Genel Bilgi
Kod | İTS712 |
Ad | Türk-İslam Edebiyatında Nesir |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Türk-İslam Edebiyatındaki nesir türleri ve özelliklerinin örneklerle tanıtılması
Dersin İçeriği
Türk İslam Edebiyatında nesir ve özellikleri, mensur eser türleri. Dini-tasavvufi konulu mensur eserler, Tefsir, Hadis, Akaid, Fıkıh, konularını içine alan tarihi mensur metinler
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Erman Artun, Anonim Türk Halk Edebiyatı Nesri, İstanbul 2006, Kitabevi Yay. Hasan Kavruk, Eski Türk Edebiyatında Mensur Hikâyeler, İstanbul 1998, MEB Yay Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nesir, Ankara 1996, Akçağ Yay. Ahmet Sevgi, Mustafa Özcan, Prof. Ali Canip Yöntem’in Eski Türk Edebiyatı Üzerine Makaleleri, İstanbul 1996, Sözler Yay. Atabey Kılıç, Klasik Türk Edebiyatı Üzerine Makaleler, Ankara 2007, Turkish Studies Publication. Ali Nihad Tarlan, Edebiyat Mes’eleleri, İstanbul 1981, Ötüken Yay. Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara 1993, DİB Yay. Cihan Okuyucu, Ahmet Kartal, Fatih Köksal, Klasik Dönem Osmanlı Nesri, yersiz, 2011, Kesit Yay.
Notlar
Muzaffer Reşit, Türk Nesir Antolojisi, İstanbul 1952.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türk-İslam Edebiyatı nesrinin tarihi gelişimini bilir. |
ÖÇ02 | Türk-İslam Edebiyatı nesir üsluplarını ayırt edebilir. |
ÖÇ03 | Nesir türlerinin dil, anlatım ve içerik özelliklerini açıklayabilir. |
ÖÇ04 | Yüzyıllar içerinde gelişen nesir türlerinin özelliklerini günümüz nesri ile kıyaslayabilir. |
ÖÇ05 | İnşa, kitabet, mektubat terimlerinin tanımlayabilir. |
ÖÇ06 | Yüksek nesir örneklerinin temsilcilerini tanır. |
ÖÇ07 | Dini ve tasavvufi öğretinin Türk nesrinin gelişimine katkısını açıklayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dalının alt bilim dalları ile ilgili klasik kaynakları tanır ve kullanır. | 4 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yüksek lisans seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yüksek lisans seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türk-İslam Edebiyatında nesrin yeri | Nesir tarihçesi okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Nesir ve Seci | Seci hakkındaki örnekler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | İnşa, kitabet, mektubat hakkında | İnşa örnekleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Anadolu'da nesrin gelişimi | 13. yüzyıl ile 19 yüzyıl arası nesir örnekleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Anadoluda Selçuklu dönemi mensur eserleri | Selçuklu dönemi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | XIV-XVI. yy. Osmanlı sahası nesir örnekleri ve özellikleri | Osmanlı dönemi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Tezkireler (biyografik ve bibliyografik eserler) | Tezkire yazıcılığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Münşeat mecmuaları | Münşeatlar hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Veysi ve Nergisi | Yüksek nesir örnekleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Şerhler ve diğer mensur eserler | Şerhler hakkında bilgi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
12 | Dini-tasavvufi metinler | Nesir türleri hakkında bilgi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Menkabevi İslam tarihi metinleri | menkıbe tarzı nesir örnekleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Hikayeler | Klasik dönem hikayeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Halk hikayeleri | Halk hikayesi örnekleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Destani hikayeler | Destansı hikaye örnekleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 9 | 7 | 63 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,12 | ||
AKTS | 6 AKTS |