Genel Bilgi
Kod | PGÖ814 |
Ad | Öğretim Tasarımı Uygulamaları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MÜKERREM TAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste öğrenci öğretim tasarımına yön veren temel öğrenme, öğretim, sistem ve iletişim kuramları ve modelleri ile ilgili temel kavramsal bilgilerini örnek olaylar aracılığıyla uygulayabilme becerisi kazanabilecektir. Gerçek öğrenme-öğretim ortamlarında kullanılabilecek yararlı tasarımlar geliştirme becerisi kazanabilecektir.
Dersin İçeriği
Bu ders öğretim tasarımı geliştirmeye yönelik uygulamaları içeren örnek olay yaklaşımına dayalıdır. Bu derste öğrenciler, özgün tasarım geliştirme uygulamalarıyla öğrenme ve öğretme sürecine katılacaklardır. Öğretim tasarımının kuramsal temelleri: Bilgi türlerine dayalı öğretim modelleri; Geliştirilen örnek tasarımların incelenmesi; Öğretim tasarımı geliştirme aşamalarının planlanması; Geliştirilecek öğretim tasarımına yönelik ihtiyaç analizinin, hedef ve içerik analizinin yapılması; Tasarımın geliştirilmesi ve uygulanması ve geliştirilen tasarımın değerlendirilmesi ile ilgili konulardan oluşmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Morrison G. R. Ross S. M. Kemp J. E. 2004. Designing effective instruction. New Jersey. J.B. Education.
Notlar
Dersin sorumlusu tarafından önerilen diğer kaynaklar, makaleler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğretim tasarımının gelişimine etki eden öğrenme kuramlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Öğretim tasarımına yön veren öğretim kuramlarının temel kavramlarını ve ilkelerini inceler. |
ÖÇ03 | Örnek bir tasarım çalışmasını, tasarım ilkelerine uygunluğu açısından inceler. |
ÖÇ04 | Örnek bir öğretim tasarımı için ihtiyaç analizi yapar. |
ÖÇ05 | Örnek öğretim tasarımı için öğretim amaçlarının analizi yapar/ öğretim amacı yazar. |
ÖÇ06 | Geliştirilecek tasarımı için içerik analizi /içerik düzenlemesini yapar. |
ÖÇ07 | Geliştirilecek tasarımına uygun öğretim materyallerini geliştirir. |
ÖÇ08 | Geliştirilecek öğretim tasarımına uygun ölçme ve değerlendirme araçlarını geliştirir. |
ÖÇ09 | Tasarım değerlendirme ölçütlerini kullanarak bir öğretim tasarımı ürününü değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim bilimleri yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ile uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim bilimlerinin ilişkili olduğu disiplinleri arası etkileşimi kavrayarak, yeni ve karmaşık fikirleri sistematik bir yaklaşımla analiz ederek, değerlendirir | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık bilgilerini kullanarak eğitim bilimleri alanındaki özgün tanımlara ve sonuçlara ulaşır | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim bilimlerindeki yeni fikir ve düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim bilimleriyle ilgili özgün bir konuyu üst düzey araştırma yöntem ve becerilerini, ileri istatistik tekniklerini kullanarak araştırır | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim bilimleri alanına yenilik getiren özgün bir yöntem, düşünce, tasarım veya uygulama geliştirir/ farklı bir alana uygular/ uyarlar | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanına yenilik getiren veya uygulamayı farklı bir alana uyarlayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirir | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanıyla ilgili bilimsel çalışmalarını ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak, alanındaki bilginin genişlemesine katkı sağlar | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında, yerel ve ulusal düzeyde yaşanan disiplinler arası özgün sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanında gereksinim duyduğu çeşitli bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, eğitim bilimleri ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanıyla ilgili teorik ve pratik çalışmalarında etik davranır | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve normları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir, gerektiğinde geliştirmeye veya değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Eğitim bilimleri alanındaki ilgili kişiler ve uzmanlarla alan yetkinliğini, özgün görüş ve düşüncelerini tartışabilecek ve gerektiğinde savunabilecek etkili bir iletişim kurar | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | En az bir yabancı dilde ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyi) | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Eğitim bilimlerine dönük araştırma ve uygulamalarının başarıya ulaşmasında ilgili kurum/ kişilerle işbirliğini sağlar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal, kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak, bilgi toplumu olma ve sürdürebilme çalışmalarına katkıda bulunur | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim bilimleri alanıyla ilgili sorunların kaynaklarını tespit etmede ve çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanır | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel, toplumsal ve etik konularda yaşanan sorunların çözümüne alan yetkinliğiyle katkı sağlar | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim bilimleri alanındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının yetkinliğini ortaya koyarak, işlevsel etkileşimle işbirliği sağlar | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanıtım– Öğretim Tasarımı Sürecine Giriş, Ödev konularının belirlenmesi ve dersin yönergesi hakkında tartışma, soruları yanıtlama | Önerilen kitabı ve makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Öğretim tasarımı ve uygulaması için Planlama yapma, Öğretim tasarımının önemi ve Öğretim modelleri ilgili okunan kaynakları tartışma | Önerilen kitabı ve makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | İhtiyaç belirleme yolları (İhtiyaç analizi, hedef analizi ve performans değerlendirme) ve öğretim ihtiyacını belirleme | Önerilen kitabı ve makaleleri okuma- haftalık ödevi yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
4 | Öğrenen ve bağlam analizi | Önerilen kitabı ve makaleleri okuma, haftalık ödevi yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Görev Analizi ve geliştirilecek tasarım için görev analizinin yapılması (Bu aşamada seçilen kavramın ya da ilkenin, işlemin analizi yapılacak)-1 | Önerilen kitabı ve makaleleri okuma, haftalık ödevi yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
6 | Görev Analizi ve geliştirilecek tasarım için görev analizinin yapılması (Bu aşamada seçilen kavramın ya da ilkenin, işlemin analizi yapılacak)-2 | Önerilen kitabı ve makaleleri okuma, haftalık ödevi yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
7 | Öğretim amaçları | Önerilen kitabı ve makaleleri okuma, haftalık ödevi yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Proje ödevinin sunumu (tamamlanan bölümler) | Sunumunu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
9 | Öğretimi tasarlama: Sıralama ve Stratejileri belirleyerek içeriği düzenleme-1 | Önerilen kitabı ve makaleleri okuma, haftalık ödevi yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Öğretimi Tasarlama: Sıralama ve Stratejileri belirleyerek içeriği düzenleme-2 | Önerilen kitabı ve makaleleri okuma, haftalık ödevi yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Öğretim Mesaj Tasarımı ve Materyal Geliştirme-1 | Önerilen kitabı ve makaleleri okuma, haftalık ödevi yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Öğretim Mesaj Tasarımı ve Materyal Geliştirme-2 | Önerilen kitabı ve makaleleri okuma, haftalık ödevi yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Değerlendirme Araçlarının Geliştirilmesi | Önerilen kitabı ve makaleleri okuma, haftalık ödevi yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Proje ödevinin sunumu | Sunuma hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Proje ödevinin sunumu ve genel değerlendirme | Sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Tasarım ödevinin ara sunumu | Ara raporu hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Tasarım ödevini sunma | Raporu hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,32 | ||
AKTS | 6 AKTS |