Genel Bilgi
Kod | IEM733 |
Ad | Matematiksel İstatistik II |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GÜLSEN KIRAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilerin istatistiğin matematiksel yapısı ile uygulamaları arasındaki ilişkiyi kurabilmelerini sağlamak ve örnekleme tekniklerinin, hipotez testlerinin, varyans analizi, regresyon ve korelasyon analizinin temel teorisini anlamalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste, örnekleme teorisinin ana esasları, tahmin teorisi, aralıkla tahmin, hipotez testleri ve testin gücü, varyans analizi konuları işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Yılmaz AKDİ, Matematiksel İstatistiğe Giriş, Gazi Kitapevi, Ankara, 2010, İsmail ERDEM, Matematiksel İstatistik, Seçkin, Ankara,2012
Notlar
Kaynak kitaplar, istatistiksel paket programlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Önemli kesikli ve sürekli olasılık dağılımlarının teorik yapısını açıklar. |
ÖÇ02 | Temel bilimlere (Matematik, Fizik, Kimya) ilişkin bilgilerini uygulama ile değerlendirir. |
ÖÇ03 | Sıklık dağılımlarının teorik yapısının matematiksel olarak belirler. |
ÖÇ04 | Tahmin yöntemlerinin etkin olarak kullanabilme becerisini kullanır. |
ÖÇ05 | Çok değişkenli normal dağılımı kullanarak problemlere çözüm bulabilme becerisini kullanır. |
ÖÇ06 | Verileri analiz edebilme, değerlendirebilme, deney yapma ve tasarlama becerisini kullanır. |
ÖÇ07 | İstatistiksel dağılımların matematiksel yapısının güçlü ve zayıf yönlerini değerlendirme becerisini kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında sahip olduğu bilgiler arasındaki ilişkileri açıklar | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında sahip olduğu bilgilerin İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlere nasıl uygulanacağını açıklar | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere yeni yaklaşım ve yöntemler arar | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar/analiz eder | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması yöntemlerini kullanarak kurumların ihtiyaç duyduğu çözüm önerilerini getirir | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sürekli Olasılık Dağılımları | ilgili bölümler kitaptan okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Örnekleme Dağılımları | ilgili bölümler kitaptan okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Rassal Değişkenlerin Fonksiyonları | ilgili bölümler kitaptan okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | İstatistiksel Tahminleme ve Karar alma teorisi | ilgili bölümler kitaptan okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Noktasal Tahmin , Maksimum olabilirlik yöntemi ile tahmin | ilgili bölümler kitaptan okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Momentler yöntemi ile tahmin, ortalama hata karesi | ilgili bölümler kitaptan okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | konu tekrarı | ilgili bölümler kitaptan okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | ilgili bölümler kitaptan okunmalı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tahmincilerin özellikleri, sapmasız, yakınsak ve yeterli tahminciler | ilgili bölümler kitaptan okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | aralıkla tahmin, topluluğun ortalama ve varyansı için güven aralığı | ilgili bölümler kitaptan okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | ortalamalar ve oranlar farkı için güven aralığı,varyans için güven aralığı | ilgili bölümler kitaptan okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Ödev Sunumları | ilgili bölümler kitaptan okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
13 | test teorisi , basit ve bileşik hipotezlerin testi | ilgili bölümler kitaptan okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | 1. ve 2. tip hata testi, güç fonksiyonu | ilgili bölümler kitaptan okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | olabilirlik testi , ki-kare testi | ilgili bölümler kitaptan okunmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |