Genel Bilgi
Kod | İKT701 |
Ad | Uluslararası İktisat |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FİKRET DÜLGER |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders öğrencinin, uluslararası ekonomik ve siyasal alanda ortaya çıkan yeni olaylar ve gelişmeleri anlayabilmesi amacıyla, dış ticaret teori ve politikalarını etkin biçimde kullanabilmesini hedeflemektedir. Bu bağlamda, ülkeler arasındaki mal ve hizmet alım satımlarının nedenleri farklı teoriler bağlamında incelenecektir. İlk önce serbest ticaret ortamında bunun nasıl gerçekleştiği ifade edilecek, ardından da müdahaleyi içeren bir ortamda nasıl etkiler doğurduğu açıklanmaya çalışılacaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders, farklı ülkeler arasında yapılan ve ekonomik özellik taşıyan her türlü olay, ilişki ve gelişmelerin incelenmesini konu almaktadır. Derste, genelde analiz tekniği olarak mikro ve makro ekonomik analiz teknikleri kullanılsa da; bunlar, en az iki ülkeyi içeren farklı bir çerçeveye uygulanır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Şiir Erkök Yılmaz, Dış Ticaret Kuramlarının Evrimi. J.R. Markusen, J.R. Melvin, W.H. Kaemfer, K.E. Markus, International Trade, Theory and Evidence.
Notlar
Maurice Obstfeld & Kenneth Rogoff, The Six Major Puzzles in International Macroeconomics: Is There a Common Cause?
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Uluslar arası ticaretin ekonomi politiğini inceleme yeteneği kazanır |
ÖÇ02 | Uluslar arası iktisadi olayların niteliğini kavrar ve iktisat literatüründen teorik tarihsel altyapıyı tanır |
ÖÇ03 | Ticaret hadlerinin gelir ve kaynak transferine nasıl yol açtığını anlar ve açıklar |
ÖÇ04 | Uluslar arası iktisadi sistemi anlar ve sistemi ülke refahı açısından nasıl kullanabileceğimiz hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ05 | Uluslararası iktisatla bir ülkenin ekonomik kalkınması arasındaki ilişkiyi kurar |
ÖÇ06 | Açık ekonomilerde makro ekonomik politika analizlerini inceler |
ÖÇ07 | Ödemeler bilançosu hesabını kavrar |
ÖÇ08 | Döviz kuru, döviz piyasası ve döviz kuru politikalarını anlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilimi uzmanlık bilgisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Önemli bağımsız ve özgün araştırmaları yürütmek için yeterli iktisat bilimi uzmanlığı bilgisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşsizlik, enflasyon, cari açık gibi temel makroekonomik sorunları ve bu sorunları çözmeye yönelik politikaları bilimsel kaynaklara dayalı olarak açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilim dalında araştırma yapmak için kullanılabilecek araç dizisini anlar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisadi analizde kullanılan çeşitli istatistiksel, matematiksel araç ve teknikleri bilir. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deneysel verilerin analizlerini yapmak için SAS, RATS, SPSS, TSP, Win BUGS, EViews vb. program paketlerinin uygulamasını öğrenir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İktisat bilim dalında yapılan araştırmaları eleştirel olarak değerlendir. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz, kıyas, yorum, değerlendirme ve sentezleme becerilerini kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular. | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmalarını yapmak üzere tüm bilimsel kaynağı ve veriyi bilişim teknolojileri ile nereden, nasıl bulacağını bilir. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sosyal bilimlerde araştırmanın gerekliliğini ve önemini anlar. | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisat bilim dalı ile diğer bilim dalları arasındaki ilişkiyi anlar. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dış ticaret nedenleri, dış ticaret teorilerinin cevap aradığı sorular | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Soyut Dış Ticaret Teorileri I | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Soyut Dış Ticaret Teorileri II | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Dış Ticarette Arz ve Talep analizleri: Teklif Eğrileri | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Yeni Dış Ticaret Teorileri | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Eksik Rekabet Piyasaları, Ürün farklılaştırma ve Ölçeğe Göre Getiri | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Dış Ticaret Politikaları | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | İlgili Bölümler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Doğrudan ticaret politikası araçları: Tarifeler, Koruma politikası: Efektif ve optimum koruma oranları ve misilleme | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Dış Ticaret ve Gelir Dağılımı | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Dış Ticaret ve Büyüme | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Dış Ticarete Farklı Yaklaşımlar | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Döviz Kuru ve Döviz Kuru Politikaları: Spot ve Vadeli Piyasalarda Kurun Oluşumu | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Döviz Kuru Sistemleri | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Ödemeler Bilançosu Teorileri ve Analizleri | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Uluslararası İktisatta Başlıca Puzzle´lar | İlgili Bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Final sınavı | İlgili Bölümler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |