Genel Bilgi
Kod | PDR745 |
Ad | Niteliksel Araştırma Yöntemleri I |
Dönem | 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MERAL ATICI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farklar, nitel araştırmanın özellikleri, eğitim bilimlerinde nitel araştırmaların kullanılış amaçları ve biçimleri, gözlem ve görüşmenin hazırlanması, yapılması ve nitel araştırmalarda örneklem seçimi konusunda bilgi ve beceri kazanmaktır.
Dersin İçeriği
Nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farklar, nitel araştırmanın özellikleri, eğitim bilimlerinde nitel araştırmaların kullanılış amaçları ve biçimleri, gözlem ve görüşmenin hazırlanması, yapılması ve nitel araştırmalarda örneklem seçimi.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Bogdan, R.C. and Biklen, S.K. (1992). Qualitative research for education: an introduction to theory and methods. London: Allyn and Bacon. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Notlar
Miles, B. M. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). London: Sage Publications. Robson, C. (1993). Real world research. Oxford: Blackwell Publications. Strauss, A. L. (1996). Qualitative analysis for social scientists. Cambridge University Press. Strauss, A. & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and technique. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (1999). Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. (2nd ed.) Newbury Park: Sage. Kvale, S. (1996). Interviews: An introduction to qualitative research interviewing. London: Sage Publications. Glesne, C. & Peshkin, A. (1992). Becoming a qualitative researchers: An introduction. London: Longman.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farkları açıklar. |
ÖÇ02 | Nitel araştırmanın özelliklerini söyler. |
ÖÇ03 | Nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı bir çalışmayı inceler ve değerlendirir. |
ÖÇ04 | Nitel araştırmada kullanılan örneklem türlerini kavrar. |
ÖÇ05 | Görüşme türlerini söyler. |
ÖÇ06 | Görüşme formunu nasıl hazırlayacağını öğrenir. |
ÖÇ07 | Görüşme formunu kullanarak ön çalışma yapar. |
ÖÇ08 | Gözlem türlerini söyler. |
ÖÇ09 | Belirli bir konu alanında gözlem formu hazırlar. |
ÖÇ10 | Gözlem formunu kullanarak ön çalışma yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 1 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Psikolojik Danışma ve Rehberlik uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. | 1 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 1 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği, yapılacak çalışmalar, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farklar | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Nitel araştırma yönteminin özellikleri | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Nitel araştırmada örneklem seçimi ve kullanılan örneklem türleri | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Görüşme yöntemi ve türleri | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Görüşme formunun hazırlanması | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Görüşme formunun sınıfta sunulması ve geribildirimler çerçevesinde değerlendirilmesi | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Gözlem yöntemi ve gözlem türleri | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Gözlem formunun hazırlanması | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
11 | Gözlem formunun sunulması ve geribildirimler çerçevesinde değerlendirilmesi | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
12 | Gözlem formunu kullanarak ön çalışmalar yapma | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
13 | Görüşme formunu kullanarak ön çalışmalar yapma | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
14 | Gözlem formunu kullanarak yapılan ön çalışmalarla ilgili değerlendirme | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
15 | Görüşme formunu kullanarak yapılan ön çalışmalarla ilgili değerlendirme | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konu çin hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 18 | 18 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 170 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,80 | ||
AKTS | 7 AKTS |