RTST700 Araştırma Yöntemleri ve Etik(Z)

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RTST700
Ad Araştırma Yöntemleri ve Etik(Z)
Dönem 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÖZGÜR İLKE ŞANLIER YÜKSEL
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Sosyal bilimlerde araştırmanın kuramsal temelleri ve kavramları tartışılarak, nicel ve nitel araştırma paradigmalarına ilişkin farklılıkların öğrenilmesi ve araştırma desenlenmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Araştırma Yöntemleri ve Etik dersinde öncelikle sosyal bilimlerde araştırmanın kuramsal temelleri ve kavramları tartışılarak, nicel ve nitel araştırma paradigmalarına ilişkin farklılıklar sorgulanacaktır. Araştırmanın desenlenmesi, sayıltıları ve sorularının oluşturulmasının yanı sıra genelde sosyal bilimler alanında özelde de iletişim alanıyla ilgili araştırmalarda kullanılan veri toplama teknikleri ile çözümlemeleri incelenecek konular arasındadır. Ayrıca dersin amaçları arasında, yüksek lisans öğrencilerine tez projesi yazım aşamasıyla ilgili bilgiler aktarmak, tez yazım aşamasında karşılaşılacakları muhtemel sorunlara işaret etmek ve çözüm geliştirmek yer almaktadır. Ders, araştırma ve raporlama etiği konularını da kapsamaktadır.

Dersin Ön Koşulu

N/A

Kaynaklar

APA Publication Manual (.pdf olarak ulaşılabilir) Demir, Ömer (2000). Bilim felsefesi. Ankara: Vadi. Eco, Umberto (2017). Tez Nasıl Yazılır? İstanbul: Can. Emerson, R. M., Fretz, R. I. ve Shaw, L. L. (2008). Bütün yönleriyle alan çalışması: Etnografik alan notları yazımı. Ankara: Birleşik. Erdoğan, Emre ve Uyan-Semerci, Pınar (2021). Toplumsal araştırma yöntemleri için bir rehber: gereklilikler, sınırlılıklar ve incelikler. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2021. Ergül, Hakan, Gökalp, Emre ve Cangöz, İncilay (2012). Medya ne ki… Her şey yalan! Kent yoksullarının günlük yaşamında medya. İstanbul: İletişim. Köker, Levent (2008). İki farklı siyaset: Bilgi teorisi-siyaset bilimi ilişkileri açısından pozitivizm ve eleştirel teori. Ankara: Dipnot. Kuş, Elif (2009). Nicel-nitel araştırma teknikleri: sosyal bilimlerde araştırma teknikleri nicel mi? nitel mi? Ankara: Anı. Mills, C. Wright (2016 [1959]). Sosyolojik tahayyül. İstanbul: Hil. Neuman, W. Lawrence (2011). Toplumsal Araştırma Yöntemleri (2 Cilt). İstanbul: Yayın Odası Yayınları. SBE Tez Yazım Kılavuzu (.pdf olarak ulaşılabilir)

Notlar

- Derse katılım ve 5 araştırma makalesi özeti (%15) - Araştırma soruları hazırlama (%10) - Açıklamalı kaynakça hazırlama (%15) - Yüksek lisans tezi incelemesi (%15) - Kitap incelemesi (%15) - Araştırma önerisi hazırlama ve final sınavı


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Araştırma yöntemlerini ayırt eder ve tanımlar.
ÖÇ02 Hem nitel hem de nicel yöntemleri kullanır.
ÖÇ03 Öğrenciler bir araştırma desenler.
ÖÇ04 Araştırma konusunu sorunsallaştırır.
ÖÇ05 Bir araştırmanın bulgu ve sonuçlarını değerlendirerek raporlar.
ÖÇ06 Araştırmacı olarak etik ilkelerin ve sorumlulukların bilincinde davranır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerin farklı alanlarında düşünme ve kendi uzmanlık uygulamaları içine uyarlama ve araştırma yapabilme bilgisine sahip olur. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisine sahip olur. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinemanın toplum ve kültür ile bağlantılarını kavrayabilir. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo, televizyon ve sinema ile teknoloji ve toplum arasındaki ilişkiselliği sorgulayıp, alanın değişen bilimsel dinamiklerini kavrayabilir. 1
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisi arasında bağlantılar geliştirebilir.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını organize eder.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri uygun iletişim araçlarıyla aktarır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sanatsal, toplumsal, ekonomik ve siyasal gelişmelerle radyo, televizyon, sinema alanı arasında ilişki kurar. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanında edindiği uzmanlık bilgisini ve problem çözme becerisini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sosyal bilimlerin kapsamı ve amaçları; yükümlülükler ve tanışma Ön hazırlık bulunmamaktadır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Alanyazın taraması; rapor hazırlama Şimşek, 52-79; APA Publication Manual, Yazım Notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
3 Sosyal bilim anlayışları: Pozitivizm, realizm, pozitivizm eleştirileri, eleştirel teori Erdoğan ve Uyan Semerci, s. 1-42; Köker, s. 20-32, 60-95; Kuş, s. 5-22, 61-76. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Toplumsal araştırmanın temel ilkeleri ve araştırma deseni Kuş, s. 22-38; Şimşek, s. 80-106; Erdoğan ve Uyan Semerci, s. 43-54. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Araştırma konusunun operasyonelleştirilmesi Erdoğan ve Uyan Semerci, s. 43-54. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Örneklem seçimi Erdoğan ve Uyan Semerci, s. 69-106. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Nicel araştırma desenleri ve süreçleri Kuş, s. 22-38; Yıldırım, s. 101-118; Şimşek, 108-133 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Sormaca ve nicel görüşme teknikleri Kuş, s. 38-60; Erdoğan ve Uyan Semerci, s. 107-156. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
9 Nicel verilerin çözümlenmesi Yıldırım ve Şimşek, s. 221-254 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
10 Nitel araştırma desenleri ve süreçleri Kuş, s. 77-87; Yıldırım ve Şimşek, s. 83-100 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Belge tarama ve çözümleme Yıldırım ve Şimşek, s. 187-206 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
12 Nitel derinlemesine görüşme, etnografi ve odak grubu Yıldırım ve Şimşek, s. 119-180; Erdoğan ve Uyan Semerci, s. 157-188. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
13 Nitel verilerin çözümlenmesi Yıldırım ve Şimşek, s. 221-254 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
14 Araştırma etiği Erdoğan ve Uyan Semerci, s. 55-68; Şimşek, s. 196-216 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Araştırma sorusu hazırlama; kaynakça oluşturma; literatür taraması Öğretim elemanının sunduğu yönergeler Ölçme Yöntemleri:
Ödev
16 Yarıyıl Sonu Sınav Dönemi Ders içeriğinin gözden geçirilmesi; eksik okumaların tamamlanması; varsa ödevlerin tamamlanması Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınav Dönemi: Araştırma Önerisi Hazırlama Ders içeriğinin gözden geçirilmesi; eksik okumaların tamamlanması; varsa ödevlerin tamamlanması Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.11.2022 04:44