Genel Bilgi
Kod | SD0063 |
Ad | Spirulina (Mikroalg) Üretimi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. OYA IŞIK |
Dersin Amacı / Hedefi
Gıda desteği olarak kullanılan mikroalg Spirulina platensis kültürü, hasatı ve kurutmasını öğretmek. Spirulina platensis ticari uygulama alanları hakkında bilgi vermek. proteince zengin( yüzde 70), mineral ve vitamin deposu, yeşil ve mavi-yeşil pigmentleri içeren Spirulina bağışıklı güçlendirici etkisi ile gıda desteği olarak kullanılmasının yanında, gübre olarak, kozmetik alanında farmasötük ve nutrasötik hammadde kaynağı olarak dünyanın pek çok ülkesinde üretilen Spirulina üretimini öğretmek.
Dersin İçeriği
Mikroalg(yosun) Spirulina platensis'in tanıtımı, genel biyolojik özellikleri, hücre yapısı, üreme biyolojisi, beslenme özellikleri, Spirulina besin içeriği, kültür koşulları, Spirulina besi ortamı, Havuzlarda Spirulina Üretimi, Spirulina hasati, Spirulina biyoması kurutma yöntemleri, kuru ürün saklama koşulları. Spirulina kullanım alanları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders notları, Spirulina platensis arthrospira: physiology, cell-biology and biotechnology, A Vonshak – 1997, UK Taylor & Francis Ltd, 1 Gunpowder Square, London EC4A 3DE USA Taylor & Francis Mass culture of Spirulina outdoors—the Earthrise Farms experience A Belay - Spirulina platensis, 1997 – Microalgae: biotechnology and microbiology, EW Becker – 1994.
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Spirulina platensis i tanır, alg hücre yapısını tanımlar, |
ÖÇ02 | Spirulina platensis te üreme biyolojisini tanımlar Spirulina platensis in beslenme özelliklerini sıralar. |
ÖÇ03 | Spirulina biyokimyasal yapısını tanımlar |
ÖÇ04 | S. platensis kültür koşullarını, Spirulina besi ortamı hazırlamasını, Spirulina kültürünü açıklar. |
ÖÇ05 | Spirulina kültürünün laboratuvar koşullarını sıralar |
ÖÇ06 | Kültür havuzlarının genel prensiplerini tanımlar. |
ÖÇ07 | Açık havuzlarda Spirulina kültür koşullarını tanımlar. |
ÖÇ08 | Fotobiyoreaktör sistemi tanımlar. |
ÖÇ09 | S. platensis hasatını ve Spirulina biyomasını kurutma yöntemlerini ve koşullarını tanımlar. |
ÖÇ10 | Kurutulmuş Spirulina saklama koşullarını sıralar. |
ÖÇ11 | Spirulina platensis kullanım ve uygulama alanlarını tanımlar; Spirulina nın insan beslenmesinde gıda destegi olarak kullanımı, Spirulina nın gıdalarda katkı maddesi ve dogal gıda boyası olarak kullanılmasını tanımlar. |
ÖÇ12 | Spirulina ile toprak yapısını iyileştirme konusunu tanımlar. |
ÖÇ13 | Spirulina üretiminin ekonomik açıdan değerlendirilmesnii, bir üretim tesisinin başlangıç maliyetini, besin elementleri giderini, pazarlama ve dünya pazarını tanımlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Spirulina platensis'in tanıtımı, Alg tanımı, alglerin sınıflandırılması, Cyanophyta filumu (mavi-yeşil algler), Spirulina platensis hücre yapısı | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
2 | Spirulina'nın üreme özellikleri, beslenmesi, fotoototrofik beslenmenin tanımlanması, Spirulinanın gereksinim duyduğu besin elementleri | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
3 | Spirulina'nın biyokimyasal yapısı, içerdiği metabolitleri, protein, karbonhidrat, yağ içeriği, pigmentleri | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
4 | Spirulina kültür koşulları, fiziksel ve kimyasal koşullar, Spirulina'nın optimum sıcaklık ve aydınlanma koşulları, kültür ortamının hazırlanması, besin elementlerinin eklenmesi, Spirulina besi ortamı | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Laboratuvar koşullarında Spirulina kültürü, sterilizasyon, alg kültür laboratuvarında bulunması gerekenler, optimum fiziksel ve kimyasal koşulların sağlanması, | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
6 | Alg kültür havuzları hakkında bilgi, Spirulina kültür havuzlarında genel prensipler, malzeme bilgisi, karıştırma mekanizması, karıştırma hızı | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
7 | Açık havuzlarda Spirulina kültürü, besi ortamı hazırlanması, aşılama, sürekli ve kesikli kültür yöntemleri, alg havuzlarında büyüme | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Fotobiyoreaktörler hakkında bilgi, fotobiyoreaktörlerin genel prensipleri, fotobiyoreaktörlerde alg üretimi, | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
10 | Spirulina hasatı, hasat zamanının belirlenmesi, Spirulina hasatında genel prensipler, biyomasın kurutulması, kurutma sırasında dikkat edilecek hususlar, kuru Spirulina'nın muhafazası, paketlenmesi, saklanması. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
11 | Spirulina kurutma yöntemleri, etkin ve besin değerini koruyan kurutma yöntemleri | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
12 | Spirulina'nın insan gıdası olarak kullanımı, destek gıda olarak, bağışıklığı destekleyici özelliği, gıda boyası olarak kullanımı, gıda hammadde desteği olarak kullanımı. | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
13 | Spirulina'nın toprak yapısını iyileştirme özelliği, gübre olarak kullanımı, bitki hastalıklarıyla mücadelede Spirulina kullanımı | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
14 | Spirulina'nın hayvan yemi olarak kullanımı, balık beslemede, kümes hayvanları beslemede kullanımı | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
15 | Spirulina üretiminin ekonomik açıdan değerlendirilmesi, bir üretim tesisinin başlangıç maliyeti, besin elementleri gideri, pazarlama, dünya pazarı | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |