Genel Bilgi
Kod | FDB848 |
Ad | İslam Düşüncesinde Yenilik Arayışları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. TUNA TUNAGÖZ |
Dersin Amacı / Hedefi
İslam düşüncesinin mahiyetinin ve İslam dünyasının batı karşısında gerilemesinin nedenlerinin kavranması; Tanzimat'tan günümüze yenilenme çabalarının ayrıntılı olarak öğrenilmesi.
Dersin İçeriği
İslam dünyasında fikri, ilmi ve siyasi ilerleme çabaları
Dersin Ön Koşulu
İslam Dini, Kelam, Tasavvuf, İslam Felsefesi, Felsefe Tarihi, Bilim Tarihi ve çağdaş Avrupa tarihi hakkında bilgi sahibi olmak.
Kaynaklar
Fazlurrahman, İslam ve Çağdaşlaşma Cafer Karadaş, Çağdaş İslam Düşünürleri
Notlar
Taha Cabir Alvani, İslam Düşüncesinde Çağdaş Söylem Lütfi Sunar & Büşra Bulut, Islah: Çağdaş İslam Düşüncesinde Yenilenme ve Değişim Mehmet Zeki İşcan, Gelenekten Geleceğe İslami Düşüncede Yenilik
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İslam düşüncesinin mahiyetini kavrar. |
ÖÇ02 | Batı dünyasındaki siyasi, ilmi ve fikri gelişmeleri bilir. |
ÖÇ03 | Tanzimattan günümüze İslam dünyasındaki yenilik hareketlerini bilir. |
ÖÇ04 | İslam dünyasındaki yenilik hareketlerinin başarılı ve başarısız yönleri hakkında değerlendirme yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kavramlarını kullanma becerisini spesifik bir alanda derinleştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanyazın araştırması yapar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanma | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen kaynaklardan sonuçlar çıkarır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlar. | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alnının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | 5 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. | 3 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yazılı ve sözlü iletişimde alanıyla ilgili uluslar arası literatürü izleyebilme ve iletişim kurabilme açısından yabancı dil bilgisine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İman ve Akıl İlişkisi | Ders kitaplarının ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Klasik İslam İlahiyatı: Ehl-i Hadis ve Ehl-i Rey | Ders kitaplarının ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Klasik İslam Düşüncesi: Kelam | Ders kitaplarının ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Klasik İslam Düşüncesi: Felsefe | Ders kitaplarının ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Klasik İslam Düşüncesi: Tasavvuf | Ders kitaplarının ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Batı Dünyasındaki Gelişmeler: Rönesans ve Reform | Ders kitaplarının ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Batı Dünyasındaki Gelişmeler: Aydınlanma, Bilim ve Sanayi Devrimi | Ders kitaplarının ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Anlatılan Konular | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Batı Dünyasındaki Gelişmeler: Sekülerleşme | Ders kitaplarının ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | İslam Dünyasında Yenilik Arayışları: 19. Yüzyılın İkinci Yarısı | Ders kitaplarının ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | İslam Dünyasında Yenilik Arayışları: 20. Yüzyılın İlk Çeyreği | Ders kitaplarının ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İslam Dünyasında Yenilik Arayışları: 20. Yüzyılın İkinci Çeyreği | Ders kitaplarının ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | İslam Dünyasında Yenilik Arayışları: 20. Yüzyılın Üçüncü Çeyreği | Ders kitaplarının ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | İslam Dünyasında Yenilik Arayışları: 20. Yüzyılın Dördüncü Çeyreği | Ders kitaplarının ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | İslam Dünyasında Yenilik Arayışları: 21. Yüzyılın İlk Çeyreği | Ders kitaplarının ilgili bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan Konular | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan Konular | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |