Genel Bilgi
Kod | ARY710 |
Ad | Prehistorik Dönem Hammadde Kaynakları ve Davranış Biçimleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAKİYE EDENS |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Ders, tarihöncesi alanlarda görülen taş ve diğer malzemelerin kaynaklarını ve türlerini inceler ve bu malzemelerin bir bölgedeki tarihöncesi davranışlar hakkında ne anlama geldiğini tartışır.
Dersin İçeriği
Tarih öncesi insanlar birçok doğal malzemeyi alet ve diğer nesnelere dönüştürdüler. Taşların ve hammaddelerin kaynaklarını belirlemek, tarih öncesi insanların doğal malzemeleri nasıl kullandığını ve birleştirdiğini, malzemeleri bir bölge içinde nasıl taşıdığını veya bölgeler arasında nasıl değiş tokuş ettiğini veya belirli malzemelere sembolik önem verdiğini analiz etmeye yönelik ilk adımdır. Ders, farklı hammaddeleri ve bunların doğada aldıkları çeşitli biçimleri ve tarihöncesi insanların bu hammaddeleri nasıl kullandıklarını inceler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Oliva, F., 2017, The Exploitation of Raw Materials in Prehistory, Cambridge Scholars Publishing
Notlar
Wilson, L., 2007, Understanding Prehistoric Lithic Raw Material Selection: Application of a Gravity Model, Springer. Published online: 3 October 2007
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Prehistorik dönem insanının doğayı değiştirme gereksinimlerini kavrar. |
ÖÇ02 | Geçmiş toplulukların taş obje üretimleri için hammadde kaynaklarını seçimindeki kriterlerini kavrar. |
ÖÇ03 | Geçmiş toplulukların, ihtiyaçları doğrultusunda ürettikleri aletler için hammadde kullanımlarındaki çeşitlenmeleri kavrar. |
ÖÇ04 | Erken toplulukların yerleşikliğinde hammadde kaynaklarının rolünü kavrar. |
ÖÇ05 | Geçmiş topluluklarda, hammaddeye dayalı soyal ilişkileri kavrar. |
ÖÇ06 | Hamadde kaynaklarının belirlenmesini sağlayan analizleri ve işleyişlerini kavrar. |
ÖÇ07 | Prehistorik dönemlerde, hammadde kaynaklarına dayalı ticari hareketliliği kavrar. |
ÖÇ08 | Prehistorik dönem insanının doğayı değiştirmedeki yollarını kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji alanında lisans eğitiminde edindiği bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili güncel bilgilere sahip olur. | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeoloji ile ilgili temel kavramları açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeoloji alanında disiplinlerarası araştırma ve inceleme yapar. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji alanında edindiği uygulamalı yöntem ve teknikleri kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği bilgileri etik kurallar çerçevesinde ele alır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çukurova bölgesi kültürlerini tanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çukurova ile çevre kültür bölgeleri arasındaki ilişkileri tanımlar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çukurova bölgesinin kültürel gelişimini açıklar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeoloji alanıyla ilgili verileri toplar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarını tanımlar. | 4 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri eleştirel düzeyde yorumlar. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma problemlerine uygun çözüm önerileri geliştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve tecrübelerini arazi ve laboratuvar çalışmalarında uzman düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Arkeoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde çalışma ve projeler yürütür. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş | Tavsiye edilecek makale okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
2 | Teknoloji ve doğanın dönüşümü | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Taş endüstrileri için hammaddeler – çakmaktaşı ve çörtler | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
4 | Taş endüstrileri için hammaddeler – obsidiyen | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
5 | Taş endüstrileri için hammaddeler – bazaltlar ve diğer volkanikler | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Taş endüstrileri için hammaddeler – kuvars ve kuvarsit | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | Diğer endüstriler için hammaddeler – kemik ve diş, fildişi, boynuz, deniz kabuğu | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Ara sınav/Öğrenci sunumu ve ödevi. | Notlar ve tavsiye edilmiş makaleler okunsun. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Diğer endüstriler için hammaddeler – mineraller, kil | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | Hammadde seçimi | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
11 | Hammadde kaynaklarının belirlenmesi (jeokimya, mineraloji | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
12 | Hammadde kaynakları ve Paleolitik hareketlilik | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
13 | Hammadde kaynakları ve geç tarih öncesi ticaret | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | Malzemeler ve sosyal prestij (Üst Paleolitik, Epipaleolitik, Mezolitik) | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Öğrenci sunumu | Tutulmuş olunan notlar ve tavsiye edilen makaleler kullanılsın. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
16 | Yıl sonu sınavları/öğrenci sunumu ve ödevi | Tutulmuş olunan notlar ve tavsiye edilen makaleler kullanılsın. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yıl sonu sınavları/öğrenci sunumu ve ödevi | Tutulmuş olunan notlar ve tavsiye edilen makaleler kullanılsın. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |