Genel Bilgi
Kod | FDB852 |
Ad | Tüketim Kültürü ve Din |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ABDULLAH ÖZBOLAT |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı sekülerleşme teorisi bağlamında tüketim kültürü ve din ilişkisini incelemektir.
Dersin İçeriği
Bu derste, tüketim kültürü, sekülerleşme teorisi bağlamında ele alınarak, din ve tüketim, modernite, piyasa, piyasa İslamı, görünmeyen din ve İslami kültür endüstrisi incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Lisansüstü programında kayıtlı öğrenci olmak
Kaynaklar
DEMİREZEN, İsmail (2011). Tüketim ve Din, İstanbul: Fotografika Yayıncılık; ISMAIL, Salwa (2004). “Being Muslim: Islam, Islamism and Identity Politics”, Government and Opposition, Vol.39(4), s.614-631; HADDORFF, D.W. (2000) Religion and the Market: Opposition, Absorption or Ambiguity?, Review of Social Economy 58(4), s.483-504.
Notlar
ARNOULD, Eric J.; Craig THOMPSON, (2005). “Consumer Culture Theory(CCT): Twenty Years of Research” Journal of Consumer Research, Vol.31, s.868–888. GÖLE, Nilüfer (1997) “The Gendered Nature of the Public Sphere”, Public Culture, 10(1), s.61-81. CORRIGAN, Peter (1997). The Sociology of Consumption An Introduction, Los Angeles, London, New Delhi, Singapore: Sage Publications. GÖKARIKSEL, Banu; Ellen MCLARNEY, (2010). “Introduction: Muslim Women, Consumer Capitalism, and the Islamic Culture Industry”, Journal of Middle East Women’s Studıes, Vol.6, No.3, s.1-18; DİRLİK, Arif (2003). “Modernity in Question? Culture and Religion in an Age of Global Modernity”, Diaspora, 12(2), s.147-168. GÖKARIKSEL, Banu; Anna J. SECOR (2009). “New Transnational Geographies of Islamism, Capitalism and Subjectivity: The Veiling-Fashion Industry in Turkey”, Area, Vol.41 No.1, s.6–18; GÖKARIKSEL, Banu; Anna SECOR (2010a). “Islamicness in the Life of a Commodity: Veiling-Fashion in Turkey”, Trans Inst Br Geogr NS, 35, s.313-333. GÖKARIKSEL, Banu; Anna SECOR, (2010b). Between Fashion and Tesettür: Marketing and Consuming Women’s Islamic Dress, Journal of Middle East Women’s Studies, Vol.6, No.3, s.118-148.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrencinin dersin temel konuları hakkında konuşabilme ve yorum yapabilme yeteneğini artırmak |
ÖÇ02 | Din Sosyolojisi bağlamında tüketim kültürüne ait temel kavramları, kurumları ve kuramları öğrencinin tanımasını sağlamak |
ÖÇ03 | Din Sosyolojisi alanında bilimsel çalışma yapmak istediklerinde takip etmeleri gereken metodolojiyi öğrenmelerini sağlamak |
ÖÇ04 | Sosyal olay ve olgular arasında doğru bağlantılar ve sebep sonuç ilişkisi kurarak doğru sosyolojik tanımlamalar ve tasvirler yapabilmelerini sağlamak |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kavramlarını kullanma becerisini spesifik bir alanda derinleştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanyazın araştırması yapar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanma | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen kaynaklardan sonuçlar çıkarır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlar. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alnının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yazılı ve sözlü iletişimde alanıyla ilgili uluslar arası literatürü izleyebilme ve iletişim kurabilme açısından yabancı dil bilgisine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | TÜKETİM KÜLTÜRÜ VE DİN (genel bir giriş) | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Tüketim Kültürü Bağlamında Görünmeyen Dine Yönelim Mi, Dindarlığın Görünürlük Kazanması Mı? | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Kapitalizm Eksenli Tüketim Kültürü ve Dinî Yaşam Tarzları | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | İslâmi Kesimin Değişen Söylemi ve Modern Dünyada Konumlanma Talebi | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | İslâmi Kimliğin Dönüşümü | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Özne, Nesne, Meta Bağlamında Bir Dönüşüm | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Tüketim Kültürü ve Örtünme Pratiği | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Kadının Örtünmesi ve Kamusal Görünürlükle Özneleşme | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Dindarlık, Tüketim ve Sınıfsal Habitus: Muhafazakâr Moda | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | İslâmileşen Tatil, Sekülerleşen Gündelik Hayat | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Tüketim Bağlamında Dindarlığın Dönüşümü ve Dindarlık Algısı | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Dinsel ve Seküler: Muğlak Birliktelik | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Sekülerlik, Kültürel Tüketim | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Yeni Dindarlık Formları | Ders kitabı ve önerilen kaynaklardan ilgili kısımların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |