Genel Bilgi
Kod | FDB1733 |
Ad | Anlam Arayışı ve Din |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi AHMET RİFAT GEÇİOĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Viktor Frankl’in logoterapi kuramı çerçevesinde anlam istencinin, anlam arayışı-din ilişkisinin, dinlerin hangi özellikleri vasıtasıyla anlam arayışına cevap olabileceğinin açıklanması ve yorumlanmasıdır.
Dersin İçeriği
Anlam istenci, anlam arayışının psikolojik ve dinî temelleri, Viktor Frankl ve Logoterapi, Logoterapi ve din, Viktor Frankl’in din ve tanrı görüşü, inanma, adanma ve anlam arayışı, anlam arayışına bir cevap olarak din.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Bahadır, A. (2002). İnsanın anlam arayışı ve din: Logoterapik bir araştırma. İstanbul: İnsan Yayınları. Frankl, V. (2019). Hayatın anlamı ve psikoterapi (V. Atayman, Çev.). İstanbul: Say Yayınları. Frankl, V. (2019). İnsanın anlam arayışı (S. Budak, Çev.). İstanbul: Okuyan Us. Frankl, V. (2019). Psikoterapi ve din: Bilinçdışındaki tanrı (Z. Taşkın, Çev.). İstanbul: Say Yayınları. Frankl, V., & Lapide, P. (2021). Tanrı arayışı ve anlam sorunu (N. T. Ölçer, Çev.). İstanbul: Totem Yayıncılık.
Notlar
Ayten, A. (2012). Psikoloji ve din: Psikologların din ve tanrı görüşleri. İstanbul: İz Yayıncılık. Bahadır, A. (2000). Psikoterapi’de yeni bir yaklaşım: Logoterapi ve Viktor Frankl. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 9(9), 469-485. Bahadır, A. (2018). Din psikologlarının dindarlık, değerler ve ruh sağlığı konusunda temel yaklaşımları: W. James, S. Freud, G. Jung ve V. Frankl Örneği. H. Hökelekli (Ed.), Din, değerler ve sağlık içinde (ss. 13-63). İstanbul: DEM Yayınları. Frankl, V. (1994). Duyulmayan anlam çığlığı: Psikoterapi ve Hümanizm (S. Budak, Çev.). İstanbul: Öteki Yayınevi. Frankl, V. (2018). Anlam istenci: Logoterapinin temelleri ve logoterapi uygulamaları (M. Yalçınkaya, Çev.). İstanbul: Öteki Yayınevi. Frankl, V. (2020). Yaşamak için bir nedeni olan: Hayatı anlamı ve direnç (S. Tuncay, Çev.). İstanbul: Totem Yayıncılık. Frankl, V. (2022). Yaşamı karşılamak: Anlam arayışı üzerine bir otobiyografi. İstanbul: Okuyan Us. Sevinç, K. (2019). Anlam arayışı ve din ilişkisine dair bir vaka analizi: Lev Tolstoy. İslam ve Yorum III içinde (C. II, ss. 125-142). Ankara: İnönü Üniversitesi Yayınları. Tolstoy, L. N. (2018). İnsan ne ile yaşar? (B. Altoparlak, Çev.). İstanbul: Say Yayınları. Tolstoy, L. N. (2018). İtiraflarım (İ. Söylemez, Çev.). İstanbul: Say Yayınları. Yalom, I. (2017). Güneşe bakmak ölümle yüzleşmek (Z. Babayiğit, Çev.). İstanbul: Pegasus Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Anlam istenci ile ne kast edildiğini bilir. |
ÖÇ02 | İnsanın hem olumlu hem de olumsuz tecrübelerde anlam bulabileceğinin farkına varır. |
ÖÇ03 | Anlam arayışının psikolojik temellerini bilir. |
ÖÇ04 | Dinlerin, anlam arayışına hangi nitelikleriyle cevaplar sunduğunu kavrar. |
ÖÇ05 | Logoterapinin temel ilkelerini, kavramlarını ve diğer kuramlarla olan ilişkisini açıklar. |
ÖÇ06 | Bireysel tecrübelerin, birtakım psikolojik kuramların ortaya çıkmasında önemli rol oynayabileceğinin farkına varır. |
ÖÇ07 | Bireydeki inanma ihtiyacı ve kendini adama davranışının anlam arayışıyla olan ilişkisini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Anlam İstenci ve Hayatın Anlamı | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sevgi ve Acının Anlamı | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Ölümlü Olma, Travmatik Tecrübeler ve Anlam | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Anlam Arayışının Psikolojik ve Dinî Temelleri | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Anlam Arayışının Kuramsal Temelleri ve Viktor Frankl’in Logoterapisi | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Logoterapinin Temel İlkeleri ve Diğer Kuramlarla İlişkisi | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Logoterapide Öne Çıkan Kavramlar (Varoluşsal Engellenme, Varoluşsal Boşluk, Noöjenik Nevroz, Kendini Aşma, Kendine Uzaktan Bakma, Özgürlük, Sorumluluk, Beklentisel Kaygı, Aşırı Düşünme, Aşırı Niyet) | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Logoterapi ve Din | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Viktor Frankl’de Din ve Tanrı Anlayışı | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Viktor Frankl’in Toplama Kampı Tecrübesinin Anlamsal İzdüşümleri | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İnanma İhtiyacı ve Anlam | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kendini Adama ve Anlam | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Bilişsel ve Duygusal Süreçleri Düzenleyen Bir Unsur Olarak Din ve Anlam İlişkisi | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Edebiyat Alanından Anlam Arayışı ve Din İlişkisine Dair Örnekler | İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,32 | ||
AKTS | 6 AKTS |