Genel Bilgi
Kod | SD0210 |
Ad | Modern Ortadoğu Siyasal Tarihi (18. Yüzyıldan Günümüze) |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SAİT DİNÇ |
Dersin Amacı / Hedefi
18. Yüzyıldan günümüze Orta doğuda yaşanan siyasal, sosyo - ekonomik ve yönetimsel değişimler, olaylar ve sonuçları. Günümüz Ortadoğu dünyasının siyasal durumu ve gelişmeleri neden - sonuç ilişkisi içinde kavratmak ve Ortadoğu ile ilgili siyasal bilgilerini pekiştirmek.
Dersin İçeriği
18. Yüzyıldan günümüze Orta doğuda yaşanan siyasal, sosyo - ekonomik ve yönetimsel değişimler, olaylar ve sonuçları. Günümüz Ortadoğu dünyasının siyasal durumu ve gelişmeler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Sait Dinç, Modern Ortadoğu Siyasal Tarihi, Yayınlanmamış Ders Notları, Adana 2018
Notlar
-Zekeriyya KURŞUN, Davut Hut, Ahmet Emin Dağ(Komisyon), Modern Ortadoğu Tarihi, Eskişehir 2019, Anadolu Ün. Açık Öğrt. Yay. -William L. Cleveland, Modern Ortadoğu Tarihi, Çev. Mehmet Harmancı, İst. 2008, Agora Kitapçılık Yay.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dersi alan öğrencilerin Ortadoğu coğrafyasının alanını, tanımını, buralarda yaşayan toplumların etnik yapısı, siyasal yönetim biçimleri, dinsel ve kültürel davranış biçimleri hakkında bilgilenmesini sağlar. |
ÖÇ02 | Ortadoğu'da 20. yüzyılda siyasal gelişmelerinin öğrenilmesini amaçlar. |
ÖÇ03 | Ortadoğu coğrafyasında Yakın Çağda etkinlik kuran büyük güçler ve bu büyük güçlerin bugünkü siyasal yapıya olumlu veya olumsuz etkilerinin öğrenilmesini amaçlar. |
ÖÇ04 | Günümüz Ortadoğu'sunda var olan Arap - İsrail sorunu, Petrol Sorunu, Dinsel sorunlar ve Su sorunlarının ve sonuçlarının tanımlanmasını amaçlar. |
ÖÇ05 | 20. yüzyılın ikinci yarısında Ortadoğu coğrafyasında meydana gelen yeni gelişmeler ve bunun sonuçlarının kavranmasını sağlar. |
ÖÇ06 | Türk Dış Politikasında Ortadoğu'nun yeri ve öneminin ikili ve çok uluslu gelişmelerle değerlendirmesi amaçlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ortadoğu kavramı, halkları, tarihi ve siyasal yapısı ile on bilgilendirme, dersin kaynak ve işleyişine dair bilgilendirme. | Dersin konularına ve iceriğine uygun kitap ve belgeseller on bilgilenme icin araştırılacak ve taranacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Problem Çözme |
2 | Ortadoğu da yakın cağlarda etkin olan buyuk siyasal gucler. Uluslararası buyuk devletlerin Ortadoğu bolgesiyle ilgilenmesi ve sonucları. | Dersin konularına ve iceriğine uygun kitap ve belgeseller on bilgilenme icin araştırılacak ve taranacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Problem Çözme |
3 | Ortadoğu da yakın cağlarda etkin olan buyuk siyasal gucler. Ortadoğu da Osmanlı hakimiyeti; Osmanlı Barışı Donemi | Dersin konularına ve iceriğine uygun kitap ve belgeseller on bilgilenme icin araştırılacak ve taranacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
4 | Ortadoğu da yakın cağlarda etkin olan buyuk siyasal gucler. İngiltere, Fransa, Rusya ve A.B.D. nin Ortadoğu daki cıkkar mucadelesi ve gelişemeler. | Dersin konularına ve iceriğine uygun kitap ve belgeseller on bilgilenme icin araştırılacak ve taranacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
5 | 20. yuzyılın başlarında Ortadoğuda siyasal durum; I. Dunya savaşı sonrası gelişmeler ve sonucları; 1919 Paris Barış Konferansı uygulamaları; İngiltere ve Fransanın Ortadoğuda etkinliğinin artması. İngiliz ve Fransız Mandater Yonetimleri ve Tepkiler( 1919 - 1948) | Dersin konularına ve iceriğine uygun kitap ve belgeseller on bilgilenme icin araştırılacak ve taranacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Problem Çözme |
6 | 20. yuzyılın başlarında Ortadoğuda siyasal durum; I. Dunya savaşı sonrası gelişmeler ve sonucları; 1919 Paris Barış Konferansı uygulamaları; İngiltere ve Fransanın Ortadoğuda etkinliğinin artması. İngiliz ve Fransız Mandater Yonetimleri ve Tepkiler(1919 - 1948) | Dersin konularına ve iceriğine uygun kitap ve belgeseller on bilgilenme icin araştırılacak ve taranacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
7 | Turkiye Cumhuriyetinin Ataturk Donemi ve sonrasında Ortadoğu Politikası ve sonucları( 1923 - 1950) ; Ortadoğuda Turk - İngiliz ve Turk - Fransız Mucadelesi ve Gelişmeler; Musul / Irak - Hatay / Suriye vd. sorunlar. | Dersin konularına ve iceriğine uygun kitap ve belgeseller on bilgilenme icin araştırılacak ve taranacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Çoktan seçmeli test sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | II. Dünya savaşından sonra Ortadoğu; Arap Milliyetçiliğinin gelişmesi ve bağımsız olan devletlerin getirdiği yeni sorunlar, Petrol kaynaklarının paylaşımı ve nakli sorunu, A.B.D. ile Sovyetler Birliğinin Ortadoğuda etkinliğinin artması. | Dersin konularına ve iceriğine uygun kitap ve belgeseller on bilgilenme icin araştırılacak ve taranacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
10 | Ortadoğu coğrafyasında yeni donem, İsrail devletinin kurulması(1948) ve Arap - İsrail Savaşları; 1948, 1966 ve 1973 savaşları ve Filistin Sorunu. | Dersin konularına ve iceriğine uygun kitap ve belgeseller on bilgilenme icin araştırılacak ve taranacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
11 | Ortadoğu coğrafyasında yeni donem, İsrail devletinin kurulması(1948) ve Arap - İsrail Savaşları; 1948, 1966 ve 1973 savaşları ve Filistin Sorunu. | Dersin konularına ve iceriğine uygun kitap ve belgeseller on bilgilenme icin araştırılacak ve taranacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
12 | Ortadoğu coğrafyasında yeni donem, İsrail devletinin kurulması(1948) ve Arap - İsrail Savaşları; 1948, 1966 ve 1973 savaşları ve Filistin Sorunu. | Dersin konularına ve iceriğine uygun kitap ve belgeseller on bilgilenme icin araştırılacak ve taranacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
13 | Turkiyenin 20. yuzyılın ikinci yarısı ve 21. yuzyılın başındaki Orta doğu politikası(1950 - 2017); İsrail, komşu ve İslam ulkeleri ile ilişkiler, sorunlar, ortak ve farklı siyasal politikalar, dış etkenler( NATO, Avrupa Birliği, A.B.D. ve Rusya etkisi) ve sonucları. | Dersin konularına ve iceriğine uygun kitap ve belgeseller on bilgilenme icin araştırılacak ve taranacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
14 | Ortadoğu da Yeni Donem; Guc Dengeleri ve Eksen Kaymaları; İranda karşı devrim hareketi(1979 İslami rejime gecıs, İsrail - İran gerginliği, Irak - İran Savaşı( 1980 -1988), Korfez Savaşları(1991 - 2002) ve sonucları. | Dersin konularına ve iceriğine uygun kitap ve belgeseller on bilgilenme icin araştırılacak ve taranacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Örnek Olay |
15 | Ortadoğu da Yeni Donem; Guc Dengeleri ve Eksen Kaymaları; Afganistan da Sovyet işgali(1979), Arap coğrafyasında toplumsal ve siyasal talepler(Arap baharı Kavramı ve olayları), Soğuk Savaş sonrası A.B.D.nin Ortadoğudaki etkisinin artması, dinsel icerikli teror eylemleri yoluyla Batı ve Amerikan işgaline karşı tepkiler ve sonucları. | Dersin konularına ve iceriğine uygun kitap ve belgeseller on bilgilenme icin araştırılacak ve taranacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çoktan Seçmeli test sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çoktan Seçmeli test sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |