Genel Bilgi
Kod | ME806 |
Ad | Matematik Eğitimi Felsefesi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. KAMURAN TARIM |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı matematiği “anlayabilen” ve sorgulamaktan korkmayan, akılcı düşünebilen, üretebilen bireylerin kazandırılması için formal ve informal matematik öğrenmenin nasıl olması gerektiği ile ilgili farkındalık kazanmak ve bu konu ile ilgili araştırma ve projeler üretmek ve uygulamaktır.
Dersin İçeriği
Matematik ve Felsefe bu iki disiplinin ortak yanları, Matematik felsefesi ekolleri, Mantıkçılık, Platonculuk, Biçimcilik (Formalizm), Sezgicilik, Neden matematik öğrenmeliyiz. Farklılaştırışmış öğrenme tasarımlarında felsfenin yeri
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Zopluoğlu C., Uluslar Arası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) 2012 Türkiye Değerlendirmesi: Matematik, Universty of Miami. Yabaş D., Altun S.,Farklılaştırılmış Öğretim Tasarımlarının Öğrencilerin Özerklik Hakları, Bilişüstü Becerileri ve Akademik Başarılarına Etkisinin İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2009 Sayı:17 Sayfa:201-214.Kılıç S., Çene E., Demir İ.,Türkiye’deki Matematik Başarısının Öğrenme Stratejileri Açısından 8 Ülke İle Karşılaştırılması. Uzay A., Matematik Eğitimi ve Ölçülmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1996 Sayı:12 Sayfa:145-149. Güzel E., Matematik Felsefesi. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, ISSN:0020-735X (print) 1464-5211. Efil T., Aytekin S., Karakoç Ö.F., İlköğretim Matematik Öğretmenliği, Matematik Felsefesinin Matematik Eğitimi Üzerine Etkisi. Avşar S., Tarihte Matematik ve Matematiğin Felsefesi. Beyaz G., Felsefe Gözünden Matematik, Tubitak Proje Yarışması.
Notlar
İlgili dijital kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Matematik ve Felsefe arasındaki bağı açıklar. |
ÖÇ02 | Matematik felsefesi ekollerini açıklar. |
ÖÇ03 | Ekoller arasındaki farkları bilir. |
ÖÇ04 | Matematik derslerinde felsefenin kullanımına ilişkin fikirler geliştirir. |
ÖÇ05 | Matematik derslerinde felsefenin kullanımına ilişkin ders planları yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 1-Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | 2-Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | 1-Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | 2-Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | 3-Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 1-Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan yayınlanabilir özgün bir çalışmayla bilime katkıda bulunur. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 2-Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 3-Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 4-Çalışmalarını bağımsız veya bir takım üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 1-Yaratıcı ve eleştirel düşünür; sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 2-Alanındaki eğitim ve öğretim etkinliklerinde kolaylaştırıcı/yönlendirici olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 3-Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik zeminde sürdürür. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | 4-Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve uygular. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 1-Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 2-Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 3-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 4-Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 1-Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 2-Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak ilgili kişi ve kurumlarla işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | 3-Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretirve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | * Matematik ve tutum, kaygı ve korku ilişkisi • Matematik öğretimini olumsuz etkileyen faktörler • Matematik başarısını ölçmede yaşanan sıkıntılar • Matematik ve ödev verme | İlgili Kaynaklardan konuya hazırlık yapılması #4 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Matematik başarısı (Türkiye ve dünya ) : Türkiye'nin bu konudaki durumu | İlgili Kaynaklardan konuya hazırlık yapılması #1ve 3 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Matematik Öğretimi • Matematiğin doğası • Matematik Öğretiminin temel ilkeleri | İlgili Kaynaklardan konuya hazırlık yapılması #4 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Faklılaştırılmış öğretim tasarımları | İlgili Kaynaklardan konuya hazırlık yapılması #2 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Matematik ve Felsefe • İki disiplinin ortak yanları | İlgili Kaynaklardan konuya hazırlık yapılması #5 ve 9 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Matematik öğretme üzerine felsefenin etkisi: problem çözme merkezli veya bilgi merkezli | İlgili Kaynaklardan konuya hazırlık yapılması #6 ve 7 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Matematik felsefesi ekolleri • Mantıkçılık • Platonculuk • Biçimcilik (Formalizm) • Sezgicilik | İlgili Kaynaklardan konuya hazırlık yapılması #5 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | ara sınav | ödev hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Farklılaştırılmış öğretim tasarımlarının incelenmesi ve tartışılması (İlkokul 1 den itibaren tüm eğitim programı) | İlgili Kaynaklardan konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Matematik konularının felsefe ile bağdaştırılarak farklılaştırılmış öğretim tasarımları yapılması | Öğrencinin kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Matematik konularının felsefe ile bağdaştırılarak farklılaştırılmış öğretim tasarımları yapılması 2 | Ödev: Uygulama örneği hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Matematik konularının felsefe ile bağdaştırılarak farklılaştırılmış öğretim tasarımları yapılması 3 | Ödev: Uygulama örneği hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Matematik konularının felsefe ile bağdaştırılarak farklılaştırılmış öğretim tasarımları yapılması 4 | Ödev: Uygulama örneği hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Matematik konularının felsefe ile bağdaştırılarak farklılaştırılmış öğretim tasarımları yapılması 5 | Ödev: Uygulama örneğini sunma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Matematik konularının felsefe ile bağdaştırılarak farklılaştırılmış öğretim tasarımları yapılması 6 | Ödev: Uygulama örneğini sunma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | final sınavı | ödev raporlarının sulunlması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | final sınavı | ödev raporlarının sulunlması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 9 | 126 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 9 | 9 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 197 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,88 | ||
AKTS | 8 AKTS |