Genel Bilgi
Kod | ILEM738 |
Ad | Popüler Kültür Tartışmaları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İLKER ÖZDEMİR |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı gündelik yaşamımızda ve iletişimde büyük yeri olan popüler kültür ve kitle kültürü olguları hakkında değişik teorik yaklaşımları ele almak, incelemek ve analiz etmektedir.
Dersin İçeriği
Gündelik yaşam akışında önemli bir yere sahip olan popüler kültür ve kitle kültürü kavramları açıklanacak; popüler kültürle ilgili kuramsal yaklaşımlar ele alınacak ve iletişim ekseninde analiz edilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski, Meral Özbek, 2012/19. Yüzyıldan Günümüze Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri, Ünsal Oskay, Der yay., 1995/Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya, Erol Mutlu, Ütopya yay, 2005/Frankfurt Okulu´nun Eleştirel bir Uğrağı, Beybin Kejanlıoğlu, Bilim ve Sanat, 2005
Notlar
Modernite ve Bireysel Kimlik, Anthony Giddens, Say yay., 2010/Marshall Berman, Katı Olan Herşey Buharlaşıyor, İletişim yay, 2013/Türkiye´de Modernleşme ve Ulusal Kimlik, Reşat Kasaba, Sibel Bozdoğan, Tarih Vakfı, 2010
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Popüler kültür ve kitle kültürü kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Popüler kültür ve kitle kültürü kavramlarının kültürel kavramlar içindeki yerini ve önemini açıklar. |
ÖÇ03 | Popüler kültür ve kitle kültürü konusunda değişik kuramsal yaklaşımları tanır. |
ÖÇ04 | Popüler kültür ve kitle kültürü konusunda edindiği kuramsal bilgi ile popüler kültürel olguları analiz eder. |
ÖÇ05 | Popüler kültürel olgular konusunda araştırmalar yapar. |
ÖÇ06 | Popüler kültür iletişim alanındaki kuramsal çalışmaları izleyerek bilgilerini günceller. |
ÖÇ07 | Popüler kültür çalışmalarının beslendiği psikoloji, sosyoloji, sosyal psikoloji ve kültürel antropoloji gibi alanlardan gelen bilgilerini sentezler. |
ÖÇ08 | Popüler kültür alanındaki çalışmalar konusundaki bilgisinden yararlanarak bu alanda derinlemesine analizler yapar ve bu alanda araştırma yapar, rapor ve makale yazar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kültür ve İletişim Kavramları | Okuma, anlatı ve yorum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kültür ve İletişim Kavramlarının İlişkisi | Anlatı ve Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Popüler kültür ve kitle kültürü kavramları | Anlatı, yorum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Popüler kültür çalışmaalrının gelişimi | Anlatı ve yorum | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Popüler Kültür Kuramları 1- Muhafazakar-Elitist Yaklaşımlar | Anlatı, yorum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Popüler Kültür Kuramları 2- Liberal Yaklaşımlar | Anlatı, yorum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Popüler Kültür Kuramları 3 - Modern ve Postmodern Yaklaşımlar | Anlatı, yorum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Araştırma Ödevi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Popüler Kültür Kuramları 4 Eleştirel Yaklaşımlara Giriş | Anlatı, yorum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Popüler Kültür Kuramları 5- Marksist Yaklaşımlara Giriş | Anlatı, yorum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Popüler Kültür Kuramları 6- Frankfurt Okulu ve Kültür Endüstrisi Yaklaşımı | Anlatı, yorum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Popüler Kültür Kuramları 7- Althusser ve Gramsci | Anlatı, yorum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Popüler Kültür Kuramları 8- Britanya Kültürel Çalışmalar Yaklaşımı | Anlatı, yorum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Popüler Kültür Yaklaşımlarının Karşılaştırılması ve Tartışılması | Yorum ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Popüler Kültür Tartışmaları Konusunda Genel değerlendirme ve tartışma | Yorum, tartışma ve gebnel değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Araştırma ve Makale Yazma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Araştırma ve Makale Yazma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |