Genel Bilgi
Kod | PGÖ723 |
Ad | Nitel Araştırma Yöntemleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FATMA SADIK |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilere nitel araştırma desenleri, nitel araştırmada örneklem seçimi, veri toplama yöntemleri, veri analizi ve raporlama hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğinde nitel araştırmanın temel özellikleri, kuramsal temelleri, nitel araştırma desenleri, örneklem türleri, veri toplama ve analiz yöntemleri, nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik sağlama konuları yer almaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Creswell, J. W. 2016. Nitel Araştırma Yöntemleri, Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Çeviri Ed. M. Bütün ve S. B. Demir. Ankara, Siyasal Kitabevi. Glesne, C. 2013. Nitel araştırmaya giriş. Çeviri Ed. A. Ersoy, P. Yalçınoğlu. Ankara: Anı Yayıncılık. Merriam, S. B. 2013. Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. Çev. Ed. S. Turan. Ankara, Nobel Yayınları. Patton, M. Q. 2014. Nitel Araştırma Yöntemleri, Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Çeviri Ed. M. Bütün ve S. B. Demir Ankara, Siyasal Kitabevi. Yıldırım, A. Şimşek, H. 2011. Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara, Seçkin Yayıncılık.
Notlar
Veri tabanları, makaleler, tezler, kongre kitapları, araştırma raporları, videolar, senaryolar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Nitel araştırmanın temel özelliklerini açıklar |
ÖÇ02 | Nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin özelliklerini karşılaştırır |
ÖÇ03 | Nitel araştırmanın temel aşamalarını açıklar |
ÖÇ04 | Nitel araştırmada örneklem alma yöntemlerini karşılaştırır |
ÖÇ05 | Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik sağlama yöntemlerini açıklar |
ÖÇ06 | Nitel araştırmada kullanılan veri toplama yöntemlerinin özelliklerini açıklar |
ÖÇ07 | Belirlediği bir konuda görüşme ve gözlem formu hazırlar. |
ÖÇ08 | Hazırladığı nitel veri toplama araçlarını uygulayarak veri toplar |
ÖÇ09 | Topladığı veriler üzerinde nitel veri analiz tekniklerini uygular |
ÖÇ10 | Nitel bulguları betimler, açıklar ve yorumlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, eğitim programları ve öğretim alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim programları ve öğretim alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretim alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretimi incelemeye yönelik teknik ve ölçme araçlarını uygular ve geliştirir | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretim kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimlerle eğitim programları ve öğretim alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim programları ve öğretim alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim programları ve öğretim uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alı | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Eğitim programları ve öğretime dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim programları ve öğretim alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği, yapılacak çalışmalar, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme hakkında bilgi verme | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Nitel araştırmanın doğası, özellikleri, kuramsal temelleri | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Nitel araştırma desenleri | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Nitel araştırma süreci- araştırma problem belirleme-araştırmanın sorularını yazma | Konuyla ilgili literatürü inceleme ve belirlediği bir konuda problem durumu ve araştırma soruları yazma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Nitel araştırma süreci-örneklem seçimi | Konuyla ilgili literatürü inceleme ve belirlediği konu için örneklem seçme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
6 | Görüşme yöntemi, özellikleri ve teknikleri | Konuyla ilgili literatürü inceleme, görüşme formu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama |
7 | Görüşme tekniklerini uygulama | Görüşme sorularını gözden geçirme, prova yapma | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Örnek Olay |
8 | Ara Sınavlar | Araştırma projesinin görüşme yoluyla verilerini toplama | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | Gözlem yöntemi, özellikleri ve teknikleri | Konuyla ilgili literatürü inceleme, gözlem formu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Örnek Olay |
10 | Gözlem tekniğini uygulama | Araştırma projesinin verilerini gözlem yöntemiyle toplama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
11 | Nitel verilerin analizi-Betimsel analiz yöntemi | İlgili kaynakları okuma, topladığı veriler üzerinde analiz yöntemlerini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
12 | Nitel verilerin analizi-içerik analizi yöntemi | lgili kaynakları okuma, topladığı veriler üzerinde analiz yöntemlerini uygulama | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
13 | Nitel bulguların yazımı | İlgili kaynakları okuma, araştırma projesinin bulgularını yazma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
14 | Bulguları tartışma ve yorumlama | İlgili kaynakları okuma, araştırma projesinin bulgularını yazma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
15 | Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik | İlgili kaynakları okuma, yaptığı çalışmada geçerlik ve güvenirliği nasıl sağladığını açıklama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili kaynakları okuma, araştırma raporlarını gözden geçirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Araştırma rapolarını tamamlama ve teslim etme | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |