Genel Bilgi
Kod | ILEM718 |
Ad | Tüketim Kültürü ve Eğilimleri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi GÜLNUR KAPLAN ESEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Tüketim, tüketim toplumu ve tüketim kültürünü geleneksel çağdan post-modern çağa kadar öğretmeyi içeren derste; tüketim kültürü ve tüketim toplumunun gelişmesinde etkili olan siyasal, kültürel ve ekonomik faktörler aktarılarak, tüketimde öne çıkan psikolojik ve sosyolojik faktörler incelenip küreselleşme ve medya ortamlarının gelişmesi ile birlikte bireylerin nasıl şekillendirildiğinin ve yaşam tarzlarının nasıl oluşturduğunun eleştirel bakış açısıyla kavratılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Tüketim, tüketim toplumu ve tüketim kültürü kavramları incelenerek, geleneksel çağdan Postmodern çağa kadar gelişimi irdelenecektir. Bilimsel, siyasal, kültürel ve endüstriyel devrim incelenip tüketim toplumunun doğuşu aktarılacaktır. Fordizm ve postfordizm irdelenerek, tüketim ve tüketim kültürü kavramı çerçevesinde klasik, klasik modern ve postmodern düşünürler tartışılacaktır. Kültür endüstrisi ve eleştiriler tartışılacaktır. Tüketimde etkili olan psikolojik ve sosyolojik faktörler aktarılıp tüketimdeki sosyal sınıflar irdelenecektir. Tüketim kültürü çerçevesinde bireyin yeni statüleri, kimliği, tüketim odaklı toplumsallaşma ve birey incelenecektir. Küreselleşme ve iletişim araçlarının gelişmesiyle beraber pekiştirilen tüketim kültürü çerçevesinde yaratılan yeni mekanlar ve simgeler tartışılacak, tüketimde ve tüketim kültüründe serbest zaman, moda ve marka kavramları irdelenecektir. Dijital çağda tüketim kültürü aktarılıp tüketim kültürüne yöneltilen eleştiriler ve bu alanda gerçekleştirilen araştırmalar irdelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Bocock, R. (1997). Tüketim. İrem Kutluk (Çev.), Ankara: Dost. / Baudrillard, J. (1997). Tüketim Toplumu. Hazal Deliçaylı – Ferda Keskin (Çev.), İstanbul: Ayrıntı. / Featherstone, M. (1996). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. Mehmet Küçük (Çev.), İstanbul: Ayrıntı. / Corrigan, P. (1997). The Sociology of Consumption. London: Sega. / Ritzer, G. (2011). Toplumun McDonaldlaştırılması. Şen Süer Kaya (Çev.), İstanbul: Ayrıntı.
Notlar
Odabaşı, Y. (1999). Tüketim Kültürü: Yetinen Toplumun Tüketim Toplumuna Dönüşümü. İstanbul: Sistem. / Douglas, M. & Isherwood, B. (1999). Tüketimin Antropolojisi. Erden Attila Aytekin (Çev.), Ankara: Dost. / Veblen, T. B. (2005). Aylak Sınıfın Teorisi. Zeynep Gültekin ve Cumhur Atay (Çev.), Ankara: Heretik. / Zorlu, A. (2006). Tüketim Sosyolojisi. İstanbul: Glocal. / Konuyla İlgili Makaleler ve Elektronik Kaynaklar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tüketim, tüketim toplumu ve tüketim kültürü kavramlarını yorumlar. |
ÖÇ02 | Tüketimin sosyo-kültürel ve ekonomik boyutlarını tartışır. |
ÖÇ03 | Tüketim toplumunu şekillendiren bilimsel, siyasal, kültürel ve endüstriyel dönemleri kavrar. |
ÖÇ04 | Tüketimin kitleselleşmesiyle birlikte değişen toplum ve bireyi tartışıp değerlendirir. |
ÖÇ05 | Fordizm ve postfordizm kavramlarını tartışır. |
ÖÇ06 | Alandaki klasik, modern ve Postmodern düşünürleri yorumlar. |
ÖÇ07 | Tüketimde etkili olan psikolojik ve sosyolojik faktörleri irdeler. |
ÖÇ08 | Tüketim kültürüyle birlikte şekillen birey, mekan, simge ve ortamları kavrar. |
ÖÇ09 | İletişim araçlarının içeriğinin tüketim kültürü çerçevesinde şekillendiğini, aynı zamanda da tüketim kültürünü şekillendirdiğini kavrar. |
ÖÇ10 | Alandaki ulusal ve uluslararası tartışmaları irdeler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tüketim, tüketim toplumu ve tüketim kültürü kavramları. Endüstriyel öncesi toplumsal yapılarda tüketimin ekonomik ve sosyokültürel boyutları ve tüketim kültürünün tarihsel gelişimi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Moderniteye geçişi belirleyen bilimsel, siyasal, kültürel ve endüstriyel devrim. Tüketim toplumunun doğuşu. Fordizm ve postfordizm. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Tüketim ve klasik düşünürler (Marx, Weber, Veblen, Simmel, Riesman vd.) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Tüketim, modern ve postmodern düşünürler (Bourdieu, Baudrillard, Featherstone, vd.) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Frankfurt Okulu, Tüketim Kültürü ve Kültür Endüstrisi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Endüstriyel kapitalizm, modern tüketim kavramı ve kentleşme, bireyin yeni statüleri. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Tüketim ve sosyal sınıflar. Tüketimi etkileyen psikolojik ve sosyolojik faktörler. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | İşlenmiş Konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tüketim odaklı toplumsallaşma ve birey. Tüketim kültürü ve kimlik. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Küreselleşme ve tüketim. İletişim araçlarının yaygınlaşması ve tüketim kültürünün kitleselleşmesi. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Bireysel iletişim araçları ve yeni tüketim olanakları. Yeni tüketim mekanları. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Tüketimin simgesel kullanımı. Tüketim kültürü ve serbest zaman. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Tüketimde moda ve marka algısı. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Dijital Çağ ve tüketim kültürü. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | McDonaldslaştırma ve Tüketim Karşıtı Eylemler. Yeşil tüketim. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İşlenmiş Konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İşlenmiş Konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |