ILEM703 Bilimsel Araştırma Yöntemi ve Etiği

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILEM703
Ad Bilimsel Araştırma Yöntemi ve Etiği
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. Zeynep ÖZARSLAN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı sosyal bilimler alanındaki tartışmaları yöntembilimsel ve etik konularla ilişkilendirmek ve öğrencilere sosyal bilim araştırmalarında kullanılan temel araçları tanıtmaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders, bilimsel araştırmanın ontolojik ve epistemolojik temelleri, sosyal bilimlerde araştırma süreci, nicel ve nitel araştırma aşamaları, araştırma teknik ve araçlarını ve etik tartışmaları içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Önkoşul yoktur.

Kaynaklar

Erdoğan, E. ve Uyan-Semerci, P. (2021). Toplumsal araştırma yöntemleri için bir rehber: Gereklilikler, Sınırlılıklar ve incelikler. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.

Notlar

Binark, M. (Ed.) (2014). Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri, İstanbul: Ayrıntı Y.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Araştırma yöntemlerini ayırt eder ve tanımlar.
ÖÇ02 Hem nitel hem de nicel yöntemleri kullanır.
ÖÇ03 Araştırma sorunsalını tanımlar.
ÖÇ04 Bir konu hakkında hipotez ve/veya araştırma soruları geliştirir.
ÖÇ05 Araştırma önerisi yazar.
ÖÇ06 Bir araştırmanın bulgu ve sonuçlarını değerlendirir ve raporlar.
ÖÇ07 Bağımsız bir araştırma projesi yürütür.
ÖÇ08 Sosyal bilimci olarak etik ilkelerin ve sorumlulukların bilincinde davranır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. 5
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sosyal bilimlerin kapsamı ve amaçları; yükümlülükler ve tanışma Anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Alanyazın taraması, rapor hazırlama Anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
3 Sosyal bilim anlayışları: Pozitivizm, realizm, pozitivizm eleştirileri, eleştirel teori Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Toplumsal araştırmanın temel ilkeleri ve araştırma deseni Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
5 Araştırma konusunun operasyonelleştirilmesi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
6 Örneklem seçimi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme
7 Nicel araştırma türleri ve süreçleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Sormaca ve nicel görüşme teknikleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Nicel verilerin çözümlenmesi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Nitel araştırma türleri ve süreçleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Belge tarama ve çözümleme Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Nitel görüşme, etnografi ve odak grubu Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Proje Temelli Öğrenme
14 Nitel verilerin çözümlenmesi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Araştırma etiği Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 21.11.2022 01:01