Genel Bilgi
Kod | PDR844 |
Ad | Okul Psikolojik Danışmanlığı Uygulamaları |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MERAL ATICI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin davranış yönetiminde uygulayacağı bireysel ve grup çalışmaları ile öğretmen ve ailelerle konsültasyonda kullanabileceği konsültasyon modelleri konusunda bilgi ve beceri sahibi olmalarını sağlamaktır. Okul psikolojik danışmanlarının davranış yönetimi konusunda öğretmen ve ailelerle yaptığı konsültasyon çalışmaları ve bazı konsültasyon modelleri (Davranışçı, Çözüm Odaklı Konsültasyon) üzerinde durulacaktır.
Dersin İçeriği
Öğretmen ve ailelerle konsültasyonda kullanılabilecek konsültasyon modelleri, okul psikolojik danışmanlarının davranış yönetimi konusunda öğretmen ve ailelerle yaptığı konsültasyon çalışmaları ve bazı konsültasyon modelleri (Davranışçı, Çözüm Odaklı Konsültasyon)
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Dinkmeyer, D., and Carlson, C. (2020). Konsültasyon: Okul temelli müdahaleler oluşturma. (Z. Bölükbaşı Macit, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. (Orijinal çalışma basım tarihi 2015)
Notlar
Glasser, W. (1986) Control Theory in the Classroom. New York: Harper & Row.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bir grup rehberliği programını hazırlama sürecini bilme. |
ÖÇ02 | Çatışma çözme, sosyal beceri eğitimi ve öfkeyle baş etme gibi konularda bir grup rehberliği programı hazırlayabilme. |
ÖÇ03 | Çatışma çözme, sosyal beceri eğitimi ve öfkeyle baş etme gibi konularda bir grup rehberliği programını uygulayabilme. |
ÖÇ04 | Çatışma çözme, sosyal beceri eğitimi ve öfkeyle baş etme gibi konularda uyguladığı bir grup rehberliği programını değerlendirebilme. |
ÖÇ05 | Öğretmen ve ailelerle davranış yönetiminde kullanabileceği konsültasyon modelleri konusunda bilgi sahibi olma. |
ÖÇ06 | Davranışçı konsültasyon modelinin aşamalarını söyleyebilme. |
ÖÇ07 | Davranışçı konsültasyon modelini uygulayabilme. |
ÖÇ08 | Çözüm odaklı konsültasyon modelinin aşamalarını söyleyebilme. |
ÖÇ09 | Çözüm odaklı konsültasyon modelini uygulayabilme. |
ÖÇ10 | Adlerci konsültasyon modelinin aşamalarını söyleyebilme. |
ÖÇ11 | Adlerci konsültasyon modelini uygulayabilme. |
ÖÇ12 | Öğretmen ve ailelerle grup halinde konsültasyon yapabilme. |
ÖÇ13 | Öğretmen ve ailelerle bireysel konsültasyon yapabilme. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Aile, okul ve kariyer psikolojik danışmanlığı alanındaki kuramsal yaklaşımları ve uygulama çalışmalarını kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş grubundaki kişilerle kullanılabilecek psikolojik danışma yöntem ve tekniklerini bilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Aile, okul ve kariyer psikolojik danışmanlığı alanında değişik konu ve problem alanlarına yönelik psikolojik danışma uygulamaları yapar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı yaş grubundaki kişilerle danışma yaparken belirli psikolojik danışma yöntem ve tekniklerini kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma alanında betimsel ve deneysel desenleri kullanmaya yönelik bir araştırma planı yapar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma alanında nitel araştırma yöntemlerini kullanmaya yönelik bir araştırma planı yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma alanında yaptığı bir araştırma planını uygular. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ile ilgili bilimsel bir çalışmanın yürütülmesine rehberlik yapar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ile ilgili aile, okul ve kariyer alanındaki uygulamalı çalışmalarda meslektaşlarına rehberlik yapar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Nicel bir araştırmada kullanılabilecek istatistiksel teknikleri kullanır | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Nitel bir araştırmada kullanılabilecek nitel analiz tekniklerini bilir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | PDR alanında bir araştırma ve uygulamayı yürütmek üzere değişik kurum ve kuruluşlardaki kişilerle işbirliği yapar. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırdığı bir konu alanındaki bilgilerini öğrenciler, meslektaşlar ve yöneticilerle paylaşır. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PDR alanında Türkiye'deki güncel sorun ve gereksinimleri dikkate alarak yeni çalışma ve uygulamalar yapar. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | PDR alanında dünyadaki güncel gelişmeleri takip ederek, buna yönelik çalışmalar planlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma yaptığı PDR alanında meslektaş ve topluma yararlı olabilecek konferans ve seminer çalışmaları yapar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaptığı bir araştırmayı makale, kitap vb. şeklinde yayın haline getirme sürecini uygular. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaptığı çalışmaların sonuçlarını meslektaşlar ve diğer araştırmacılarla kongre, sempozyum vb. ortamlarda paylaşır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin amacı, öğrenme çıktıları, işleyiş ve değerlendirme süreci konusunda bilgi verme ve tartışma. | Dersle ilgili kaynak ve materyallerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Grup rehberliği programı geliştirme süreci. | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Çatışma çözme, sosyal beceri eğitimi ve öfkeyle baş etme eğitim programları. | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
4 | Çatışma çözme, sosyal beceri ve öfkeyle baş etme konularından birini seçerek program geliştirme. | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
5 | Seçilen bir konu alanında grup rehberliğini uygulama | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
6 | Davranış yönetiminde konsültasyon modelleri. | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Grup rehberliği programının görüntülü kayıtlarının incelenmesi ve süpervizyon verilmesi-I | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Grup rehberliği programının görüntülü kayıtlarının incelenmesi ve süpervizyon verilmesi-II | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
10 | Grup rehberliği programının görüntülü kayıtlarının incelenmesi ve süpervizyon verilmesi-III | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
11 | Grup rehberliği programının görüntülü kayıtlarının incelenmesi ve süpervizyon verilmesi-IV | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
12 | Grup rehberliği programının görüntülü kayıtlarının incelenmesi ve süpervizyon verilmesi-V | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
13 | Grup rehberliği programının görüntülü kayıtlarının incelenmesi ve süpervizyon verilmesi-VI | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
14 | Davranışçı konsültasyon modelinin uygulanmasıyla ilgili süpervizyon verilmesi | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
15 | Çözüm odaklı konsültasyon modelinin uygulanmasıyla ilgili süpervizyon verilmesi. | Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 9 | 126 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 9 | 9 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 197 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,88 | ||
AKTS | 8 AKTS |