Genel Bilgi
Kod | PGÖ708 |
Ad | Öğrenme Kuramları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MÜKERREM TAŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, öğrenciler öğrenmenin nasıl gerçekleştiğini, öğrenmeyi etkileyen faktörleri, öğrenme teorilerini, ilkelerini, sayıltılarını ve öğrenme kuramlarının öğretimde uygulanabilirliği ile ilgili temel bilgileri kazanır.
Dersin İçeriği
Bu ders, öğrenmeyi etkileyen faktörleri ve öğrenmenin nasıl oluştuğunu açıklayan davranışçı, bilişsel, yapılandırmacı, nörofizyolojik ve sosyal öğrenme kuramlarının sayıltıları, kavramları, ilkeleri, sınırlılıkları ve bu kuramların davranış geliştirme sürecinde ve öğretimde kullanılması ile ilgili bilgilerden oluşmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Dale H. Schunk (2009). Öğrenme Teorileri Eğitimsel bir bakışla, 5. Baskıdan Çeviri (Çeviri Editörü: Muzaffer Şahin), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Ormrod, J.E. (2008). Human Learning (5.Ed.), USA: Pearson Merrill Prentice Hall. Senemoğlu, N. (2009). Development, Learning and Teaching. Pegem Akademi, Ankara.
Notlar
Dersin sorumlusu tarafından önerilen diğer kaynaklar ve makaleler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenme ile ilgili temel kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | Öğrenmeyi etkileyen faktörleri açıklar. |
ÖÇ03 | Öğrenme sürecinde beynin rolünü açıklar. |
ÖÇ04 | Davranışçı öğrenme kuramının temel sayıltılarını yorumlar. |
ÖÇ05 | Davranışçı öğrenme kuramının eğitsel doğurgularını yorumlar. |
ÖÇ06 | Bilişsel öğrenme kuramlarının temel sayıltılarını yorumlar. |
ÖÇ07 | Öğrenme-bellek-bilgi işleme süreçleri arasındaki ilişkiyi açıklar. |
ÖÇ08 | Bilişsel öğrenme kuramlarının eğitsel doğurgularını yorumlar. |
ÖÇ09 | Öğrenme stratejilerini açıklar/özelliklerine göre sınıflandırır. |
ÖÇ10 | Gestalt kuramının öğrenmeye katkılarını değerlendirir. |
ÖÇ11 | Yapılandırmacı öğrenme kuramının temel ilkelerini açıklar. |
ÖÇ12 | Radikal ve sosyo-kültürel yapılandırmacılık arasındaki benzerlik ve farklılıkları yorumlar. |
ÖÇ13 | Örtük öğrenmenin temel özelliklerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, eğitim programları ve öğretim alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim programları ve öğretim alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretim alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretimi incelemeye yönelik teknik ve ölçme araçlarını uygular ve geliştirir | 2 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretim kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimlerle eğitim programları ve öğretim alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim programları ve öğretim alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim programları ve öğretim uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alı | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Eğitim programları ve öğretime dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim programları ve öğretim alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanıtım–Ödev konuları ve dersin yönergesi hakkında tartışma, soruları yanıtlama. | Önerilen kitapları ve makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Öğrenmeyle ilgili temel kavramlar, öğrenme-öğretim ilişkisi, öğrenmeyi etkileyen faktörler | Önerilen kitapları ve makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Beyin-öğrenme ilişkisi | Önerilen kitapları ve makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Davranışçı öğrenme kuramı-Klasik koşullanma kavramı, ilkeleri ve eğitsel doğurguları. | Önerilen kitapları ve makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
5 | Davranışçı öğrenme kuramı Edimsel koşullanma kavramı, ilkeleri ve eğitsel doğurguları. | Önerilen kitapları ve makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
6 | Sosyal öğrenme kuramı (temel ilkeleri, kavramları ve eğitsel doğurguları). | Önerilen kitapları ve makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
7 | Gestalt kuramı. | Önerilen kitapları ve makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
9 | Bilişsel öğrenme kuramları -Bellek ve biliş ilişkisi, bilgiyi işleme kuramının temel sayıltıları ve kavramları. | Önerilen kitapları ve makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Bilişsel öğrenme kuramları- Bilişsel yük kuramı, ve ikili kodlama kuramının temel sayıltıları ve kavramları. | Önerilen kitapları ve makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Bilişsel öğrenme kuramlarının eğitsel doğurguları) | Önerilen kitapları ve makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Oluşturmacı öğrenme kuramları (temel ilkeleri, radikal ve sosyo-kültürel yapılandırmacılık ve eğitsel doğurguları). | Önerilen kitapları ve makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Piaget, Bruner ve Vygotsky'nin öğrenme ile ilgili görüşlerinin karşılaştırılması. | Önerilen kitapları ve makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Öğrenme-düşünme-karar verme ve problem çözme ilişkisi | Önerilen kitapları ve makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Örtük öğrenme | Önerilen kitapları ve makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Final Sınavı | Sınava hazırlanma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |