İTS734 Türk-İslam Edebiyatında Ahenk Unsurları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS734
Ad Türk-İslam Edebiyatında Ahenk Unsurları
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı Türk-İslâm edebiyatının manzum metinlerinde yararlanılan ahenk unsurlarını (söz ve ses tekrarları, vezin, kafiye, redif vb.) örnek metinlerden yola çıkarak tanıtmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste Türk-İslâm edebiyatının manzum metinleri işlenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Muhsin Macit, Divan Şiirinde Ahenk Unsurları, Akçağ Yay. Ank.1996. Muhsin Macit, Gelenekten Geleceğe, Akçağ Yay. Ank.1996. Ahmet Doğan, Açıklamalı ve Örnekli Aruz Bilgisi, Akçağ Yay. Ank.2005. Cem Dilçin, Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, TDK. Yay., Ank.1983. Haluk İpekten, Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz, Dergah Yay., İst. 2002. Saraç, M.A. Yekta, Klasik Edebiyat Bilgisi, Biçim-Ölçü-Kafiye, 3F Yayınevi, 2. Baskı, İstanbul, 2007. R.Wellek-A.Warren, Edebiyat Biliminin Temelleri, Çev: Ahmet Edip Uysal, KTB. Yay. Ank. 1983.s.207-227.

Notlar

Şentürk, Ahmet Atilla, Osmanlı Şiiri Antolojisi, Yapı Kredi Yay. İst. 1999. İsen, Mustafa; Macit, Muhsin; Horata, Osman; Kılıç, Filiz; Aksoyak, İ.Hakkı; (2002), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay., Ank. Onay, Ahmet Talat, (1994), Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar, ME.Yay.İst. Pala, İskender, (1990), Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Akçağ Yay. Ank. ,


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türk İslam edebiyatı manzum metinlerinde kullanılan âhenk unsurlarını kavrar.
ÖÇ02 Söz tekrarları ve çeşitlerini kavrar.
ÖÇ03 Söz tekrarlarının çeşitlerini ayırt eder.
ÖÇ04 Ritim ve ritim sağlayıcı unsurları tanır.
ÖÇ05 Aruz veznini uygular.
ÖÇ06 Redif ve redifin önemini kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dalının alt bilim dalları ile ilgili klasik kaynakları tanır ve kullanır. 3
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. 4
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yüksek lisans seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yüksek lisans seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türk İslam edebiyatı manzum metinlerinde kullanılan âhenk unsurları. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Ahenk unsurlarından söz tekrarları ve çeşitleri. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
3 Birli söz tekrarları ve ikilemelerin şiirde kullanımı. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
4 İkili ve üçlü söz tekrarları ve kullanımı. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Dörtlü ve beşli söz tekrarlarının kullanımı. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Ses tekrarları ve şiirde ses tekrarlarının kullanılışına örnekler. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
7 Paralelizm, armoni. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Ritim ve ritim sağlayıcı unsurlar. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
10 Aruz vezni ve veznin uygulanması. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
11 Aruz kurallarının uygulanmasına yönelik örnekler üzerinde çalışma. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
12 Kafiye ve kafiye kuralları. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
13 Kafiye seçimini etkileyen faktörler. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Redif ve redifin önemi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
15 Şiirde redif kullanımı. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavı Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.11.2022 02:46