Genel Bilgi
Kod | FDB735 |
Ad | Dinsel Hayatın Boyutları ve Psiko-Sosyal Uyum |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi NESİBE ESEN ATEŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Din, dindarlık ve maneviyat olgusunu tanımlayabilmek. Dindarlığın boyutlarını ve tiplerini ayırt edebilmek. Dindarlıkla psikososyal uyum arasındaki ilişkiyi fark edebilmek. din ve ruh sağlığı arasındaki ilişkiye nesnel bir şekilde bakabilmek.
Dersin İçeriği
Dindarlık ve maneviyat kavramları. Dindarlığın boyutları. Dindarlık tipleri. Dindarlığın bireysel ve sosyal hayatı etkilemesi. Dini davranış teorileri. Dindarlık ruh sağlığı ilişkisine yönelik teoriler. Dindarlık ruh sağlığı ilişkisine yönelik araştırmaların sonuçları.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul dersi bulunmamaktadır
Kaynaklar
Asım Yapıcı, Dindarlık ve Ruh Sağlığı, 2009, Adana: Karahan Kitabevi.
Notlar
Doğan Cüceloğlu, İnsan ve Davranışı, 2010, İstanbul: Remzi Kitabevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Din, dindarlık, psiko-sosyal uyum ve ruh sağlığı kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Dindarlığın tek tip olmadığını bilir, analizlerini buna göre yapar. |
ÖÇ03 | Dini hayatın boyutları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Dini davranış teorilerini bilir. |
ÖÇ05 | Dindarlığın ruh sağlığı üzerindeki etkilerini fark eder. |
ÖÇ06 | Normal ve patolojik dindarlık tiplerini tanır ve ayırt eder. |
ÖÇ07 | Dindarlık şekilleri ile kişilik ve kimlik arasındaki ilişkileri öğrenir. |
ÖÇ08 | Subjektif (öznel) olan dindarlık olgusunu objektif (nesnel) kriterlere göre tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Psiko-Sosyal Uyum ve Ruh Sağlığının Tanımlanması | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Din, Dindarlık ve Maneviyat Kavramlarının Tanımlanması | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Dinsel Hayatın Boyutları (Duygu, İnanç, İbadet, Bilgi ve Etki Boyutları) | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Dindarlık Tipleri 1: İslami Gelenekte Dindarlık Tipleri | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Dindarlık Tipleri 2: Din Bilimlerinde Dindarlık Tipleri | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Dindarlık ve Psiko-Sosyal Uyum İlişkisi: Teorik Yaklaşımlar | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Dindarlık ve Psiko-Sosyal Uyum İlişkisi: Ampirik Bulgular | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Dinsel İnanç, Tutum ve Davranışların Ruh Sağlığı Üzerindeki Olumlu Etkileri | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Dinsel İnanç, Tutum ve Davranışların Ruh Sağlığı Üzerindeki Olumsuz Etkileri | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Dindarlık Yönelimlerine Göre Kişilik Tipleri. Kişilik Tiplerine Göre Dindarlık Yönelimleri | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Dindarlık Tiplerine Göre Kimlik Algısı. Kimlik Algısına Göre Dindarlık Tipleri | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Dindarlık, Ahlak ve Değer İlişkisi | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Modern Dünyanın Bunalımı ve Anlam Arayışı | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Tartışma: Teoriler ve Bulgular | Ders kitabındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |