Genel Bilgi
Kod | RTST705 |
Ad | Görme Kültürü, Hareketli İmajlar ve Sinema |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Özge Nilay ERBALABAN GÜRBÜZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı görme eyleminin, görme duyusunun ötesinde kültürel belirlenimlerle şekillenen bir alımlama olduğu bilgisinin edinilmesini sağlamaktır. Bu çerçevede ilksel insanların mağara duvarlarına çevresinde gördüklerini çeşitli biçimlerde yansıtmasından, resim sanatında perspektifli ve perspektif dışı temsillerden, fotoğrafik görüntünün pozitivist kültürdeki etkisinden hareketli imajların icadıyla modern düşünme arasındaki ilişkiye; optik görme yetisiyle kültürel görme eylemi arasındaki ilişkilere sanat tarihi ve kültür tarihi perspektifinden odaklanılacaktır. Bu perspektifle öğrencilere sinemanın hareketli imajlara dayanan teknik ontolojisinin kültürel bağlamdan ayrılamayacağı bilgisinin kazandırılması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Optik Görme, Kültürel Görme, Fotoğraf, Sinema, Doğu'da ve Batı'da görsel imgeler ve Görme, Oryantalizm
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Martin, Louis (2013). İmgenin İktidarları, Ankara: Dost Ktb. Robins, Kevin (1999): İmaj, İstanbul: Ayrıntı Yay. Berger, John (2005). Görme Biçimleri, İstanbul: Ayrıntı Yay. Gombrich, E.H. (2015). İmge ve Göz, İstanbul:YKY. Buck-Morss, Susan (2010). Görmenin Diyalektiği, İstanbul: Metis Yay. Foucault, M. (2018). Estetik Modernizm, İstanbul: İletişim Yay. Panofsky, E. (2017). Perspektif Simgesel Bir Biçim, İstanbul: İletişim Yay. Kovacs, A.B.(2012). Modernizmi Syretmek, Ankara: De Ki Yay.
Notlar
Görsel Kaynaklar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kültürel görmenin farklı çağlarda ve toplumlarda değiştiğini bilir |
ÖÇ02 | Resimsel görüntü ve fotoğrafik görüntü arasındaki sanatsal ve felsefi özgünlükleri tartışır |
ÖÇ03 | Fotoğrafik görüntü ve sinematik görüntü arasındaki sanatsal ve felsefi özgünlükleri tartışır |
ÖÇ04 | Görme eyleminin kültürel ve toplumsal içeriklerini kavrar |
ÖÇ05 | Doğu toplumları ve Batı toplumlarında görme eyleminin kültürel niteliklerini tartışır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin farklı alanlarında düşünme ve kendi uzmanlık uygulamaları içine uyarlama ve araştırma yapabilme bilgisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinemanın toplum ve kültür ile bağlantılarını kavrayabilir. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema ile teknoloji ve toplum arasındaki ilişkiselliği sorgulayıp, alanın değişen bilimsel dinamiklerini kavrayabilir. | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisi arasında bağlantılar geliştirebilir. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını organize eder. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri uygun iletişim araçlarıyla aktarır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanatsal, toplumsal, ekonomik ve siyasal gelişmelerle radyo, televizyon, sinema alanı arasında ilişki kurar. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında edindiği uzmanlık bilgisini ve problem çözme becerisini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İmgelerin İşlevi, İmge ve Algı | Arnheim, Rudolf (2012). Görsel Düşünme, İstanbul: Metis Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Düşüncenin İmgeleri, Zihin nasıl görselleştirir? | Arnheim, Rudolf (2012). Görsel Düşünme, İstanbul: Metis Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Soyutlama nedir? Soyutlama ve görme, görselleştirme arasındaki ilişki | Arnheim, Rudolf (2012). Görsel Düşünme, İstanbul: Metis Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Görüntü Çerçevesi, Kültürel, Psikolojik Çerçeve ve Görme | Karadağ, Çerkes (2004). Görme Kültürü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kültürel ve toplumsal olarak bakışın konumu | Robins, Kevin (1999): İmaj, İstanbul: Ayrıntı Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İlksel Bakış, Modernite öncesi zihin ve görme ilişkisi | Gombrich, E.H. (2015). İmge ve Göz, İstanbul:YKY. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Modernite öncesi zihin ve görme ilişkisine devam edilir | Gombrich, E.H. (2015). İmge ve Göz, İstanbul:YKY. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | ARA SINAV | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Görme Biçimleri: Klasisizm ve feodalite açısından görme | Berger, John (2005). Görme Biçimleri, İstanbul: Ayrıntı Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Görme Biçimleri: Aydınlanma ve Gerçekçilik akımı açısından görme | Berger, John (2005). Görme Biçimleri, İstanbul: Ayrıntı Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Doğu ve Batı'da görme biçimleri. Perspektif ve ötesi. | Belting, Hans (2017).Floransa ve Bağdat Doğu'da ve Batı'da Bakışın Tarihi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Doğu ve Batı'da görme biçimleri. Perspektif ve ötesi. Oryantalist bakış | Belting, Hans (2017).Floransa ve Bağdat Doğu'da ve Batı'da Bakışın Tarihi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Modern Görme Biçimleri: Fotoğraf ve Sinema. Gerçeklik açısından hareket | Bazin, Andre. Sinema Nedir Doruk Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Modern Görme Biçimleri: Fotoğraf ve Sinema. Anlatının bir değişkeni olarak hareketli görüntü ve fotoğrafik görüntü | Bazin, Andre. Sinema Nedir Doruk Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Modern Görme Biçimleri: Fotoğraf ve Sinema. Görüntüyü manipüle etmek ve inşa etmek. Anlam yaratmak ve anlamı yok etmek. | Kolker, Robert. Film, Biçim ve Kültür. De ki Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Final Sınavı | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Final Sınavı | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |