Genel Bilgi
Kod | RTST709 |
Ad | Sinema Arkeolojisi |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi BATU ANADOLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı; sinema tarihini erken dönemlerden itibaren izleyici, mekan ve deneyim gibi başlıklarla ele alarak, sinemaya biçimsel açıdan yaklaşan veya filmleri sosyal metinler olarak gören anlayışla bir kültürel pratik olarak sinema düşüncesini ahenkli bir biçimde incelemektir.
Dersin İçeriği
Günümüzde film izleme deneyiminin çoklu yapıya kavuşması ve teknolojik imkanlarla birlikte sinema tarihinin bilinmeyen ve bugüne kadar aydınlatılamamış noktalarına ışık tutulması, bir nesne olarak filmin tutarlılığını tartışmaya açmakta ve anlamsal olarak genişletmektedir. Bu noktada medya arkeolojisi yaklaşımını sinema alanına uyarlama gerekliliği doğmaktadır. Medya arkeolojisi; geçmiş medya teknolojilerini ve yaratıcı medya uygulamalarını araştırarak, çağdaş medya kültürünü inceler. Yeniden yapılandırılmış ya da tamamen unutulmuş aygıtların, ortamların ve yaklaşımların kara kutularını açarak bir üretici-tüketici yaklaşımı yerine yeni bağlamlar ortaya çıkarmayı hedefler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Büker, S., Topçu, Y.G. (2010). Sinema Tarih Kuram Eleştiri. İstanbul: Kırmızı Kedi. Elsaesser, T. (2016). Film History as Media Archaeology: Tracking Digital Cinema. Amsterdam: Amsterdam University Press. Huhtamo, E. (2013). Illusions in Motion: Media archaeology of the moving panorama and related spectacles. Massachussets: MIT Press.
Notlar
Meram, C.W. (2007). Sinemanın Arkeolojisi Çev. H. Aydın. İstanbul Agora. Parikka, J. (2015). A Geology of Media. Minneapolis: University of Minneapolis. Parikka, J. (2017). Medya Arkeolojisi Nedir? (Çev. E. Kılıç). İstanbul: KÜY. Pomerance, M., Palmer, R.B. (2016). Thinking in the dark: Cinema, theory, practice.New Jersey: Rutgers University Press.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dijital kültürleri medya tarihi çerçevesinde derinlemesine inceler. |
ÖÇ02 | Dijital medya teknolojileri ile ilgili toplumsal mitleri, umutları ve endişeleri geçmiş teknolojilerle karşılaştırma yetisi kazanır. |
ÖÇ03 | Yeni ve eski medya arasındaki karmaşık ilişkiyi anlamlandırır. |
ÖÇ04 | Medya aracılığıyla siyasi, sosyal ve kültürel pratikleri yorumlar. |
ÖÇ05 | Medya arkeolojisi kapsamında sinema tarihi anlatıcılığına eleştirel bir yaklaşım kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin farklı alanlarında düşünme ve kendi uzmanlık uygulamaları içine uyarlama ve araştırma yapabilme bilgisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinemanın toplum ve kültür ile bağlantılarını kavrayabilir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema ile teknoloji ve toplum arasındaki ilişkiselliği sorgulayıp, alanın değişen bilimsel dinamiklerini kavrayabilir. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisi arasında bağlantılar geliştirebilir. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını organize eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri uygun iletişim araçlarıyla aktarır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanatsal, toplumsal, ekonomik ve siyasal gelişmelerle radyo, televizyon, sinema alanı arasında ilişki kurar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında edindiği uzmanlık bilgisini ve problem çözme becerisini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Medya Arkeolojisi Nedir? | Parikka, J. (2017). Medya Arkeolojisi Nedir? (Çev. E. Kılıç). İstanbul: KÜY. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Dijital Kültürde Medya Arkeolojisi | Huhtamo, E., Parikka, J. (2011). Media Archaeology: Approaches, Applications, and Implications. Los Angeles: University of California Press. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Medya Arkeolojisi ve Sinema | Meram, C.W. (2007). Sinemanın Arkeolojisi (Çev. H. Aydın). İstanbul: Agora. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
4 | Sinema-Tarih İlişkisi | Kırel, S. (2012). Kültürel Çalışmalar ve Sinema. İstanbul: Kırmızı Kedi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
5 | Yeni Medya Paradigmaları için Erken Dönem Sinema | Zielinski, S. (1999). Audiovisions: Cinema and Television as Entr’actes in History. Amsterdam: Amsterdam University Press. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Atraksiyonlar Sineması ve Hiyeroglif Film | Zielinski, S. (1999). Audiovisions: Cinema and Television as Entr’actes in History. Amsterdam: Amsterdam University Press. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Walter Benjamin, Sanat Yapıtı ve Sinema | Walter Benjamin Teknigin Olanaklariyla Yeniden Uretilebildigi Cagda Sanat Yapiti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Film Tarihini Yazma ve Arkeolojisi | Elsaesser, T. (2004). The New Film History as Media Archaeology. Cinémas: Journal of Film Studies, 14, 75-117. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Medya Kartografisi ve Sinema | Beltrame, A., Fidotta, G., Mariani, A. (2014). At the borders of (film) history: temporality, archaeology, theories.Udine: XXI International Film Studies Conference. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Filmlerin Sinema Tarihine Bakışı | Williamson, C. (2015). Hidden in Plain Sight: An Archaeology of Magic and Cinema. New Jersey: Rutgers University Press. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Remediation Kavramı | Williamson, C. (2015). Hidden in Plain Sight: An Archaeology of Magic and Cinema. New Jersey: Rutgers University Press. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Eskideki Yeni: Anarkeoloji veya Varyantoloji | Pomerance, M., Palmer, R.B. (2016). Thinking in the dark: Cinema, theory, practice.New Jersey: Rutgers University Press. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Zamansal Uzamsal açıdan Sinematik Yer Değiştirme | Pomerance, M., Palmer, R.B. (2016). Thinking in the dark: Cinema, theory, practice.New Jersey: Rutgers University Press. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Dijital Hafıza, Arşiv ve Makinelerin Sineması | Elsaesser, T. (2016). Film History as Media Archaeology: Tracking Digital Cinema. Amsterdam: Amsterdam University Press. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
16 | Final Projesi sunumları | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Final Projesi | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |