Genel Bilgi
Kod | ARY708 |
Ad | Yiyecek Üretiminin Başlanagıcı |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BAKİYE EDENS |
Dersin Amacı / Hedefi
Ders, Yakın Doğu'da ve Avrasya'nın diğer bölgelerinde gıda üretiminin nasıl, ne zaman ve neden başladığına dair mevcut anlayışı sunmak için farklı bilgi kaynaklarını birleştirmektedir.
Dersin İçeriği
Gıda üretiminin başlangıcı, dünyanın çeşitli yerlerinde bağımsız olarak meydana gelen uzun bir süreçti. Bu sürecin kanıtı arkeolojiden (maddi kültürün analizi), paleobotanik ve palinolojiden, zooarkeolojiden, kimyadan ve diğer destekleyici disiplinlerden gelir. Ders, Yakın Doğu'da ve Avrasya'nın diğer bölgelerinde gıda üretiminin başlangıcına ilişkin kanıtları ve yorumlarını gözden geçirmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Dersin işleyişi sırasında tavsiye edilecek makaleler.
Notlar
Dersin işleyişi sırasında tavsiye edilecek makaleler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yakın Doğu'da, yerleşikliğin başlangıcını kavrar. |
ÖÇ02 | Geçmişteki insanın, yiyecek üretiminin başlangıç sürecindeki günlük yaşam, beslenme gibi aktivitelerini gösteren analizlerden gelen sonuçları kavrar. |
ÖÇ03 | Yiyecek üretiminin başlangıcında, insanın hayvanları kontrolünün ve evcilleştirmesinin aşamalarını ve nasıl olduğunu bilir. |
ÖÇ04 | Yiyecek üretiminin başlangıcında, insanın bitkileri kontrol ve evcilleştirmesinin nasıl olduğunu, aşamalarını kavramış olur. |
ÖÇ05 | Neolitiğin ekonomik değişikliklerin bir süreci olduğunu kavrar. |
ÖÇ06 | Kültürel devrimi, ekonomik değişikliklerin getirdiğini kavrar. |
ÖÇ07 | Asya'da, yerleşiklik ve gıda üretiminin başlangıcını kavrar. |
ÖÇ08 | Yakın Doğu'da, yerleşik başlangı ile dıga arasındaki ilişkiyi kavrar. |
ÖÇ09 | Yiyecek üretimine temel hazırlayan, Geç Paleolitik ekonomik sistemlerini kavramış olur. |
ÖÇ10 | Yiyecek üretimine temel hazırlayan, Geç Paleolitik oturum örüntülerini kavramış olur. |
ÖÇ11 | Neolitiğe temel hazırlayan, Geç Paleolitik oturum örüntüleri ile yiyecek arasındaki bağlantıları kavramış olur. |
ÖÇ12 | Botanik kanıtlardan yerleşikliğe geçiş sürecindeki sosyal organizasyonları kavrar. |
ÖÇ13 | Tarımın başlangıcının küresel anlamdaki durumunu kavrar. |
ÖÇ14 | Hayvancılığa başlangıcın küresel anlamdaki durumunu kavrar. |
ÖÇ15 | Yiyecek üretimine geçişin iklimsel nedenlerini bilir. |
ÖÇ16 | Sedentizm ve gıda üretiminin başlangıcı hakkındaki tartışmalı durumları bilir. |
ÖÇ17 | Yiyecek üretmeyen etnografik toplulukların sosyal ve ekonomik organizasyonlarını kavrar. |
ÖÇ18 | Yiyecek üretiminin başlangıcındaki mimari özellikleri kavrar. |
ÖÇ19 | Yiyecek üretiminin başlangıcındaki teknolojik kabiliyeti kavrar. |
ÖÇ20 | Yiyecek döneminin başlangıcındaki sanat, ölü gömme pratikleri ve ritüel davranış biçimlerine yönelik tartışmaları bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji alanında lisans eğitiminde edindiği bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili güncel bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Arkeoloji ile ilgili temel kavramları açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Arkeoloji alanında disiplinlerarası araştırma ve inceleme yapar. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Arkeoloji alanında edindiği uygulamalı yöntem ve teknikleri kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında edindiği bilgileri etik kurallar çerçevesinde ele alır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çukurova bölgesi kültürlerini tanır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çukurova ile çevre kültür bölgeleri arasındaki ilişkileri tanımlar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çukurova bölgesinin kültürel gelişimini açıklar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arkeoloji alanıyla ilgili verileri toplar. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarını tanımlar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri eleştirel düzeyde yorumlar. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma problemlerine uygun çözüm önerileri geliştirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve tecrübelerini arazi ve laboratuvar çalışmalarında uzman düzeyinde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Arkeoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde çalışma ve projeler yürütür. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş. | Tavsiye edilecek makale okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
2 | Kültürel bir devrim ve ekonomik bir süreç olarak Neolitik | Tavsiye edilecek makale okunsun | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Geç Paleolitik arka plan – ekonomik sistemler ve yerleşim kalıpları. | Tavsiye edilecek makale okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
4 | Botanik kanıtlar – bitkilerin kontrolü ve evcilleştirilmesi (1). | Tavsiye edilecek makale okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
5 | Botanik kanıtlar – bitkilerin kontrolü ve evcilleştirilmesi (2). | Tavsiye edilecek makale okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Faunal kanıt – hayvanların kontrolü ve evcilleştirilmesi (1). | Tavsiye edilecek makale okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | Faunal kanıt – hayvanların kontrolü ve evcilleştirilmesi (2). | Tavsiye edilecek makale okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Ara sınav | Tutulmuş olan notlar ele alınsın ve çeşitli makaleler okunsun. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Kalıntı ve kullanım-aşınma analizi (diyet, günlük aktiviteler). | Tavsiye edilecek makale okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | İzotop analizi (diyet, hareketlilik). | Tavsiye edilecek makale okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
11 | Sedentizm ve gıda üretiminin başlangıcı hakkında tartışmalar. | Tavsiye edilecek makale okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
12 | Yakın Doğu örneği. | Tavsiye edilecek makale okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
13 | Kuzey Çin örneği. | Tavsiye edilecek makale okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | Güney Asya örneği (Pakistan ve kuzey Hindistan). | Tavsiye edilecek makale okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
15 | Öğrenci sunumu | Tutulmuş olan notlar ve çeşitli makaleler okunsun. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Bireysel Çalışma |
16 | Yıl sonu sınavları. | Tutulmuş olan notlar ele alınsın ve çeşitli makaleler okunsun. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yıl sonu sınavları. | Tutulmuş olan notlar ele alınsın ve çeşitli makaleler okunsun. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |