Genel Bilgi
Kod | EPÖ2707 |
Ad | Eğitimin Sosyal Temelleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi BİRSEL AYBEK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerde eğitimin temel kavramları, öğretmenlik mesleği ve eğitimle diğer kurumlar arasında nasıl bir ilişki olduğu konusunda genel bir anlayış oluşturma amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Eğitimde temel kavramlar, Öğretmenlik mesleği ve meslekleşme koşulları, okul ve sınıf ortamı, eğitimin temelleri, yirmi birinci yüzyıl eğitiminde yeni yönelimler, Kitle iletişim araçları ve eğitim, Türk eğitim sisteminin sorunları
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Aybek,B.(2021).Eğitim Bilimine Giriş Ders Notları, Giriş Fotokopi-R1 Eğitim Derslikleri 2. Aybek,B. (2014). Eğitim Bilimine Giriş (Çeviri Editörü:Birsel AYBEK), Ankara: Anı Yayıncılık 3. Arı,A.(2018). Eğitim Bilimine Giriş, A,Arı (Ed). Konya: Eğitim Yayınevi. 4. Erdem, M (2011), Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Ankara: Arkadaş Yayınevi. 5. Kıncal,R.(2015). Eğitim Bilimine Giriş,Grafiker Yayınları. 6. Saylan,N. (2015. Eğitim Bilimine Giriş, N.Saylan (Ed), Ankara: Anı yayıncılık 7. Sönmez, V. (2017). Eğitim Bilimine Giriş , V. Sönmez (Ed), Ankara: Anı Yayıncılık 8. Tanrıöğen,A.; Sarpkaya,R. (2009). Eğitim Bilimine Giriş, A.Tanrıöğen, R.Sarpkaya (Ed), Ankara: Anı Yayıncılık. 9. Oktay,A.(2014). Eğitim Bilimine Giriş, A.Oktay (Ed), Ankara: Pegem Yayıncılık 10. Şişman,M. (2016), Eğitim Bilimine Giriş, Ankara: Pegem Yayıncılık 11. Celep,C.(2014). Eğitim Bilimine Giriş, C. Celep (Ed).Ankara: Anı Yayıncılık. 12. Yavuz,M. (2018). Eğitim Bilimine Giriş, M.Yavuz (Ed). Ankara Anı Yayıncılık 13. Gözütok, D. (2006), Öğretmenliğimi Geliştiriyorum, Ankara: Siyasal Yayıncılık
Notlar
Eğitimle ilgili internet ya da dergilerdeki bütün bilimsel makaleler, tezler, raporlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eğitimle ilgili temel kavramları (eğitim, öğretim,öğrenme vb.) tanımlar |
ÖÇ02 | Eğitimle ilgili temel kavramlar arasındaki farklılıkları ayırt eder |
ÖÇ03 | Öğretmenlik mesleğini, meslekleşme koşullarını ve özelliklerini kavrar |
ÖÇ04 | Öğretmenlerin sahip olması gereken özellikleri açıklar |
ÖÇ05 | Eğitimin psikolojik,sosyal,ekonomik, felsefi ve hukuksal temellerini analiz eder |
ÖÇ06 | Eğitimde ve öğretimde öğretmenin görev ve sorumluluklarını açıklar |
ÖÇ07 | Türk eğitim sistemindeki yeni eğilimleri kavrar |
ÖÇ08 | Türk eğitim sisteminin sorunlarını değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak eğitim programı ve öğretim bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlk, orta ve lise öğretim programlarını bütünlük içerisinde değerlendirir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Program geliştirme alanında yapılmış bilimsel bir yayını (makale, tez, bildiri ) değerlendirir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleğinde kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretimi geliştirme anacıyla plan hazırlayarak uygular | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretimle ilgili bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde öğrencilere rehberlik eder. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar yapar | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programı ve öğretim alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Program geliştirmeyle ilgili yurtdışı kaynakları takip eder | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Eğitimin tanımı, anlamı ve ilgili temel kavramlar-I | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
2 | Eğitimin tanımı, anlamı ve ilgili temel kavramlar-II | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
3 | Öğretmenlik mesleği, genel özellikleri, ülkemizde ve dünyada öğretmen yetiştirme süreci | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Öğretmenlik mesleği ve genel özellikleri | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
5 | Ülkemizde ve dünyada öğretmen yetiştirme süreci | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Etkili bir öğretmenin sahip olması gereken mesleki ve kişisel özellikler | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Okul ve sınıf ortamı | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Eğitimin psikolojik ve sosyal temelleri | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
10 | Eğitimin ekonomik, hukuksal ve feslefi temelleri | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Yirmi birinci yüzyılda eğitimde yeni eğilimler | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Kitle iletişim araçları ve eğitim | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Türk eğitim sisteminin sorunları ve çözümleri -I(okul öncesi, ilkokul) | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Türk eğitim sisteminin sorunları ve çözümleri -II(ortaokul, lise) | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Türk eğitim sisteminin sorunları ve çözümleri -III(yükseköğretim, yaygın eğitim) | Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Portfolyo |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |