Genel Bilgi
Kod | RTS716 |
Ad | Yeni Sinema Akımları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı; sinemada akımlar konusuna bütünsel ve eleştirel bir yaklaşım geliştirmek, güncel akımları çeşitli bakış açılarından ele alarak günümüzde akım kavramına yönelik sınıflandırma, algı ve beklentileri tartışmaya açmaktır.
Dersin İçeriği
1990lı yılların sonu ve 2000li yılların başından itibaren farklı ülkelerde ortaya çıkan yeni sinema anlayışları, dijitalleşme, tür sinemasına ve cinsel kimlik yaklaşımlarına yönelik tartışmalar gibi faktörler birçok akımın ortaya çıkmasını sağlamaktadır. Meksika, Romanya ve Yunanistan gibi ülkelerdeki yeni yönetmen kuşağı, Yeni Queer Sinema, Amerikan sinemasındaki minimal denemeler, sinemada başat türleri eğip bükme çabaları ve internet teknolojilerine entegre olmuş bir sinema anlayışı, bu yeniliklerin ana eksenini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Badley, L., Palmer, R.B., Schneider, J. (2016). Dünya Sinemasında Akımlar (Çev. S. Yılmaz). İstanbul: Doruk. Clarke, J. (2011). Movie Movements: Films that Changed the World of Cinema. Harpenden: Oldcastle.
Notlar
Totaro, D. (2007). Film on the Internet: Cinema on the Electronic Highway. Offscreen, 11(1). Richards, A. (2011). Asya Korku Sineması (Çev. O. Gayretli). İstanbul: Kalkedon. Rogers, A.B. (2015). American Independent Cinema: Rites of Passage and the Crisis Image. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Coğrafi, kültürel ve estetik açıdan birbirinden farklı özellikler gösteren sinema akımlarına bütüncül bir yaklaşım gösterir. |
ÖÇ02 | Film akımlarına ve yönetmenlere dair bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Filmlere yönelik çözümleme ve eleştirel bakma yeteneklerini kazanır. |
ÖÇ04 | Sinema akımları ile bu akımların içinden doğduğu toplumsal olaylar ve yapılar arasında neden-sonuç ilişkisi kurar. |
ÖÇ05 | Küresel açıdan görsel-işitsel kültürü anlamlandırmada tümevarım yeteneği kazanır. |
ÖÇ06 | Modern sanat akımları ile bir sanat dalı olarak sinema akımları arasındaki ilişkiyi kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin farklı alanlarında düşünme ve kendi uzmanlık uygulamaları içine uyarlama ve araştırma yapabilme bilgisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinemanın toplum ve kültür ile bağlantılarını kavrayabilir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema ile teknoloji ve toplum arasındaki ilişkiselliği sorgulayıp, alanın değişen bilimsel dinamiklerini kavrayabilir. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinlerarası çalışma süreçleri gerçekleştirerek alanıyla ilgili araştırmalar yürütür, yeni bilgiler oluşturur. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisi arasında bağlantılar geliştirebilir. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını organize eder. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında edindiği kuramsal bilgiyi ve beceriyi eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri uygun iletişim araçlarıyla aktarır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanatsal, toplumsal, ekonomik ve siyasal gelişmelerle radyo, televizyon, sinema alanı arasında ilişki kurar. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında edindiği uzmanlık bilgisini ve problem çözme becerisini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik değerleri gözeterek alanı ile ilgili makale, bildiri gibi bilimsel yayın yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Akım Kavramı, Modern Sanat Akımları ve Sinema | Clarke, J. (2011). Movie Movements: Films that Changed the World of Cinema. Harpenden: Oldcastle. Badley, L., Palmer, R.B., Schneider, J. (2016). Dünya Sinemasında Akımlar (Çev. S. Yılmaz). İstanbul: Doruk. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Berlin Okulu | Clarke, D. (2012). Capitalism Has No More Natural Enemies: The Berlin School (T. Ginsberg ve A. Mensch, Ed.). A Companion to German Cinema (134-155). West Sussex: Wiley-Blackwell. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
3 | Yeni Fransız Aşırılığı | Palmer, T. (2006). Style and Sensation in the Contemporary French Cinema of the Body. Journal of Film and Video, 58(3), 22-32. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Japon Korku Sineması | Richards, A. (2011). Asya Korku Sineması (Çev. O. Gayretli). İstanbul: Kalkedon. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
5 | Yeni Queer Sinema | Ulusay, N. (2011). Yeni queer sinema: Öncesi ve sonrası. Fe Dergi, 3(1), 1-15. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Mumblecore | Rogers, A.B. (2015). American Independent Cinema: Rites of Passage and the Crisis Image. Edinburgh: Edinburgh University Press. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Malaylam Sineması | Clarke, J. (2011). Movie Movements: Films that Changed the World of Cinema. Harpenden: Oldcastle. Badley, L., Palmer, R.B., Schneider, J. (2016). Dünya Sinemasında Akımlar (Çev. S. Yılmaz). İstanbul: Doruk. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Yunan Tuhaf Dalgası | Karalis, V. (2012). A History of Greek Cinema. New York: Continuum. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Rumen Yeni Dalgası | Ieta, R. (2010). The New Romanian Cinema: A Realism of Impressions. Film Criticism, 34(2/3), 22-36. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Yeni Meksika Sineması | Martin, M.T. (2004). Mexican Cinema and the 'Generation of the 1990s’. Framework: The Journal of Cinema and Media, 45, 115–128. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Yeni Arjantin Sineması | Coşkun, N. (2001). Yeni Arjantin Sineması. Yeni İnsan Yeni Sinema, 11. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Yeni Nijerya Sineması | Saul, M., Austen, R.A. (2010). Viewing African Cinema in the Twenty-First Century: Art Films and the Nollywood Video Revolution. Ohio: Ohio University Press. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Remodernist Sinema | Ebert, R. (Haziran 8, 2010). The Remodernist Film Manifesto. https://www.rogerebert.com/roger-ebert/the-remodernist-film-manifesto. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Pluginmanifesto | Totaro, D. (2007). Film on the Internet: Cinema on the Electronic Highway. Offscreen, 11(1). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
16 | Final Sınavı | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Final Sınavı | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |