Avrupa Merkezli Sorunların aşırı uclardaki siyasal hareketleri iktidara getirmesi ( Faşizm, Nazizm ve Kominizim gibi) ve yayılmacı politikaların sonuçları | Dersin İceriğine uygun kitaplar ve gorsel dijital kaynaklar okunarak derse on hazırlık yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
10 | 20. Yuzyılın İlk Yarısında Turkiyede Gelişmeler( 1900 - 1950); Osmanlı Devletinin sona Ermesi, Ataturkun liderliğinde Yeni Turk Devletini Kurulması. Yeni Turk Devletin Karşılaştığı ic ve dış sorunlar; Devrimler yoluyla Modernleşme ve cağdaşlaşma hareketleri. | Dersin İceriğine uygun kitaplar ve gorsel dijital kaynaklar okunarak derse on hazırlık yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
11 | II. Dunya Savaşı ve Sonucları (1939 - 1945); Savaşın nedenleri, savaşın tarafları,cepheler ve savaşın sonucları ve gunumuz Dunyasına etkileri | Dersin İceriğine uygun kitaplar ve gorsel dijital kaynaklar okunarak derse on hazırlık yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
12 | II. Dunya Savaşı Sonrası Dunyada Yeni Duzen(1945 - 1991); Soğuk Savaş, Super Guclerin ortaya cıkması ve İki kutuplu ( Amerika Birleşik Devletleri ve Sovyetler Birliği rekabeti) İdeolojik temelli Dunya duzeninin oluşması, etkileri | Dersin İceriğine uygun kitaplar ve gorsel dijital kaynaklar okunarak derse on hazırlık yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
13 | II. Dunya Savaşı sırasında ve sonrasında Turkiyenin ic ve dış politika uygulamaları ve sonucları( 1939 -1970); Savaş dışı kalma politikası, cok partili yaşama geciş, A.B.D. merkezli batı ittifakına tam katılım, sosyo - ekonomik, politik ve siyasal yaşamda değişim ve gelişmeler | Dersin İceriğine uygun kitaplar ve gorsel dijital kaynaklar okunarak derse on hazırlık yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
14 | İki kutuplu Dunyadan cıkış( 1960 - 2000); Soğuk Savaşın Sonu, Yeni Guc ve Etkinlik Bolgeleri; Orta doğu, Uzak Doğu, Afrika ve Latin Amerikanın Dunya Politikasında etkinliğini arttırması ve Avrupanın yeniden guclenmesi( Avrupa Birliği Orgutlenmesi) | Dersin İceriğine uygun kitaplar ve gorsel dijital kaynaklar okunarak derse on hazırlık yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
15 | 20. Yuzyıl Sonu ve 21. yuzyıl başlarında Turkiyede ıc ve Dış Gelişmeler ve Gunumuze Etkileri (1970 - 2000); Sosyo - ekonmik ve ideoljik değişimler, siyasal ve sosyoljik sorunlar/ kutuplaşmalar, demokratik yaşama karşı mudahaleler ( 1960, 1971, 1980 Askeri mudahaleleri) ve sonucları. | Dersin İceriğine uygun kitaplar ve gorsel dijital kaynaklar okunarak derse on hazırlık yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çoktan seçmeli test sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çoktan seçmeli test sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |