EPÖ2711 Eğitsel Liderlik

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EPÖ2711
Ad Eğitsel Liderlik
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. BETÜL BALKAR
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Eğitsel liderlik dersinin amacı, liderliğe ilişkin teorik çerçeveye dayalı olarak eğitim örgütlerinde nasıl liderlik yapılabileceğine ilişkin bir anlayış kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Liderlik Kavramı, Lider ve Yönetici Arasındaki Farklar, Liderlik Teorileri (Özellikler Teorisi, Davranışçı Liderlik Yaklaşımı, Durumsallık Yaklaşımı, Çağdaş Liderlik Kuramları), Öğretimsel Liderlik, Öğretmen Liderliği, Dönüşümcü ve Etkileşimci Liderlik, Paylaşılan Liderlik, Etik ve Toksik Liderlik, Karizmatik ve Vizyoner Liderlik, Güçlendirici Liderlik, Kültürel Liderlik, Katılımcı Liderlik, Paternalist Liderlik, Otantik Liderlik, Hizmetkar Liderlik

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Korkmaz, M., Çelebi, N., Yücel, A. S., Şahbudak, E., Karta, N., & Şen, E. (2015). Eğitim Kurumlarında Yönetim ve Liderlik. Ankara: Nobel Yayıncılık. Yılmaz, K. (Ed.). (2020). Liderlik: Kuram - Araştırma - Uygulama. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

Notlar

Konularla ilgili makale, tez ve kitaplar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Lider ve yönetici arasındaki farkları açıklar.
ÖÇ02 Liderlik teorilerini benzer ve farklı yönleri açısından karşılaştırarak değerlendirir.
ÖÇ03 Liderlik türleri arasında benzerlik ve farklılıkları açısından karşılaştırma yapar.
ÖÇ04 Eğitim ortamında liderliğe duyulan ihtiyacı değerlendirir.
ÖÇ05 Bir öğretmenin eğitim ortamında nasıl liderlik yapabileceğini açıklar.
ÖÇ06 Bir okul yöneticisinin okulda nasıl liderlik yapabileceğini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak eğitim programı ve öğretim bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlk, orta ve lise öğretim programlarını bütünlük içerisinde değerlendirir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Program geliştirme alanında yapılmış bilimsel bir yayını (makale, tez, bildiri ) değerlendirir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleğinde kullanır. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretimi geliştirme anacıyla plan hazırlayarak uygular
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretimle ilgili bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde öğrencilere rehberlik eder. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar yapar 2
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programı ve öğretim alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Program geliştirmeyle ilgili yurtdışı kaynakları takip eder
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. 2
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Liderlik kavramı ve lider ile yönetici arasındaki farklar Ders kitaplarında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Liderlik Teorileri (Özellikler Teorisi, Davranışçı Liderlik Yaklaşımı, Durumsallık Yaklaşımı, Çağdaş Liderlik Kuramları) Ders kitaplarında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Öğretimsel Liderlik Ders kitaplarında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
4 Öğretmen Liderliği Ders kitaplarında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
5 Dönüşümcü ve Etkileşimci Liderlik Ders kitaplarında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
6 Paylaşılan Liderlik Ders kitaplarında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
7 Etik ve Toksik Liderlik Ders kitaplarında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
8 Ara Sınav Ara sınav öncesi derste işlenen konuların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Karizmatik ve Vizyoner Liderlik Ders kitaplarında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
10 Güçlendirici Liderlik Ders kitaplarında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
11 Kültürel Liderlik Ders kitaplarında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
12 Katılımcı Liderlik Ders kitaplarında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
13 Paternalist Liderlik Ders kitaplarında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
14 Otantik Liderlik Ders kitaplarında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
15 Hizmetkar Liderlik Ders kitaplarında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl boyunca ders kapsamında işlenen konularla ilgili haftalık ödevleri içeren portfolyonun düzenlenmesi Ölçme Yöntemleri:
Portfolyo
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl boyunca ders kapsamında işlenen konularla ilgili haftalık ödevleri içeren portfolyonun düzenlenmesi Ölçme Yöntemleri:
Portfolyo


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.11.2022 10:33