Genel Bilgi
Kod | ME812 |
Ad | Matematik Eğitimi Teorileri |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYTEN PINAR BAL |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, matematik eğitiminde tarihsel olarak ortaya çıkan teoriler ve paradigmaları inceleyerek bu teori ve paradigmaların zayıf ve güçlü yönlerini ve uygulama süreçlerini incelemektir.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında matematik eğitimi literatüründe ortaya çıkan teoriler/teorik çerçeveler, bu teorilerin zayıf ve güçlü yönleri ve uygulamada sağladığı olanaklar ele alınacaktır. Bu çerçevede; Matematik eğitiminin bir bilim dalı olarak ortaya çıkması, matematik eğitiminde öğrenme teorilerine duyulan ihtiyaç, matematiksel öğrenme teorilerinin öğrenmeyi açıklamadaki yeterliği, alana özgü ortaya çıkan öğrenme teorilerinden Van Hiele geometrik düşünme teorisi, kavramsal ve işlemsel anlama, kavram imajı -kavram tanımı, RBC soyutlama teorilerinin incelenmesi, öğretim için matematik bilgisi, Etnomatematik gibi teoriler karşılaştırmalı analiz edilecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Bingölbali, E., Arslan, S. &Zembat, İ. (2016). Matematik Eğitiminde Teoriler.Pegem Akademi. Lester,F. K. (2007) Second Handbook and Research on Mathematics Teaching and Learning. Information Age Publishing (IAP).Van de Walle, J. A., Folk, S., Karp, K.S., & Bay-Williams, J. M. (2015). Elementary and middle school mathematics: Teaching developmentally (9th ed.). Toronto: Pearson
Notlar
https://library.cu.edu.tr/cu/e-kaynaklar/veritabanlari
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Matematik eğitiminde yer alan çeşitli yaklaşımların güçlü yönlerini değerlendirir. |
ÖÇ02 | Matematik öğretiminde farklı öğrenme sentezleyerek yeni ve özgün bir model tasarlar. |
ÖÇ03 | Matematik öğretiminde farklı öğrenme teoremlerini değerlendirir. |
ÖÇ04 | Matematik eğitiminde yer alan çeşitli yaklaşımların zayıf yönlerini değerlendirir. |
ÖÇ05 | Matematik öğretiminde çeşitli öğretme teoremlerini değerlendirir. |
ÖÇ06 | Matematik öğretiminde farklı öğretme teoremlerini sentezleyerek yeni ve özgün bir model tasarlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 1-Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 2-Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | 1-Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | 2-Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | 3-Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 1-Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan yayınlanabilir özgün bir çalışmayla bilime katkıda bulunur. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 2-Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 3-Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 4-Çalışmalarını bağımsız veya bir takım üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 1-Yaratıcı ve eleştirel düşünür; sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 2-Alanındaki eğitim ve öğretim etkinliklerinde kolaylaştırıcı/yönlendirici olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 3-Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik zeminde sürdürür. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 4-Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve uygular. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 1-Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 2-Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 3-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 4-Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 1-Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 2-Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak ilgili kişi ve kurumlarla işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 3-Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretirve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin genel tanıtımı ve temel kavramlar | Genel bilgi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | RBC Soyutlama Teorisi | Konuyla ilgili araştırmaların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Öğrenci Anlayışlarını Modellemek İçin Bir Teori: cK¢ | Konuyla ilgili araştırmaların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
4 | İşlemsel ve Yapısal Kavrayış Teorisi | Konuyla ilgili araştırmaların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Matematiksel Düşünme | Konuyla ilgili araştırmaların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Zoltan Dienes’in Matematik Öğrenme Teorisi | Konuyla ilgili araştırmaların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Didaktiğin Antropolojik Teorisi | Konuyla ilgili araştırmaların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Van Hiele Geometrik Düşünme Düzeyleri | Konuyla ilgili araştırmaların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Sezgisel Kural Teorisi | Konuyla ilgili araştırmaların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | İstatistiksel Akıl Yürütme Gelişimi Üzerine Teorik Çerçeveler | Konuyla ilgili araştırmaların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Piaget’ye göre Soyutlama ve Çeşitleri | Konuyla ilgili araştırmaların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Sosyo-matematiksel Normlar | Kolu ile ilgili araştırmaların okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Geometrik Paradigmalar | Konuyla ilgili araştırmaların okunması. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Matematiksel düşünmede yer alan paradigmalar | Konu ile ilgili araştırmaların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Genel değerlendirme | Dönem boyunca yapılan çalışmaların gözden geçirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Final Sınavı | Genel Bilgi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 9 | 126 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 9 | 9 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 197 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,88 | ||
AKTS | 8 AKTS |