ARY710 Prehistorik Dönem Hammadde Kaynakları ve Davranış Biçimleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ARY710
Ad Prehistorik Dönem Hammadde Kaynakları ve Davranış Biçimleri
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BAKİYE EDENS
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Ders, tarihöncesi alanlarda görülen taş ve diğer malzemelerin kaynaklarını ve türlerini inceler ve bu malzemelerin bir bölgedeki tarihöncesi davranışlar hakkında ne anlama geldiğini tartışır.

Dersin İçeriği

Tarih öncesi insanlar birçok doğal malzemeyi alet ve diğer nesnelere dönüştürdüler. Taşların ve hammaddelerin kaynaklarını belirlemek, tarih öncesi insanların doğal malzemeleri nasıl kullandığını ve birleştirdiğini, malzemeleri bir bölge içinde nasıl taşıdığını veya bölgeler arasında nasıl değiş tokuş ettiğini veya belirli malzemelere sembolik önem verdiğini analiz etmeye yönelik ilk adımdır. Ders, farklı hammaddeleri ve bunların doğada aldıkları çeşitli biçimleri ve tarihöncesi insanların bu hammaddeleri nasıl kullandıklarını inceler.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Oliva, F., 2017, The Exploitation of Raw Materials in Prehistory, Cambridge Scholars Publishing

Notlar

Wilson, L., 2007, Understanding Prehistoric Lithic Raw Material Selection: Application of a Gravity Model, Springer. Published online: 3 October 2007


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Prehistorik dönem insanının doğayı değiştirme gereksinimlerini kavrar.
ÖÇ02 Geçmiş toplulukların taş obje üretimleri için hammadde kaynaklarını seçimindeki kriterlerini kavrar.
ÖÇ03 Geçmiş toplulukların, ihtiyaçları doğrultusunda ürettikleri aletler için hammadde kullanımlarındaki çeşitlenmeleri kavrar.
ÖÇ04 Erken toplulukların yerleşikliğinde hammadde kaynaklarının rolünü kavrar.
ÖÇ05 Geçmiş topluluklarda, hammaddeye dayalı soyal ilişkileri kavrar.
ÖÇ06 Hamadde kaynaklarının belirlenmesini sağlayan analizleri ve işleyişlerini kavrar.
ÖÇ07 Prehistorik dönemlerde, hammadde kaynaklarına dayalı ticari hareketliliği kavrar.
ÖÇ08 Prehistorik dönem insanının doğayı değiştirmedeki yollarını kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji alanında lisans eğitiminde edindiği bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili güncel bilgilere sahip olur. 4
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeoloji ile ilgili temel kavramları açıklar. 5
PÖÇ04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeoloji alanında disiplinlerarası araştırma ve inceleme yapar. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji alanında edindiği uygulamalı yöntem ve teknikleri kullanır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında edindiği bilgileri etik kurallar çerçevesinde ele alır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çukurova bölgesi kültürlerini tanır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çukurova ile çevre kültür bölgeleri arasındaki ilişkileri tanımlar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çukurova bölgesinin kültürel gelişimini açıklar.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeoloji alanıyla ilgili verileri toplar. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarını tanımlar. 4
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili edindiği bilgileri eleştirel düzeyde yorumlar.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırma problemlerine uygun çözüm önerileri geliştirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve tecrübelerini arazi ve laboratuvar çalışmalarında uzman düzeyinde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Arkeoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde çalışma ve projeler yürütür. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse giriş Tavsiye edilecek makale okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
2 Teknoloji ve doğanın dönüşümü Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
3 Taş endüstrileri için hammaddeler – çakmaktaşı ve çörtler Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
4 Taş endüstrileri için hammaddeler – obsidiyen Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
5 Taş endüstrileri için hammaddeler – bazaltlar ve diğer volkanikler Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
6 Taş endüstrileri için hammaddeler – kuvars ve kuvarsit Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
7 Diğer endüstriler için hammaddeler – kemik ve diş, fildişi, boynuz, deniz kabuğu Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
8 Ara sınav/Öğrenci sunumu ve ödevi. Notlar ve tavsiye edilmiş makaleler okunsun. Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Diğer endüstriler için hammaddeler – mineraller, kil Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
10 Hammadde seçimi Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
11 Hammadde kaynaklarının belirlenmesi (jeokimya, mineraloji Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
12 Hammadde kaynakları ve Paleolitik hareketlilik Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
13 Hammadde kaynakları ve geç tarih öncesi ticaret Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
14 Malzemeler ve sosyal prestij (Üst Paleolitik, Epipaleolitik, Mezolitik) Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Öğrenci sunumu Tutulmuş olunan notlar ve tavsiye edilen makaleler kullanılsın. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
16 Yıl sonu sınavları/öğrenci sunumu ve ödevi Tutulmuş olunan notlar ve tavsiye edilen makaleler kullanılsın. Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yıl sonu sınavları/öğrenci sunumu ve ödevi Tutulmuş olunan notlar ve tavsiye edilen makaleler kullanılsın. Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.11.2022 08:44